Translate

четвъртък, 6 юни 2013 г.

Hell Air купи два хеликоптеера-линейки



Компанията води преговори със здравните институции да финансират „Спешна помощ" и по въздуха


След атентата в Сарафово пострадалите бяха транспортирани до София с военни вертолети, защото за разлика от останалите европейски страни България няма „Спешна помощ" по въздуха. Преди десет години ДЗИ беше купила два хеликоптера на стойност 500 хил. евро и 1 млн. евро, за да оказва помощ по пътищата на клиентите си. Схемата обаче така и не проработи.
Сега авиационната компания Heli Air е амбицирана да възроди санитарната авиация с два хеликоптера-линейки на британско-италианската компания AgustaWestland, а българският въздушен превозвач вече е сертифициран от Европейската агенция по авиационна сигурност, че може да сервизира хеликоптерите на италианския концерн.
Мултифункционален
Хеликоптерът е оборудван със спасителна апаратура и за работа в планински и трудно достъпни райони. Той може да поддържа скорост от 240 км/ч и да лети на височина до 4500 метра. Целта е в рамките на 15 минути да стигне до пациента и до т.нар. златен час - времето от инцидента до операцията в болница, пострадалият да бъде спасен.
Председателят на съвета на директорите на Heli Air Георги Спасов не спомена стойността на инвестицията, нито стойността на един курс с пациент на борда. Той обаче се надява тези хеликоптери да станат част от бъдещата въздушна „Спешна помощ" на България.
Компанията е водила преговори за строеж на площадки за вертолетите е двора на университетска болница „Св. Анна" в София, до ски влека в Банско и в двора на областната болница в Бургас. Тъй като въздушната линейка ще бъде с лекар на борда, Heli Air води преговори и с Центъра за спешна медицинска помощ и с болници, за да окомплектоват екипите.
„Годишната издръжка на три медицински хеликоптера и един самолет, които да покрият България, ще струва около 6 млн. лв. годишно", коментира Спасов. По думите му този парк е достатъчен, за да покрие територията на България първоначално.
Спасов допълни, че компанията му ще води преговори да участват в заплащането на стойността на спасителните полети със здравното министерство, здравната каса, Българския Червен кръст и планинската спасителна служба, Националната система 112, със застрахователи и големи компании като топлоелектроцентралите, АЕЦ „Козлодуй" и „Лукойл". От вертолетната компания предлагат да се обмисли възможност системата да се финансира с по едно евро от туристическите такси, от таксите на прелитащите самолети в РВД или пък да се удържат 1-2 лв. от застраховките „Гражданска отговорност" на водачите на автомобили. Годишният бюджет на „Спешна помощ" е около 60 млн. лв., а дори и сега целта е в рамките на 15 минути да стигне до пациента.
голяма част от линейките й са стари, недобре оборудвани и за тях не достигат екипи.
По-различна реалност
На представянето на вертолета присъстваха партньорите на Heli Air от швейцарската и словашката въздушна медицинска служба. В Швейцария например денонощно дежурят 11 машини, които покриват територията на страната и през 2012 г. те са извършили 11 хил. спасителни мисии, съобщи Стефан Бекер, председател на Rega, организацията, която ги управлява. Самата тя е неправителствена, регистрирана в обществена полза и не формира печалба. Шестдесет процента от приходите, с които финансира работата си, са от лични вноски на жителите на Швейцария - средно по около 30 швейцарски франка (24 евро) годишно. През миналата година гражданите са дотирали въздушната си бърза помощ с общо 83 млн. швейцарски франка (67 млн. евро). 

Десислава Николова

Daily Капитал
 

Няма коментари:

Публикуване на коментар