Белите птици в сивото ято явно нямат място в него и преди и сега
-За съжаление българинът като че ли е изтъкан само от завист
и злоба. За народопсихологията ни май
е типична тази черта - откроеният, изявеният, кадърният, постигналият успех,
ако не може да бъде смачкан, унищожен, обезличен, то да бъде унизен, охулен и
обруган. Белите птици в сивото ято явно нямат място и преди и сега в него.
-О, да виждате че и до ден днешен това е така. Но като че ли
важи не само за нашия народ. Проклятие ли тежи над него не зная… Малко ще се
отклоня. Последното помещение, където е моята билкова аптеката сега го взема
лекар и тя се ликвидира. Болно ми е, но си казвам още една затворена страница. Това
е живота! На тази земя всички сме мъченици. И въпреки всичко ако ги питаме хората
щастливи ли са те отвръщат не, защото имат страх., а това чувство за страх е
толкова, толкова унищожително, толкова ужасно и мъчително, че не мога да кажа,
че има щастлив човек. Това е моето заключение от моя дълъг житейски път. Така е
няма доволни хора, човек все иска нещо по-по-по-, а това е спиралата на
еволюцията, на растежа и просперитета според моето лично мнение…
-И все пак какво все още не знаем, какво и досега остава не доразкрито
за д-р Михаил Елмазов?
-В старозагорския му род има не една и две ярки личности.
Като него. Още през 1835-1836 год., когато в нашите черкви се е служело на
гръцки език, прадядо му –известният поп Игнат от Ст. Загора е единственият,
който ги води на черковно-славянски.
И двамата му сина Михаил и Генчо Попигнатови били будни
българи, но дядо му
Генчо Попигнатов, който се подписвал Генчо Попов го наричали
още и Папазовлу. Той бил търговец и най-видният българин в Ст.Загора. Турските
управници го набедили пред официалната цариградска власт като бунтовник и бил
изпратен на заточение в Анадола. По пътя обаче се отбили с конвоя в Цариград.
Благодарение на старите си търговски връзки там се среща с по-видни турци,
които го познавали като честен и умен човек и те се застъпили за него пред
султан Меджид, който в лична среща с българина оценил ума и поведението му и
наредил да му се издаде „берат”. Това е официален документ, с който се
осигурява личната и имуществената му неприкосновеност. По-късно благодарение на
този документ той подпомага не само бедни българи, но и турци. Къщата му винаги
е била отворена за тях, а на Великден, Коледа, Курбан Байрам, Рамазан и други
празници са им раздавали брашно.
-А какъв е бил бащата на д-р Елмазов?
-Баща му Пенчо Генчов Попов Папазовлу е притежавал
най-големия магазин в града за галантерийни и текстилни стоки, в който се
откроявала сергията със скъпоценни камъни и красиви бижута. Според някои той е
наричан Елмаза именно заради това. Според други приличал на елмаз заради
честната си душа и добро сърце. Той решил да изхвърли Попов като остаряла
фамилия и я заменя с Елмазов. Родителите на Михаил, роден през 1859 г., мечтаели
той да стане търговец, но момчето се интересувало от съвсем други неща като
напр. театър. Основното си образование получава в родния си град, а гимназиалното
в Сливен. Още като ученик проявява интерес към литературата и обществените
борби. През 1883 г. почти авантюристично се озовава в Пловдив, в Румелийския
театър, където е назначен за постоянен суфльор в първата българска театрална
група. Изключително интелигентният младеж, с благ характер и пословична
трудолюбивост, за кратко време спечелва обичта на целия персонал. Възлагат му и
длъжността деловодител на трупата. А проектите му за нейното развитие се
приемат и подписват от ръководителя и Стоян Попов, без да се зачеркне дори една
дума.
В Пловдив Михаил се запознава с Константин Величков и Иван Вазов, които тогава са в
-Той е представян и като писател в пресата със свое скромно
място и в историята на българския театър.
-Да, пише драма с трагичен сюжет от испанската инквизиция,
която сливенската книжарница „Българско знаме” я издава през 1887 г. под
заглавието „Павлинка или примерната любов”. През 1892 г. Румелийската трупа се
премества в София и вече се нарича „Сълза и смях” и след известно време я
поставя на софийска сцена.
-Знам че е убеден русофил и се обявява против антируските
тенденции на Стамболовия режим, за което е осъден на смъртна, нали не бъркам?
-Точно така е. През 1886 г. Михаил участвува в сливенския
бунт на страната на русофилите. След потушаването му е осъден на смърт и е
обявен да издирване, чрез ДВ. По-късно всички участници в бунта са помилвани с
изключение на него. В края на същата година отива в Цариград да учи
аптекарство, по настояване на родителите си, но в последствие заминава за
Одеса, където за кратко слуша лекции по право, и за което вече говорихме, че
там отново се среща с Вазов. Старите румелийски познайници се „преоткриват” не
само като събеседници на театрални и литературни теми, но повлияни от
русофилските настроения споделят и общи политически интерес. Явно интересът към
медицината надделява и той заминава за Киев.
Приет е за студент в Имперския
университет „Св. Владимир”. През 1894 го завършва блестящо, като „Доктор на
зъболекарските науки” и получава правото от руското правителство да практикува
зъболекарство в тяхната страна.
Завършването му съвпада с падането на
Стамболовия режим и той се завръща в България. Работи като зъболекар в Шумен,
Бургас, Варна, Пазарджик, а вестта за първия дипломиран зъболекар вече отдавна се
е разнесла в столицата. С постановление на Върховния медицински съвет (В.М.С.)
и с решение на Министерството на вътрешните работи му се разрешава свободна
практика по зъболекарство от 24.09.1894 год. Той наследява клиентелата на
немския си колега Шумлер. Привлича нови пациенти и спечелва завидна популярност
в града. Търсят го дори и от Двореца.
Част2
Следва продължение...
Следва продължение...
Няма коментари:
Публикуване на коментар