Translate

събота, 25 май 2024 г.

Старт на информационна и скринингова кампания

„Вдигни щит за твоето здраве! Прегледай щитовидната си жлеза!“

 

 

 

За тринайсета поредна година Сдружението на засегнатите от заболявания на
щитовидната жлеза ВИОМ
стартира инициативи за ранна диагностика и информиране на обществото за заболяванията на щитовидната жлеза и тяхното влияние върху здравето на хората.

От 25 май 2024г., с традиционното отбелязване на Световния ден на щитовидната жлеза и старта на Международната тиреоидна седмица /25-31 май/,

ВИОМ, в партньорство с медицински лаборатории Синево и с подкрепата на Мерк България, експерти и други партньори, дава старта на кампанията „Вдигни щит за твоето здраве! Прегледай щитовидната си жлеза!“.

В рамките на кампанията, в 5 дни на месец юни, се предвиждат дни на отворените врати в София, Пловдив, Варна и Бургас, които ще се реализират в различни локации на лаборатории Синево, по време на които ще се провеждат безплатни ехографски прегледи на щитовидната жлеза и консултация с ендокринолог. На прегледалите се и на желаещите да се възползват ще се осигуряват диагностични пакети на преференциални цени за лабораторни изследвания на хормоните на щитовидната жлеза, липиден профил, кръвна захар и инсулин, и др. Прегледите в рамките на кампанията стават само след предварително записване на страницата на лаборатории Синево: https://www.synevo.bg/natsionalna-informatsionna-kampaniya-za-shtitovidnata-zhleza/, което ще започне от 27.05.24.

Както всяка година, така и през 2024г., инициативите в рамките на кампанията поставят акцент върху значението на ранната диагностика на функционалните и структурни изменения на щитовидната жлеза, навременното им лечение и качествено проследяване. Отклоненията във функцията на този така важен орган в човешкото тяло много често се откриват късно и това води до значително влошаване качеството на живот на хората.

Посланието на глобалната кампания за отбелязване на международната тиреоидна седмица 2024г. преминава под мотото, че заболяванията на щитовидната жлеза са чести и са социалнозначими, но въпреки това все още не попадат в списъка на СЗО. В унисон с това послание, тазгодишното мото на българската инициатива е посветено на връзката между заболяванията на щитовидната жлеза и другите социалнозначими болести. Счита се, че отклоненията във функцията на щитовидната жлеза имат връзка и влияят върху сърдечносъдовите, ендокринологичните, респираторните заболявания, и дори върху онкологичните. Тези четири групи заболявания са причина за 80% от всички преждевременни смъртни случаи в света вследствие на незаразните заболявания.

----------

Щитовидната жлеза представлява малък, подобен на пеперуда и щит орган, разположен в предната част на шията, който произвежда т. нар. тиреоидни хормони - жизнено важни за обмяната на веществата, растежа и развитието на организма.

Този орган е „главен регулатор“ на метаболизма и играе ключова роля човешкото здраве. Малки промени в структурата или функцията на щитовидната жлеза могат да доведат до големи поражения на други органи и системи – сърдечносъдова система, гастроинтестинален тракт, полова система, нервнопсихически проблеми и др.

Международната тиреоидна седмица се отбелязва ежегодно в периода 25-31 май, в над 40 държави по света, където се реализират различни инициативи – от скринингови акции, информационни кампании, обучителни лекции, пресконференции, през публикации в медиите и големи събития. публикации в медиите.

Глобалната кампания и инициативите тази година ще преминат под мотото „Заболяванията на щитовидната жлеза са незаразни заболявания /НЗ/”. Повечето заболяванията на щитовидната жлеза са хронични, обикновено са с дълга продължителност и са резултат от комбинация от генетични, физиологични, екологични и поведенчески фактори. Основните видове НЗ са сърдечносъдовите заболявания /инфаркт, инсулт/, онкологичните заболявания, хронични респираторни заболявания /ХОББ, астма/ и диабет. Според данни на СЗО хроничните НЗ засягат непропорционално хората в страните с ниски и средни доходи, където се наблюдават повече от три четвърти от глобалните смъртни случаи - 31,4 милиона.

Заболяванията на щитовидната жлеза засягат 5-10% от населението в света и остават неоткрити и не лекувани при поне половината от пациентите, като най-голям дял се пада на хипотиреоидизма.

Хипотиреоидизмът е системно заболяване, причинено от намален синтез и секреция на тиреоидни хормони или намалено тъканно действие. Хормоните на щитовидната жлеза упражняват физиологичи ефекти върху различни органи и системи. Хипотиреоидизмът води до нарушения на липидния метаболизъм и повишава инсулиновата резистентност и риска от диабет. Епидемиологични проучвания установяват положителна връзка между серумния TSH и дислипидемията, а наскоро публикуван мета-анализ отчита до 26% повишение на риска от нововъзникнал ЗДТ2 при пациенти с хипотиреоидизъм. Намалената функция на щитовидната жлеза е рисков фактор за прогресия на заболяването при лица с предиабет, като рискът може да е до 32% повишен дори при ниско-нормална функция на жлезата.

Хипотиреоидизмът е свързан също така и със сърдечносъдови рискови фактори, влошена сърдечна функция и сърдечносъдови нежелани събития. Скорошен доклад установява, че сърдечносъдовите заболявания медиират около една седма от смъртността, свързана с хипотиреоидизъм. Връзката вероятно е комплексна и повлияна от множество фактори, като възраст, тежест и продължителност на хипотиреоидизма, затлъстяването и др.

5-7% от населението на Северна Америка и Европа страда от недиагностициран хипотиреоидизъм, а това предполага че значителен брой хора попадат в риск от неблагоприятни клинични последици.

 

Kaufland България: „Децата знаят най-добре: порастването може да почака“

Най-голямата ритейл верига се грижи не само за служителите и клиентите си, а и за техните деца

 

 

По случай 1 юни - Международния ден на детето, най-големият частен работодател у
нас - Kaufland България, стартира кампания под наслов „Порастването може да почака“. Сред малките герои, участващи в кампанията, са и деца на служители на веригата. С кампанията Kaufland напомня на своите служители и клиенти да се вгледат в най-малките членове на семейството си и да преоткрият детското безгрижие и веселие. Видеото за кампанията можете да гледате ТУК.

Подобряването на средата на живот на децата е сред ключовите приоритети на Кaufland България. Ритейлърът ежегодно реализира разнообразни програми, които са насочени към отделните възрастови групи. Компанията не ограничава възможностите си, затова спектърът на подкрепата е широк - от дарителски програми, през образователни и социални кампании, насочени към деца и младежи в партньорство с различни университети и организации като WWF, Българската педиатрична асоциация, Държавен куклен театър – Варна и други, до увеличаване на устойчивия асортимент в магазинната мрежа, насочен към децата и техните родители.

Многобройният екип на Kaufland може да се възползва от разнообразните възможности за прекарване на свободното време както с колегите, така и с близките си. В ежегодния „Семеен празник“ редовно се включват и децата на служителите, които се забавляват със занимателни игри, музикални изпълнения на живо, вокална група, надуваем кът с батути, замък и пързалка, като редовно завършват деня с вкусен сладолед. Всяка година на „Коледното детско парти“, организирано от ритейлъра специално за малчуганите, те могат да се срещнат с Дядо Коледа и да му поръчат най-желаните коледни подаръци.

В подкрепа на семействата Kaufland България предлага и социални придобивки, които засвидетелстват към тях специално внимание. Инициативи като „Бонус Бебе“ в размер на 600 лв. и „Бебе пакетът“, съдържащ най-необходимите продукти за едно новородено, доказват подкрепата на ритейлъра  към новите родители. За всички майки по време на майчинството компанията осигурява и ваучери за храна в максималния размер от 200 лв.

„Бъдещето на децата и тяхното развитие винаги са били и ще бъдат най-важни за нас. Ние непрекъснато развиваме и разширяваме продуктите за бебета и деца на собствените ни марки, както и политиките ни за устойчиво развитие за тях.“ - каза Кремена Георгиева, мениджър „Корпоративни комуникации и социална отговорност” в Kaufland България.

Една от най-забавните и посещавани инициативи, които Kaufland стартира през 2023г., е съвместната такава с Държавен куклен театър–Варна. Благодарение на нея, през зимните месеци децата на Варна имат възможността да се потопят в магията на кукления театър. Всяка неделя малчуганите и техните родители могат да се насладят на серия от безплатни постановки за деца и специални работилнички с актьорите от кукления театър на морската столица.

Kaufland се грижи не само за служителите си, а и за всички свои клиенти и посетители. Само през 2023г. са реализирани над десет проекта, насочени към най-малките, като бяха изградени детски площадки на стойност 250 000 лв. Ритейлърът е традиционен партньор на програмата „Топъл обяд“, която се стреми да намали отпадането на деца от училище чрез осигуряване на безплатна топла храна през учебните дни. В дарителската инициатива се включват и клиентите на веригата.

За последователните си усилия по посока подпомагане на децата и подобряване качеството им на живот от 2022г. компанията е носител на сертификат „Компания – приятел на детето“ от Национална мрежа за децата.