вторник, 21 юни 2011 г.

Фибрите - комплексни въглехидрати, които пазят от сърдечносъдови заболявания, рак на дебелото черво и гърдата и от затлъстяване


Доказана е безспорно и ролята им за подобряване на състоянието на диабетиците, за профилактиката на жлъчните камъни, срещу запека. А от нови изследвания на Food and drag administration в САЩ стана ясно, че абсорбират вредните вещества от замърсени с радиация храни и детоксикират организма.
Освен това спомагат и за изчистване на "лошия" холестерол от кръвта и за регулиране на кръвната захар.
Най-разпространени в природата са неразтворимите фибри - целулози, лигнини. При обработка на храни те, които ги съдържат, те се локализират в долните сектори на дебелото черво и при ферментация образуват специфични нисковерижни мастни киселини, които помагат за изхвърляне на токсините и канцерогенните вещества от организма. Най-богати на неразтворими влакнини са пълнозърнестите брашна и суровите зелени растения.
Разтворимите фибри -пектини, някои целулози и слизести вещества, образуват гелоподобен слой около храната в стомаха и така забавят всмукването на глюкозата, холестерола и триглицеридите в кръвта.
В големи количества ги съдържат овесените трици, варивата (бял боб, леща), необелените плодове и някои зеленчуци. Съдържанието на пектини зависи от степента на зрялост. В по-зелените то е по-малко и обратно. Бета-глюканите са слизести разтворими по-лизахариди, които са много полезни и частично се разграждат в червата. Съдържат се в овесените ядки и служат за профилактика на сърдечните заболявания. Агар-агар е особен вид, извлича се от морските водорасли и се използва за желиране в кулинарията. Като цяло представителите на тази група засилват усещането за ситост, увеличават обема на храната, абсорбират жлъчните киселини, абсорбират холестерола и канцерогенните
попаднали в организма.
Здравословната дневна доза за мъже е 38 г фибри, а за жени - 25, между 19 и 50 г. Правилото е, че на всеки 1000 калории трябва да се поемат 12 гвлакнини. Това е нормата за естествен прием с храната. Когато ги приемаме като добавки в чист вид, трябва да са в по-малко количество.
В по-големи дози фибрите могат да намалят усвояването на белтъчини, витамини и някои минерали - калций, желязо, цинк, мед и магнезий. За да се предотврати евентуален дефицит, е добре да се приемат повече храни, които ги съдържат.
Разтворимите фибри намаляват усвояването на лекарствата за понижаване на холестерола в кръвта. Затова, ако ядат богатата на влакнини храна, спира лечението им.
При диабетиците обаче диета с фибри може да подобри много нивата на глюкозата в кръвта и да се наложи намаляване на дозата инсулин.

Няма коментари:

Публикуване на коментар