Това стана ясно от тълкувателното решение на Върховния касационен съд (ВКС) по искане на националния омбудсман Константин Пенчев, който през лятото на м. г. отправи запитване към ВКС каква е давността за битовите плащания, тъй като в постъпилите до него жалби от граждани се посочват противоречиви решения на различните съдилища - дали давността за стари сметки е 5 или 3 години.
„Бях приятно изненадан, че на моето питане се получи отговор, има решение от двете колегии на Върховния касационен съд - гражданска и търговска. Доколкото знам това решение вече е на подпис, само с едно особено мнение е прието, че става дума за периодични плащания, а такива са за топлофикация, електричество, вода, мобилни телефони, по Закона за задълженията и договорите и те се погасяват с 3-годишна давност.Решението от датата на постановяването му задължава всички съдилища да тълкуват член 111 от Закона за задълженията и договорите по този начин, че всички битови плащания най-общо казано са периодични плащания и се погасяват с 3-годишна давност ", каза омбудсманът. Пенчев допълни, че хора, които са били осъдени да платят стари задължения с по-голяма давност, няма да могат да се възползват от решението, което ще се отнася за в бъдеще, както и за процеси, които текат в момента. „Става дума за тълкуване на закон, а не за нов закон, който има обратна сила", каза още той.
Няма коментари:
Публикуване на коментар