Translate

четвъртък, 3 април 2014 г.

Здравната система е силно бюрократизирана, корумпирана и е в критично състояние



Здравната система е в критично състояние, липсва държавна политика, която да осигури качествено здравеопазване и концепция за радикални промени, се каза по време на пресконференция, на която бе представен разработения от Българска стопанска камара (БСК) анализ за състоянието, проблемите и перспективите пред българското здравеопазване.
Формиран е псевдопазар на здравни услуги, в който всяка година се разходват между 7 и 9 млрд. лв., без това да води по-добро здраве на населението. Системата на здравеопазването не работи ефективно. Системата е силно бюрократизирана, корупцията е много висока, не се осигурява реален и равен достъп до качествено здравеопазване на почти една трета от българите.Здравеопазването става все по-скъпо, а населението - все по-болно, отчита анализът.
Разходите за болнична помощ през последните години се увеличават неоправдано. За периода 2008-2013 година те бележат ръст от 65 %, което в номинално изражение е 661 милиона лева повече. Налице е свръх концентрация на финансирането на болничната помощ, което деформира и разпределението на средствата за болниците по региони, а оттам в качеството на медицинското обслужване в тях. Около половината от общите средства за болнична медицинска помощ на НЗОК за 2013 година са изразходени в областите София-град и Пловдив, констатира анализът. А в общо седем града (София, Пловдив, Варна, Бургас, Плевен, Стара Загора и Пазарджик) са концентрирани 71% от средствата за болнична помощ. Подобно е и положението с разпределението на разходваните средства на НЗОК по болници. През 2013 г. 10 на сто от бюджета на НЗОК за болнична помощ са изплатени на две болници от общо 367, с които касата е сключила договор. Една-четвърт (25 на сто) от средствата на НЗОК за болнична помощ са усвоени от 9 болници, една-трета (33 на сто) – от 14 болници, а по-малко от 10 на сто от всички болници (30 болници) са усвоили половината (51 на сто) от бюджета на касата за болнична помощ.отчита още анализът „Здравеопазване 2014 – състояние, проблеми, решения, предизвикателства”.
Липсва и последователна политика с медицинските кадри. Лекари и сестри продължават да напускат. Само 5% от всички тях са на възраст под 30 години. Нормативната среда е крайно несигурна и нестабилна – Законът за здравното осигуряване е променян над 50 пъти, а взети заедно, промените и в другите основни закони – за здравето, за лечебните заведения, за лекарствените продукти надхвърлят 100. Липсват още и добре подготвени и мотивирани здравни мениджъри. Здравно неосигурените продължават да са над 1,2 млн., а те потребяват близо две трети от медицинските услуги. Няма обаче механизъм тези хора да бъдат накарани да плащат редовно, а не само при случай, както правят някои от тях. В същото време държавата плаща неоправдано ниски осигуровки за 11 категории лица, които са огромен брой и потребяват също така огромен здравен ресурс т.е. още на входа на системата са налице тежки деформации, тъй като държавата не е коректен платец към НЗОК. За пет години от 2008-2013 г. частните разходи за здравеопазване на едно лице са нараснали с 68%, а публичните разходи за същия период са се увеличили с 19%.
По думите на председателя на БСК Божидар Данев системата е буквално "обезкървена", в периода 2010-2012 година, когато 1.4 млрд. лв. от бюджета на НЗОК са одържавени.
На лице са силни и задълбочаващи се диспропорции от различен характер, които ще бъдат трудно преодолени, ако не се вземат адекватни политически решения по основните проблеми на здравеопазването и не се дефинират практическите стъпки, които да определят промените в развитието на системата.
В тази връзка  от работодателската организация са изготвени 27 конкретни предложения за промяна на здравния модел.Едни от тях са нормативно да се разграничат функциите, правата, отговорностите и задълженията на МЗ и НЗОК, бюджетът на НЗОК да се отдели от консолидирания бюджет на страната, да се преразгледа прилагането на принципа на солидарността в осигурителната система, да се въведе трипартидно управление на здравноосигурителната система, което отговаря на реалния принос на страните във финансирането на системата, да се промени моделът на заплащане на общопрактикуващите лекари, лекарите, които работят в държавни, общински и частни болници с публичен ресурс, да могат да сключват и да работят само по един трудов договор, да се въведе изискването лечебните заведения, които имат договори с НЗОК, да работят „non-Profits”, т.е. да не формират и разпределят печалба от дейностите, финансирани с публични средства, да се направи ревизиране на основния пакет от здравни дейности, които се покриват от бюджета на здравната каса и на тази основа всяка година да се определя реалната здравна вноска, необходима за гарантиране на финансирането за този пакет, да не се допуска НЗОК да финансира дейности, които са конституционно задължение на държавата, да се намери спешно решения за здравно неосигурените лица, да се подготвят и обсъдят неотложни мерки за стабилизиране и развитие на потенциала от медицински специалисти, да се намери политическо решение за приватизацията на болниците, да се създаде независима система за рейтинг на болниците, да се реши проблемът със статута на болниците по отношение на финансирането и осигуряването на инвестиции, да се определи реалната осигуровка, която трябва да прави държавата за осигуряваните от нея лица и не на последно място електронизацията на здравната система да стане стратегически приоритет.
И този път, независимо поканата, на форума не присъстваха представители на МЗ, НЗОК и парламентарната здравна комисия.
В близките дни от БСК ще предоставят предложенията си на институциите в очакване те да се запознаят с тях и да откликнат на поканата за организиране на обществена дискусия по темата, съобщи председателя на работодателската организация

Няма коментари:

Публикуване на коментар