Компанията води
преговори със здравните институции да финансират „Спешна помощ" и по
въздуха
След атентата в Сарафово пострадалите бяха транспортирани до
София с военни вертолети, защото за разлика от останалите европейски страни
България няма „Спешна помощ" по въздуха. Преди десет години ДЗИ беше
купила два хеликоптера на стойност 500 хил. евро и 1 млн. евро, за да оказва
помощ по пътищата на клиентите си. Схемата обаче така и не проработи.
Сега авиационната компания Heli Air е амбицирана да възроди
санитарната авиация с два хеликоптера-линейки на британско-италианската
компания AgustaWestland, а българският въздушен превозвач вече е сертифициран
от Европейската агенция по авиационна сигурност, че може да сервизира
хеликоптерите на италианския концерн.
Мултифункционален
Хеликоптерът е оборудван със спасителна апаратура и за
работа в планински и трудно достъпни райони. Той може да поддържа скорост от
240 км/ч и да лети на височина до 4500 метра. Целта е в рамките на 15 минути да
стигне до пациента и до т.нар. златен час - времето от инцидента до операцията
в болница, пострадалият да бъде спасен.
Председателят на съвета на директорите на Heli Air Георги
Спасов не спомена стойността на инвестицията, нито стойността на един курс с
пациент на борда. Той обаче се надява тези хеликоптери да станат част от
бъдещата въздушна „Спешна помощ" на България.
Компанията е водила преговори за строеж на площадки за
вертолетите е двора на университетска болница „Св. Анна" в София, до ски
влека в Банско и в двора на областната болница в Бургас. Тъй като въздушната
линейка ще бъде с лекар на борда, Heli Air води преговори и с Центъра за спешна
медицинска помощ и с болници, за да окомплектоват екипите.
„Годишната издръжка на три медицински хеликоптера и един
самолет, които да покрият България, ще струва около 6 млн. лв. годишно",
коментира Спасов. По думите му този парк е достатъчен, за да покрие територията
на България първоначално.
Спасов допълни, че компанията му ще води преговори да
участват в заплащането на стойността на спасителните полети със здравното
министерство, здравната каса, Българския Червен кръст и планинската спасителна
служба, Националната система 112, със застрахователи и големи компании като
топлоелектроцентралите, АЕЦ „Козлодуй" и „Лукойл". От вертолетната
компания предлагат да се обмисли възможност системата да се финансира с по едно
евро от туристическите такси, от таксите на прелитащите самолети в РВД или пък
да се удържат 1-2 лв. от застраховките „Гражданска отговорност" на
водачите на автомобили. Годишният бюджет на „Спешна помощ" е около 60 млн.
лв., а дори и сега целта е в рамките на 15 минути да стигне до пациента.
голяма част от линейките й са стари, недобре оборудвани и за
тях не достигат екипи.
По-различна реалност
На представянето на вертолета присъстваха партньорите на
Heli Air от швейцарската и словашката въздушна медицинска служба. В Швейцария
например денонощно дежурят 11 машини, които покриват територията на страната и
през 2012 г. те са извършили 11 хил. спасителни мисии, съобщи Стефан Бекер,
председател на Rega, организацията, която ги управлява. Самата тя е
неправителствена, регистрирана в обществена полза и не формира печалба.
Шестдесет процента от приходите, с които финансира работата си, са от лични
вноски на жителите на Швейцария - средно по около 30 швейцарски франка (24
евро) годишно. През миналата година гражданите са дотирали въздушната си бърза
помощ с общо 83 млн. швейцарски франка (67 млн. евро).
Десислава Николова
Daily Капитал
Няма коментари:
Публикуване на коментар