Семейството и времето, прекарано с близките,
са на първо място по важност за
българина. Това сочат резултатите от ново
проучване за ценностите, в които вярват българите, осъществено от
социологическа агенция KANTAR по поръчка на „Каменица“ АД. Допитването е проведено
в периода 28 март – 5 април сред 800 респонденти в цялата страна на възраст
между 18-65 г.
Над 2/3 от хората у нас припознават
семейството като водеща ценност – помолени да посочат трите най-важни ценности
за тях, респондентите категорично поставят семейството на първо място с 68%, следвано
от мира с 41% и финансовата стабилност с 39%. В топ 5 анкетираните поставят още
приятелите /29%/ и личната свобода /26%/. Във втората половина на подреждането са
вярата и човешките права с по 16%, следвани от толерантността и уважението /14%/, върховенството на закона /12%/, солидарността /12%/, кариерата /8%/ и уважението към
другите култури /4%/.
“Нашата мисия като компания е да обединяваме
хората да празнуват заедно моментите от живота. И макар ценностите, зад които
заставаме, да са универсални – семейството, приятелите, близките, дома –
смятаме, че е важно да не спираме да говорим за тях и да ги поставяме в
центъра на нашите марки и комуникация.
Това е и ангажиментът, който открито поехме
в началото на тази година с марка „Каменица“ и сме щастливи, че
резултатите от това проучване подкрепят тази наша кауза и ни дават вдъхновение
да продължим да надграждаме в тази посока“, заяви Юлиана Борисова, маркетинг
директор в „Каменица“ АД, част от Molson Coors.
Семейството се очертава като универсална
ценност за всички демографски групи, като дори и сред най-младите то е
най-висша ценност – за 59% от запитаните на възраст между 18-24 г. семейството
е на първо място. Очаквано, значението на семейството нараства с възрастта –
при 35-44-годишните то вече е предпочетено от 72% от представителите на тази
възрастова група. Подобна е тенденцията и по отношение на мира – докато сред
най-младите едва 18% го определят сред най-важните за тях ценности, в групата
25-44 г. процентът нараства до 36%, а при хората над 65 години вече е
52%.

Обратна е динамиката при
по-индивидуалистичните ценности – личната свобода е изключително важна за
групата 18-24 – 54%, а намалява при 45-54 г., достигайки до едва 12% при
най-възрастните. Подобна е ситуацията и с приятелите – при най-младите
приятелите са с най-голяма важност – 65%, докато при 35-44-годишните процентът
намалява до 22%. Най-голям фокус върху кариерата младите хора имат в
началото на своя професионален път, като това се променя с нарастването на
възрастта. Данните сочат, че кариерата е важна най-вече за 25-34-годишните /18%/, като още в следващата възрастова група на
35-44 г., традиционно свързвана със същинския семеен живот, фокус върху
професионалното развитие вече имат 9% от анкетираните в тази възрастова
категория.
Тенденциите за силно чувство за принадлежност
към група и активното търсене на споделено преживяване с близките се очертават
и в отговорите за предпочитаните занимания в свободното време. Над половината
от българите заявяват, че ако намерят малко свободно време, биха го посветили
на семейството и приятелите. Почитателите на лежерните домашни удоволствия като
гледането на филми и сериали са почти толкова, колкото и любителите на излетите
сред природата – тези интереси се споделят от около 1/3 от българите, а едва
13% биха използвали свободното си време за спорт, сочат резултатите от проучването.
Отношението към активния начин на живот и
здравето на новото поколение обаче е доста по-различно – при 18-24 годишните
процентът на тези, които биха използвали времето си за движение или фитнес, е
42. Именно все по-големият фокус към здраве и добър живот на милениалите и
Gen-Z e сред двигателите на нарастващото търсене на напитки без алкохол или с
ниско съдържание на алкохол. У нас в последните години сегментът на
безалкохолна бира расте, като само за 2023г. отбеляза 24,8% ръст в обем спрямо
2022г. /NielsenIQ/. За да отговори на нуждите на активните
потребители, през 2022г. „Каменица“ АД лансира на пазара Каменица 0.0%,
създадена с технологията “cold contact“, при която има прецизен контрол на
количеството използвана мая и времето ѝ на престой в сварената варка. По този
начин се постига балансираният и
автентичен вкус, богат златист цвят, мека пяна и аромат като при алкохолната
Каменица, като същевременно напитката е с нулево съдържание на алкохол и с 18
ккал за 100 мл.
Семейните ценности имат превес и в отговорите
на въпроса кога българите се чувстват най-добре. 61% единодушно заявяват, че
най-приятно за тях е да са заобиколени от най-близките си – семейството и
приятелите, докато по-самостоятелните активности се споделят от по-малка част
от българите. Едва 11%
заявяват, че предпочитат: „да съм сам и да се
наслаждавам на спокойни моменти“ и за само 2% е важно: „да победя в
оспорвана надпревара“. И тук има вариации в различните възрастови групи –
ако сред 18-34-годишните желанието да срещат нови хора е около 17%, то рязко
пада на 4% сред хората над 35 г.