Въпреки ежегодно нарастващия внос от страни на ЕС и трети
пазари българите предпочитат произведената в страната бира.
Според данни на Съюза на пивоварите в България (СПБ) 91% от
консумираното у нас пиво е произведено от компаниите, членове на браншовата
организация.
Според данни на СПБ през 2014 г. на
българския пазар са продадени общо 5 230 000 хектолитра бира - близо 5 %
по-малко от предходната година. Консумацията на глава от населението е 72 литра, равняващи се на 218 чаши от 0,33 литра или с 2
литра (6 чаши) по-малко в сравнение с 2013 г. През 2014 г. се наблюдава увеличение
при продажбите на бира в кенове, които заемат 13% от общия дял. ПET бутилките продължават да водят в
класацията с 59%. Делът на стъклените
бутилки е 23%, а на наливното пиво – 5%. За първи път от 15 години насам браншът отчита лек спад в продажбите на пластмасови
бутилки пиво.
Ръстът в реализацията на бира
през канала „модерна търговия“ т. е., чрез търговските вериги и спадът на
консумацията в заведенията (ХоРеКа) продължава като тенденция. Съотношението на
продажбите през сектора ХоРеКа (т. нар. „студен пазар) и през магазинната мрежа
(т. нар. „топъл пазар“) е 20% към 80%.
„Анализирайки най-новите данни за бирения сектор, заслужава
да откроим факта, че пивото продължава да бъде любима напитка на сънародниците
ни. Това твърдение отново се подкрепя и от наскоро изнесените резултати от
агенция Маркет Линкс. Според проучването 78 % от пълнолетното население у нас
консумира бира. Тяхното предпочитание към категорията не се влияе съществено от
размера на доходите или от местоживеенето им. Данните съвпадат и с резултатите
от провежданите от СПБ регулярни проучвания, според които бирата се радва на
широка популярност у нас и е оценявана от респондентите като натурална и
подходяща за балансирания стил на живот напитка“, коментира Ивана Радомирова , изпълнителен
директор на СПБ.
През настоящата
година продажбите на 6-те пивоварни кампании са в същия обем като през първото
шестмесечие на 2014 г. - 2 540 000 хектолитра, а инвестициите от началото на
годината досега възлизат на 19 млн. лв. И през 2015 г. членовете на СПБ залагат
на иновациите и разширяването на портфолиото си. От тази година българите вече
се радват и на още 6 нови марки, позиционирани на пазара - Ариана радлер Лимон,
Бъз и Мента, Загорка ретро, Kamenitza Свежо, Kamenitza Fresh Бъз&Лимон,
Staropramen Granat, Corona Extra.
СПБ продължава да
развива активно и станалите вече традиция инициативи за социална отговорност.
Основната обществено-полезна програма на браншовата организация е “Спортът е
по-добрият начин децата да пораснат”, чиято цел е да насърчава масовия спорт като алтернатива и
превенция на експериментирането с алкохол от лица под 18 години. Само през
първите 6 месеца на тази година в кампанията са се включили над 2000 участници.
В голяма степен това се дължи и на силните партньорства в лицето на Столична
община, Главна дирекция «Национална полиция», Министерство на младежта и
спорта, редица неправителствени и спортни организации.
Нов фокус в
дейността на СПБ е стартиралата през 2015 г. общоевропейска кампанията LOVE
BEER за популяризиране на модерната бирена култура. И тази година пивоварният
сектор е единственият в България, който се обединява и организира съвместно
инициативи в подкрепа на категорията и бранша като цяло. Кампанията
опровергава митове за пивото
и извежда на преден план най-ценните
му характеристики - натурална, нискокалорична и подходяща не само за мъжете, но
и за нежния пол напитка. Иновативният проект акцентира именно върху емоцията от
консумацията на пиво през погледа на дамската аудитория, която все повече
оценява бирата като подходяща напитка за всеки повод и активен начин на живот.
Няма коментари:
Публикуване на коментар