Translate

събота, 16 март 2024 г.

През март отбелязваме световния месец за борба с ендометриозата

 

 

Март е световният месец, посветен на повишаване на осведомеността и предприемане на действия в подкрепа на жените с ендометриоза.

Ендометриозата засяга 1 от 10 жени в репродуктивна възраст, и като социално-значимо заболяване все още е малко познато публично. То е прогресивно заболяване, което може да окаже опустошително въздействие върху образованието, личните и професионалните отношения, психичното здраве и качеството на живот на жената.

За шеста поредна година, фондация Ендометриоза и репродуктивно здраве се фокусира върху информираността и разбирането на заболяването от страна на широката общественост, защото това подобрява навременната диагностика и достъпът до здравни грижи. През целия месец март ще се организират различни инициативи и дейности, които имат за цел да повишат чувствителността на обществото към заболяването и да подкрепят всички жени с тази диагноза.

Кампанията на фондацията има за цел и да промени представите и нагласите на обществото относно болезнената менструация, която е силно нормализирана и стигматизирана, но това е и една от причините да се поставят късно диагнози като ендометриоза, което в дългосрочен план поразява репродуктивните способности на жените.

През март тази година фондация "Ендометриоза и репродуктивно здраве" призовава обществеността, здравните специалисти, политиците, работодателите и НПО организациите да се обединят, за да повишат обществената осведоменост за заболяването, неговите симптоми и влиянието, което оказва върху живота на хората.

Фондацията ще работи с институциите и лицата, вземащи решения в областта на здравеопазването, с предложения как да се предприемат действия за промени в полза на жените, живеещи със заболяването, и на тези, които все още не са диагностицирани. В центъра на вниманието е кръглата маса, която фондацията организира на 29 март, за обсъждане на най-важните теми в грижата за пациентите с ендометриоза, с участието на медицински специалисти и представители на законодателна и изпълнителна власт в сферата на здравеопазването в България. На срещата ще се поставят теми, свързани с регулацията на менструален болничен, спешна пътека за ендометриоза, промени във финансирането от ЦАР на процедури по асистирана репродукция на пациенти с ендометриоза, реимбурсация на нови медикаменти и криопрезервация на яйцеклетки при пациенти с ендометриоза.

В подкрепа на пациентите с ендометриоза и всички, които искат да научат повече за заболяването, фондацията организира и информационно събитие, което цели да предостави ценни знания, както и възможност за жените с ендометриоза да се срещат едни с други и да общуват. Информационният ден ще се проведе на 16 март, в коуъркиниг пространство SOHO в София /ул.Искър №4/ и ще фокусира върху разговори с пациенти и разпространение на информационни материали. Повече за събитието тук - https://bit.ly/3USJIfv

Между 19 и 25 март, всички могат да проследят и премиерите на онлайн уебинарите на фондацията в YouTube канала на организацията. Тази година уебинарите са посветени изцяло на темата "Живот с ендометриоза" с акцент върху това как пациентите могат сами да се подкрепят, за да имат пълноценен живот, чрез внасяне на промени в хранене, движение, сън, управление на стреса и болката и др.

"Въпреки че засяга 10% от жените във възрастта от пубертета до менопаузата, ендометриозата остава широко неизвестна, и все още се третира като скрито заболяване. Обезпокоително е, че информираността в обществото ни е все още много ниска. Всички ние трябва да изиграем своята роля, за да променим това и да се отнасяме сериозно към менструалните и тазовите болки, независимо дали подкрепяме своите приятелки, колеги, сестри, да имат достъп до здравни услуги, а на работното място да се справят със състоянието си успоредно с кариерата си, здравните специалисти работят в посока ранно диагностициране, или просто повишаваме осведомеността за симптомите, за да знаят хората дали това, което изпитват, е "нормално" и вече да не е тема табу, споделя Мария Георгиева, председател на настоятелството на фондацията.

-----

Ендометриозата засяга 1 от 10 жени в репродуктивна възраст, но все още е малко позната публично. Заболяването често може да бъде неглижирано или сбъркано с други диагнози, може дори да протича тихо и безсимптомно, затова в световен план статистиката казва, че са нужни между 7 и 10 години за точна диагноза. Една жена средно посещава 8 различни доктори, за да получи точна диагноза. Късното поставяне на диагноза има пряко отношение към по-тежкото протичане на заболяването, както и към нивата на безплодие при жените. Между 30% и 50% от жените, които срещат репродуктивни затруднения, имат ендометриоза. В контекста на застаряващото население на България, навременната диагностика и лечение биха променили много човешки съдби и сбъднали мечтата за дете в много семейства.

 

 

Kaufland започва да приема електронни ваучери за храна


Хипермаркетите на ритейлъра продължават да приемат и хартиени ваучери

 

 

От вчера Kaufland България започва да приема електронни ваучери за храна като платежно средство във всички свои филиали. Ваучерите на електронен носител, регламентирани с Наредба 7, издадена на основание на Закона за корпоративното подоходно облагане /ЗКПО/, се приемат на ПОС терминалите в хипермаркетите на веригата в цялата страна. Паралелно с електронните ваучери, клиентите на Kaufland могат да пазаруват и с ваучери на хартиен носител, които ще се издават в рамките на законоустановения преходен период, който изтича на 30 юни тази година.

Модерното решение под формата на пластика или изцяло виртуален инструмент улеснява процеса на използване на ваучери за храна, както за потребителите, така и  за работодателите, търговците и операторите на ваучери. Сред ползите за клиентите са възможността за купуване на продукти с по-ниска цена от стойността на ваучера, балансът и остатъчната стойност, които могат да се проверяват в реално време от притежателя на ваучера, бързината на незабавно плащане на ПОС терминал на каса, включително и каса на самообслужване, и по-голямата сигурност и защита с PIN код.

Лидерът в ритейла поетапно разширява обхвата на операторите на дигитални ваучери, с които има договорни отношения. От днес клиентите на компанията могат да използват електронни ваучери, издадени от операторите:   

-         „Кауфланд Сървис“ ЕООД

-         „Плъкси България“ ЕООД

-         „Фидуция“ АД

-         „Сити Инвест Груп“ АД

-         „Микрофонд“ ЕАД

-         „Български пощи“ ЕАД

-         „Кауфланд Сървис“ ЕООД

-         „Томбоу България“ ЕООД

-         „Призма Лукс“ ООД

-         „Идънред България“ АД

-         „Мотобул“ ЕАД

Лидерът в ритейла съветва своите клиенти да предупреждават, че желаят да платят с електронен ваучер, а не с банкова карта, за по-бързо протичане на процеса.

Kaufland България ще продължи да приема ваучери за храна на хартиен носител до тяхното изчерпване или изтичане на срока им на валидност.

 

 

С началото на великденските пости Lidl намалява трайно цените на 15 веган и вегетариански продуктa с до 38%

 

 

Великденските пости бележат началото на трайно намаление с до 38% на цените на 15 веган и вегетариански продукта в магазините на Lidl в цялата страна. Така цената им става идентична с цената на техните конвенционални алтернативи като част от ангажимента на компанията в подкрепа на осъзнатото хранене. По този начин Lidl дава възможност на всички, които искат да се хранят здравословно и устойчиво, да го правят, без да се налага да отделят повече средства отколкото за стандартни продукти.

Още от 18 март потребителите ще имат възможност да се възползват от специалното намаление на зеленчуковия пастет, който ще струва само 0,79 лв. Любителите на бургерите, които са решили да постят, могат да закупят за 4,49 лв. веган алтернатива, която е на основата на соя, моркови и печурки, а цената на класическия веган бургер ще бъде намалена на 3,39 лв.

Значително намаление ще има и при напитките с марка Vemondo, които вече ще се предлагат на цена от 2,59 лв. Всички веган йогурти също ще бъдат трайно намалени от 18 март – в това число веган йогурт с три плодови вкуса, класически кокосов и соев.

Развитието на асортимента от собствената марка Vemondo е част от стратегията на Lidl в подкрепа на осъзнатото хранене, като по този начин смарт дискаунтърът предлага на своите клиенти по-голям избор от висококачествени продукти без лактоза, без глутен, както и веган специалитети. Продуктите Vemondo са качествена хранителна алтернатива за веганите и вегетарианците и са подходящ избор за всички, които спазват специфичен хранителен режим или просто желаят да разнообразят храненето си.

В началото на годината Lidl постави началото на обществен и дългосрочен разговор по темата за устойчивото и здравословно хранене под наслов #ХраненеСмисъл. Основната цел на кампанията е да популяризира осъзнатото хранене, а именно това, което е здравословно за нас и с грижа към планетата. В рамките на своята Политика за осъзнато хранене ритейлърът се ангажира да увеличи растителния и пълнозърнестия си асортимент, като предложи на клиентите си оптимална гама от продукти за по-осъзнат и устойчив начин на живот.

 

 

-