Превъоръжаването, инфраструктурни проекти и
реформата в здравеопазването остават за по-добри времена
Декември е, време, когато всеки
може да се упражнява върху темата бюджет за следващата година. Сравняват го с
всичко, което може да е символ на безпаричието и на празната държавна хазна.
Политическата нестабилност и тоталната липса на държавност напоследък
могат и тук да послужат за обяснение на ситуацията, но това е друга тема. Просто трябва да се простираме според чергата си, а това означава продължаване на политиката за намаляване на разходите. За по-добри времена остават големи инфраструктурни проекти, превъоръжаването на армията, реформите в здравеопазването и по-високите заплати.
могат и тук да послужат за обяснение на ситуацията, но това е друга тема. Просто трябва да се простираме според чергата си, а това означава продължаване на политиката за намаляване на разходите. За по-добри времена остават големи инфраструктурни проекти, превъоръжаването на армията, реформите в здравеопазването и по-високите заплати.
Сигурност
В бюджет 2015 предвидените
средства за отбрана са 954,589 млн. лв., докато за 2014 г. военният бюджет е
1,021 475 млрд. лв. Според сметките на финансовото министерство са предвидени
за текуща издръжка на войските, за заплати и осигуровки през следващата година
общо 897, 907 млн. лв. За капиталови разходи остават едва около 57 млн. лв. Има
вероятност обаче тази ситуация да се промени. Депутатите вече са единодушни, че
в сегашната международна обстановка парите за армията не трябва да се намаляват.
Ако това стане, вероятно ще се наложи съкращение на 4000 души от Министерството
на отбраната. По всичко обаче личи, че програмите за превъоръжаване ще останат
за по-добри времена, включително и купуването на нови модерни изтребители, за
което са необходими около 800 млн. лв.
Бюджетът на МВР е намален с
8,31%, което представлява 93,496 млн. по-малко в сравнение с 2014 г. Дефицитът
тук може да се очаква в няколко посоки. Някогашното Министерство на
извънредните ситуации се вля в МВР, но това не може да се каже за бюджета му.
Това означава, че парите за преодоляване на бедствия трудно ще се намират, а
както видяхме, през отиващата си година тези бедствия бяха твърде много.
Орязването на разходите на
МВР ще повлияе върху усилията за
справяне с миграционния натиск, който най-вероятно ще се засилва, върху
подобряването на техническото оборудване и възможността на МВР да предоставя
електронни услуги. Да не говорим за натрупаните дългове на ведомството от 70
млн. лв.
Здравеопазване, образование и култура
През следващата година Здравната
каса ще ограничи включването на нови скъпоструващи медикаменти в позитивния
списък. Освен това не се предвиждат за финансиране и нови клинични пътеки.
Въвеждат се единни правила за финансово управление на болниците, фиксиране на годишни
обеми на дейности, за които здравната каса заплаща на всяко лечебно заведение.
Поради съмнителен ефект се спира въведената през миналата година публична
инвестиционна програма, като по този начин капиталовите разходи в
здравеопазването ще намалеят с около 100 млн. лв. Общите разходи за
здравеопазване се очертават около 3,155 млрд. лв. Според някои експертни мнения
бюджетът на здравната каса за догодина е обречен, защото отсега е ясно, че
парите няма да стигнат. От една страна, в него неоправдано са увеличени с над
200 млн. лв. очакваните приходи от осигуровки от частния сектор. От друга,
поради липсата на реални реформи се очаква касата да разполага с 250 млн. лв.
по-малко от тази година. Така недостигът се очертава около 450 млн. лв. Това
означава неплащания към болници и за лекарства. Предстои приемането на
конкретни мерки за оптимизирането на разходите в този сектор. Минималният
недостиг на бюджета за образование е около 19 млн. лв. Затова обещаното
увеличение на учителските заплати

Инфраструктура

Сп. LIFE
Няма коментари:
Публикуване на коментар