Translate

петък, 15 ноември 2019 г.

Иновации и класика на есенния салон на Съюза на пивоварите

Владимир Иванов

Основният акцент на есенната сесия на Националната бирена академия, инициатива на Съюза на пивоварите в България /СПБ/ бе - „От класика към иновации“.
Темата бе представената в арт център ,,Фотосинтезис“/под формата на увлекателен разказ за света на пивото, подкрепен с факти и визуални материали/, пред журналисти, блогъри и представители на научните среди у нас.
При старта на събитието Владимир Иванов, председател на Съюза на пивоварите, акцентира, че пивоварната промишленост е единственият бранш в страната, който от самото си създаване през 1882 г. до ден днешен има пълна информация и статистика за развитието си, събрана в два тома история. СПБ съхранява подробен архив с данни и актуална информация за всяко едно пивоварно предприятие - пак от далечната 1882 година досега. Съвременната бирена индустрия в България е в крак с най-актуалните световни тенденции - от „класиката в жанра“, през експертните решения, до иновациите и устойчивото развитие, каза той.
Присъстващите научиха конкретни данни за оптимизацията на ресурсите, които са пряко свързани и с икономическите резултати в пивоварния бранш. Така например, днес за производството на 1 бутилка бира се разходват близо 2 литра вода, докато преди 15 години, това количество е било около 8 литра. Не по-малки са и усилията за пестене на енергия. За производството на 1 литър бира, модерните пивоварни в страната употребяват от 0,24 до 0,36 MJ, докато преди 15 години използваната ел. енергия е била от 2 до 3 пъти повече.
Методи Стоянов, инженер технолог, майстор-пивовар и производствен директор на една от най-големите в страната пивоварни компании, успя да завладее аудиторията с интересни факти за традиционната пивоварна технология, в своята презенатция. Именно на тази база и с класическите технологични процеси са развити основните принципи, на които се основават съвременните усъвършенствани методи на производството и подобряване качествената характеристика на произвежданото пиво. Това се дължи също и на инвестициите в модерните технологии и иновативна база, в които компаниите у нас инвестират ежегодно.
Често казвам, че процесът по създаване на пиво е магия. В него има енергия, има живот и трансформация. И точно в това е тайната – в постоянната промяна. От времето на шумерите
Методи Стоянов
до 21-ви век - бирата не спира да се развива, да комбинира нови вкусове и да се усъвършенства, благодарение на технологиите и иновациите в сектора. Развитието на бирената индустрия е неразривно свързано с иновациите, тъй като ние следим отблизо потребителските нагласи и се стараем да сме модерни, актуални, интересни и да отговорим по най-добрия начин на предпочитанията на нашите потребители, коментира той.
Именно потребителските нагласи определят тенденциите и новите предложения, които пивоварните предлагат на пазара. Интересно е и развитието на нови специални бири, които са по-екзотични и нестандартни като вкус, а също така могат да имат специални добавки като шоколад, кокос, ванилия или билки – иновативни продукти, създадени в резултат на търсенето на съвременните потребители. Непастьоризираното, нефилтрираното и безалкохолното пиво също са едни от интересните предложения на пазара през последните години. Инж. Стоянов представи техните специфики и подчерта, че този тип бири се харесват на консуматорите от различни възрастови групи, особено на любителите на пиво със свеж вкус.
Акцент бе поставен и върху опазването на околната среда. Общо инвестициите в зелени проекти и инициативи в сектора за последните 3 години надхвърлят 20 мил. лева. През миналата година, благодарение на иновациите, бирените компании у нас са спестили близо 200 тона хартия, което ще рече, че е предотвратено изсичането на 2600 дървета, а с доброволчески си труд и целево финансиране от пивоварния бранш са засадени нови 2 200 дръвчета.
Според изчисления на еко-експерти, рециклираните ежегодно бирени пластмасови бутилки спестяват електро енергия, ползвана от 1 700 български домакинства за 2 години /днес двулитровите пластмасови бутилки са поне 25% по-леки отколкото, когато са пуснати за пръв път през 1970г/. А рециклираното на 20 бирени кенчета, спестява енергия, равна на тази от 1 л. бензин. Ежегодно у нас се оползотворяват около 3 400 тона бирени стъклени бутилки и по този начин се спестяват емисии от 1100 тона въглероден двуокис.
Изненада предизвика демонстрацията на един от най-новите начини за оползотворяване на бирените трици, представен от партньорите на СПБ - Easy 3D.  Пред очите на присъстващите за първи път у нас беше създадена триизмерна бирена чаша, „отпечатана“ на специален 3D принтер. Материалът за чашата е под формата на 3D нишка - BUZZED, изработена изцяло от отпадъчния органичен материал от пивопроизводството. Тъй като обикновено за тази цел се използва пластмаса, новият метод е изключително екологосъобразен. Още повече, че този тип нишка служи за печат и производство на най-различни триизмерни предмети.
3D принтер
Гостите на събитието посрещнаха с любопитство най-новия филм на СПБ „Съвременният път на пивото“ и фото експозицията, представяща производствената среда във всяка пивоварна. 
Национална бирена академия продължава и следващата година с нови предизвикателства, събития, теми и емоции, посветени на пивото.

Ракът при деца: Все по-често срещан и все по-агресивен


Индустриалното развитие и замърсяването се считат за основни фактори за повишаване на заболеваемостта

По данни на СЗО, всяка година около 300 000 деца по света във възрастта от 0 до 19 години се диагностицират с рак. Онкологичните заболявания засягат все повече хора по цял свят, във всички възрастови групи, включително и при децата, а според специалистите основната причина най-вероятно е свързана с индустриалното развитие. Ракът при деца, освен че се среща все по-често, става и все по-агресивен: с внезапна проява, засягане на няколко органа едновременно и много по-бързо развитие от това, което е описано в медицинските учебници, твърди проф. Инджи Аян, специалист от болници Acibadem /Турция/ с повече от 30 години опит в педиатричната онкология. Освен това, специалистите наблюдават все повече случаи на рак при бебета в първите месеци от живота им. Най-честите онкологични диагнози в детска възраст са левкемия, мозъчни тумори, лимфоми, саркоми, рак на костите и на черния дроб.
„През последните 10 години забелязвам повишаване на честотата на ракови заболявания при децата и една от причините е масовото производство“, казва по този повод проф. Аян. Прилагането на торове и хормони на растежа за увеличаване на производителността оказва негативно въздействие върху гените и причинява опасни онкогенни мутации. Замърсяването, включително онова, което е свързано с употребата на нови технологии /телефони, таблети/ може да повиши честотата на онкологичните заболявания при децата /левкемии, мозъчни тумори, някои видове саркоми/. „И трябва да подчертая, че тютюнопушенето, особено от страна на майката, но също и на бащата, води до повишаване честотата на саркоми при децата на пушачи, в сравнение с децата в семейства на непушачи“, допълва специалистът.
Проф. Аян е категорична: ракът в детска възраст е лечим. Над 60% от децата, които страдат от онкологично заболяване, могат да бъдат спасени и да водят нормален живот впоследствие – това са обобщени данни да всички видове рак, независимо от етапа, на който са диагностицирани. Но успеваемостта нараства до 90% в случаите на ранно диагностициран рак. Поради това, родителите трябва да обръщат внимание на първите симптоми.
Важното в случая е да не се преувеличават, но и да не се игнорират някои симптоми. На първо място, родителите трябва да знаят, че ракът при децата е остро протичащо заболяване, което означава, че е притеснително, ако детето не се чувства добре в продължение на дни или седмици. Знак за тревога би било, ако детето често развива инфекции или вдига висока температура; бледо е на вид; изглежда анемично или по кожата се появяват петна, които предполагат хеморагии /кръвоизливи/; при често кървене от носа или гингивити /възпаление на венците/; главоболие, съпроводено с плач; епизоди на повръщане, което може да е признак за повишено вътречерепно налягане; болки в краката в периода на растеж. Освен това, майката трябва да следи за подутини в областта на фонтанелата в кърмаческия период. Ако се наблюдава намаляване на концентрацията и влошаване на представянето в училище, това може да бъде сигнал за мозъчен проблем.
Освен ранното поставяне на диагнозата, от ключово значение за справяне с болестта е още едно условие: провеждането на правилно лечение в болница с опит конкретно в педиатричната онкология, защото ракът при децата е различен от този при възрастните. Препоръчително е това да стане от самото начало, защото след като вече е проведено неуспешно лечение е по-трудно да бъде спасен животът на пациента, обяснява проф. Аян. Колкото по-рано в развитието на болестта родителите потърсят опитен екип с мултидисциплинарен подход, толкова по-висока е успеваемостта от лечението.

Bridgestone Индия се присъединява към регион EMEA от 2020 г.


Bridgestone Европа, Русия, Близкия изток и Африка /BSEMEA/  -  ще бъде преименувано на Bridgestone Европа, Русия, Близкия изток, Индия и Африка /BSEMIA/

Bridgestone обяви, че от 1 януари 2020 г. бизнес представителството на компанията в Индия ще се присъедини към Стратегическото бизнес звено ЕМЕА, прехвърляйки се от Китай и Азиатско-Тихоокеанския регион. В резултат на това Bridgestone Европа, Русия, Близкия изток и Африка /BSEMEA/ ще се превърне в Bridgestone Европа, Русия, Близкия изток, Индия и Африка /BSEMIA/, един от четирите бизнес звена в световен мащаб, заедно с Bridgestone Китай и Азиатско-Тихоокеанския регион, Bridgestone Северна и Южна Америка и Bridgestone Япония. Интеграцията на Bridgestone Индия в EMEA идва в резултат на продължаващата трансформация на Bridgestone ЕМЕА, възползваща се от възможностите, които предлага дигитализацията за разработването на решения за мобилност, които отговарят на нуждите на клиентите за удобство, ефективност и устойчивост.
Това преструктуриране ще отключи неизползван потенциал както в Индия, така и в EMEA. В резултат на бързото разрастване на индийския пазар за автомобили и гуми има големи възможности в търговията на дребно, интернет продажбите, последващите продажби за оборудване и парковите пространства - възможности, които могат да бъдат по-добре реализирани, когато са в съчетание с опита и експертизата на Bridgestone EMEA. По същия начин дигиталната трансформация на Bridgestone EMEA може да бъде ускорена чрез технологичните умения и IT ноу-хау на Индия.
„Индия е пазар с реален потенциал. Bridgestone Индия е само на 20 години и за това време забелязваме огромен растеж в страната, която се развива и е на път да се превърне в основен пазар; днес ние сме най-големия производител на първокласни гуми в страната, за който работят над 3200 души“, коментира изпълнителният директор и президент на Bridgestone EMEA - Паоло Ферари, по повод оповестяването на информацията.
„Има огромен набор знания, които Bridgestone Индия може да предаде на настоящето Bridgestone EMEA, както и обратното; Чувстваме се много щастливи, че толкова много знания могат да бъдат споделени в рамките на нашия глобален бизнес, за да отговорим на непрекъснато развиващите се нужди на клиентите и пазара. Под новия надслов Bridgestone EMIA, ние сме ангажирани да работим с Индия, за да превърнем Bridgestone във водещ доставчик на решения за мобилност на трите континента, в които работи нашето бизнес звено."
Параг Сатпут ще продължи да ръководи Bridgestone Индия като управляващ директор. Тази промяна означава също, че Bridgestone Индия ще се присъедини към наскоро обявения отдел Bridgestone Emerging Markets, заедно с бизнес представителствата на компанията в Африка, Близкия Изток и Русия.

Монделийз Интернешънъл представя единствения по рода си доклад от проучването на еволюиращите глобални тенденции при консумацията на снаксове State of Snacking™


  • Проучването потвърждава възходящата глобална тенденция при консумацията на снаксове, дължаща се на това, че все повече потребители предпочитат снаксовете пред останалите храни за задоволяване на променящите се нужди;
  • Консумацията на снаксове съответства на нуждите, свързани със съвременния начин на живот, връзката с общността, функционалното хранене и емоционалния баланс;
  • Докладът се представя една година след като Монделийз Интернешънъл оповести новата си дългосрочна стратегия и новата си цел – да осигури на хората възможност да консумират снаксовете правилно.

Монделийз Интернешънъл представи единствения по рода си доклад State of Snacking™ от глобалното проучване на тенденциите, отнасящи се за ролята на консумацията на снаксове по света за задоволяване на еволюиращите нужди на потребителите: забързан, модерен начин на живот, нарастващо желание за принадлежност към общността и по-пълно и цялостно усещане за благополучие. На базата на паралелни сравнения по региони, проучването показва глобално нарастване на консумацията на снаксове благодарение на това, че те отговарят на широк спектър от изисквания, породени от съществуващите в нашето съвременно ежедневие нужди и същевременно съдействат за следването на тенденциите за развитието на храните в бъдеще.
Докладът за консумацията на снаксове, разработен в сътрудничество с експертите по проучвания на потребителите от компанията „The Harris Poll“, допълва данните на Монделийз Интернешънъл за консумацията на снаксове с резултатите от ново проучване, проведено сред хиляди потребители от дванадесет държави. Резултатите от проучванията на поведението на потребителите показват тенденция към нарастваща консумацията на снаксове навсякъде по света. Тази тенденция е изразена отчетливо навсякъде по света - 6 от 10 възрастни казват, че предпочитат да консумират по-голям брой малки порции през целия ден, отколкото по-малък брой големи порции /59%/ като при по-младите потребители този тенденция е още по-силно изразена – 7 от 10 потребители от т.нар. поколение „Милениали“ /70%/ предпочитат снаксовете пред основните хранения.
Ключовите заключения от доклада за 2019 „State of Snacking“ са: Нашето отношение към храната е в процес на фундаментални промени:
  • Значението на храненето за здравето и добрия начин на живот, все повече се превръща в първостепенен въпрос за потребителите; хората все по-често се замислят как по-малките порции – снаксовете – се отразяват както на емоционалното им състояние, така и на физическото им здраве;
  • За повече от 8 от 10 човека, удобството /87%/ и качеството /85%/ са сред най-важните фактори, влияещи върху избора на снакс;
  • 80% от потребителите търсят здравословни, балансирани хранителни продукти в малки порции;
  • 71% от възрастните казват, че консумацията на снаксове им помага да контролират глада и приеманите през деня калории;
  • Въпреки това, моментите на отдаване на „изкушения“ продължават да заемат важно място в нашето ежедневие;
  • 80% от възрастните по света потвърждават необходимостта от баланс, одобрявайки опцията за консумация както на здравословни, така и на „изкушаващи“ снаксове, в зависимост от моментната нужда;.
  • 77% от потребителите са съгласни, че има време и място за здравословни снаксове и време и място за малки „изкушения“;
  • Мнозинството от хората казват, че снаксовете са толкова важни за тяхното психическо /71%/ и емоционално /70%/ състояние, колкото и за доброто им физическо здраве;
  • За много хора по света консумирането на снаксове е важен начин за запазване на връзката с тяхната култура, както и за споделяне на принадлежността им към определена общност и към семейството - 71% казват, че консумацията на снаксове е начин да си спомнят за дома;
  • 7 от 10 възрастни се опитват да споделят своите любими снаксове от детството с други хора /70%/;
  • Повече от 8 от 10 родители по света използват времето за консумация на снаксове като непосредствен начин за осъществяване на контакт с техните деца /82%/;
  • 76% от родителите използват снаксовете, за да предадат културата на ритуалите при консумация на снаксове на своите деца;
  • Повече от трима от четирима родители или78% казват, че изборът на снаксове за техните деца отразява какви са те като родители.
“Във връзка с продължаващото глобално нарастване на пазара на снаксове, ние се стремим да предоставяме на хората възможност да консумират снаксове правилно като постоянно проучваме различните начини и моменти за консумация на снаксове по света и се опитваме да променяме тяхното отношение към храната“, казва Дърк Ван де Пут, председател и главен изпълнителен директор на Монделийз Интернешънъл. „Ние виждаме, че средностатистическият възрастен в глобален мащаб сега консумира повече снаксове, отколкото обичайни храни, което се обуславя от редица променящи се изисквания, свързани основно с това как живеем днес, включително от нарастващата нужда от удобство, желанието за споделяне на носталгични или културни преживявания, нарастващия дял на предпочитанията за по-здравословен живот и желанието за наличие на опции за избор в широки граници – от здравословни до „изкушаващи““.
Монделийз Интернешънъл представя доклада „State of Snacking“ година след обявяването на новата си бизнес стратегия и поставените в нея цели. През последната година компанията постигна сериозен напредък в изпълнението на своята мисия да предлага на потребителите подходящия снакс, в подходящия момент, направен по правилния начин. Това включва провеждането на най-задълбоченото проучване на потребностите, правено някога, на базата на което да мотивираме хората да търсят снаксовете и същевременно да продължим да отговаряме на техните изисквания, свързани с все по-широко налагащото се холистично разбиране за здравословния начин на живот като се фокусираме върху използването на основни съставки от устойчиви производства, развиването на портфолио, съдържащо по-широк спектър от продукти за избор, както и да стимулираме изграждането на разумни хранителни навици при консумацията на снаксове.
“Ние отчитаме факта, че навиците за консумация по света са толкова различни, колкото са различни и хората, които потребяват с удоволствие,” добавя Ван де Пут. “Независимо от различията, на хората не трябва да им се налага да избират между консумацията на снаксове и правилното хранене или да се притесняват за ефекта на техния избор върху света и върху техните общности. Ето защо, ние сме се ангажирали да осигурим на хората възможността да консумират снаксове правилно.”