България е сред лидерите по изпълнение на
ангажимента за етикетирането на пивото
На специално събитие в Брюксел
асоциациите на пивоварите от държавите в ЕС подписаха Меморандум до 2022г. на
етикетите на бирените бутилки и кенове да се предоставя информация за
съставките и енергийната стойност на пивото. Целта на документа е компаниите
да поемат отговорност за въвеждането на тази практика, а браншовите организации
да подкрепят тези усилия, включително чрез мониторинг и широка отчетност. Меморандумът
за разбирателство и Brewers' Ambition 2022 бяха подписани от 37 организации, включително
25 национални асоциации на пивоварите. На събитието присъства
и генералният секретар на една от най-големите антиалкохолни организации - Европейския
алианс за алкохолни политики EUROCARE, което показва, че усилията на
пивоварния бранш имат позитивен ефект както за по-доброто информиране на потребителите,
така и за намаляване на злоупотребата с алкохол.
А амбициозните цели бяха
договорени доброволно с Европейската комисия и бяха приети от Общото събрание
на Пивоварите на Европа през юни тази година. На церемонията по подписването еврокомисарят
по здравеопазването и безопасността на храните Витянис Андрюкайтис, заяви:
-Възползвам
се от възможността да ви поздравя за ангажиментите ви към етикирането на пивото.
Бих искал също да ви насърча да продължите да бъдете пионери по този въпрос в
по-широкия алкохолен сектор. Потребителите имат право да знаят повече за това,
което съдържат напитките им и как се отразява то върху здравето им. Те искат
информацията да е ясна и прозрачна – непрекъснато получаваме това послание по
време на работата си в сферата на общественото здравеопазване и безопасността
на храните.
Подчертан беше и фактът,
че вече четири години членовете на Пивоварите на Европа доброволно изписват
съставките и енергийната стойност на етикетите на продукцията си в съответствие
с Регламент 1169/2011. Към момента в ЕС 2 от всеки 3 бири вече имат
информация за калориите, а 4 от всеки 5 бири - за съставките. В същото време България е сред първенците в изпълнението на този доброволен
ангажимент на бранша, като приблизително 98% от произвежданото в страната пиво
вече има върху етикетите си тази информация.
По време на събитието бяха представени стотици различни
марки бира от цяла Европа, включително и от България, които показват
доброволното прилагане на изискванията за етикиране. Това демонстрира мащаба на
ангажимента и все по-голямото разнообразие в бирения сектор на стария континент,
който вече включва над 9500 пивоварни.
Най-общо една европейска
лагер бира тип Пилзен има 90 - 92% вода, 4,2% алкохол, 2,9% въглехидрати, 0,3%
белтък и 0% мазнини. Благодарение на естествените си съставки пивото съдържа и
0,2% фибри, 1000 микрограма/л. фенолни антиоксиданти, витамини и минерали. В
една бутилка от 0.5 литра бира усреднено се съдържат около 10% от препоръчителната
за възрастни дневна доза витамини В комплекс. В 100 ml бира има 42 кcal.
Според изпълнителния директор
на Съюза на пивоварите в България, Ивана Радомирова за пивоварния сектор е
голяма чест и в същото време отговорност, че еврокомисарят по здравеопазването
Андрюкайтис официално подписа Меморандума за разбирателство и Brewers' Ambition
2022.
В рамките на форума, генералният
секретар на Пивоварите на Европа Пиер-Оливие Бержерон
коментира, че в ЕС има спад на употребата на
алкохол като цяло. Конкретно за пивото, той заяви, че през последните пет -шест
години консумацията на бира в Европа се стабилизира и дори леко се повиши за
последните две години. В същото време безалкохолната бира вече има сериозен дял
в общия обем на бирения пазар, което се очертава и като трайна тенденция.
Няма коментари:
Публикуване на коментар