Цялата фамилия
са щедри, раздаващи се души, които приемат неблагодарността като нещо
естествено
…Вълнувам се. Само след миг ще прекрача прага на дома на
известната писателка Евгения
Марс и на съпруга и д-р Михаил Елмазов-първият
български дипломиран зъболекар у нас. Къщата на ул.”Бачо Киро”№ 39 е построена
от бащата на Евгения, срещу нея е къщата на сестра и Йорданка Велева, чиито мъж
е бил директор на гимназия. Но тя е порутена и западнала, за разлика от тази,
пред която се намирам вече.
Изкачвам широкото, бяло дървено стълбище и си мисля за непреходното
в живота и времето, за родовата памет и за хората, които преди толкова много
години също като мен са изкачвали това стълбище, но много, много по-често.

От този унес ме изважда звънливият глас на очарователната
г-жа Лиляна Елмазова, снахата, която ми обяснява, че навремето семейство
Елмазови всъщност са обитавали етажът по-долу. Сега тя с дъщерите си Евгения и
Мария живеят на третия, последен етаж на къщата, но автентичността на мебели(виенска
гарнитура, маса) и обстановка е напълно запазена.
В просторното и светло помещение канапето, на което Вазов е
сядал винаги откъм страната на терасата, където често Женичка го е гощавала с
любимите му агнешки сърмички с лозов или лападен лист и обилно полети с кисело мляко заема централно място.
По стените висят картини, както на Марс, така и на Павел Елмазов
(18.03.1898-05.04.1075), съпругът на леля Лили.Павел е малкия син на сем. Елмазови. Той получава
музикалното си образование във Виенската консерватория от 1924 г. е в състава
на Софийската народна опера, където играе 40 сезона. Прочутият оперен бас от
миналото е човек с невероятно весел характер и затова неслучайно се ориентира
към комични партии. Павел Елмазов остава в съзнанието на поколения любители на
операта като д-р Бартоло от „Севилският бръснар” на Росини. Той създава и други
неповторими образи, между които Варлаам в "Борис Годунов", Крал
Хайнрих в "Лоенгрин", дядо Неделко в "Гергана", княз
Ховански в "Хованщина" и много други.
Тук в пресъздаденият Салон кротко и малко тъжно съжителстват
старото, поолющено пиано на Евгения Марс и съвременното, модерното, тъй като и
двете дъщери на леля Лили, както ме помоли да я наричам самата тя, са завършили
Консерваторията. Евгения е директор на частно училище, а Мария е преподавател
по музика в същото.
В тази къща запазила патриархалността си, все пак новото
време е оставило своя отпечатък с плазмата, локалното парно и др. т.нар.екстри.
В уютна и някак странно, необяснима предразполагаща
атмосфера протича разговорът ми с
леля Лили, която е магистър фармацевт по
образование и познава добре английската, руската и чешката фармакопея. Има
билкова аптека, в която се изготвят рецепти за определени диагнози от стари
медицински източници. Тя, както и по-малката и дъщеря Мария са пели в хора на
храма "Св. Александър Невски".
Леля Лили сподели, че иска да възроди
името на свекърва си Евгения Марс, като символ на богата човешка душа. Изрази и
нескритата си радостта си, че и името на свекър и подобаващо ще бъде почетено и
също възродено. Тя сподели още, че от 2007 г. има решение на столична община за
поставянето на паметни плочи на Евгения Марс и на Павел Елмазиов, но оттогава
до сега се търси изпълнител т.е. нищо не е направено. След повече от няколко
часа си тръгвам, също толкова развълнувана, както на идване. Бързам „да смъкна”
интересното интервю, но ето го и самото него:
-Връзката между Евгения и Михаил като че ли е
съдбовно-кармична? Тя е много интелигентна, една от първите изявени, будни дами
в обществото и културния живот на страната, авторка на сборници с разкази,
стихове и пиеси, играни и в Народния театър, преводачка от руски и френски,
общественичка, издателка, приятелка и вдъхновителка на Иван Вазов. Той пък е
първият български зъболекар и също писател и общественик. Затова както се казва
нека да започнем от самото начало тяхната история.
-На 28.05. 1895 г. е сватбата на Евгения Бончева(17 г) и д-р
Михаил Елмазов (34 г), за чиято пищност и великолепие дълго се коментира по
онова време. Мисля, че тя е била избрана, не избираща и подобно на всички
бракове от миналия век е била поставена пред свършения факт на сватосването. Да
не забравяме, че тогава последната дума е имал бащата все пак. Първоначално са
живеели на ул. „Търговска”№24, където се раждат синовете-Владимир и
Павел. Едни от първите им гости там са Стоян Заимов, приятелката и от Първа девическа гимназия - актрисата Адриана Будевска, Цанко Церковски, журналистът Никола Георгиев - главен редактор на в.“Народно единство“,проф. Иван Шишманов и др.. В началото на 1906 г. се заражда известният салон на Евгения Марс, а през пролетта на същата година Иван Вазов влиза у тях. Но всъщност първата среща между Патриарха на българската литература и семейство Елмазови е през 1895 год., по време на честването на неговия 25 годишен юбилей (24.09).
Павел. Едни от първите им гости там са Стоян Заимов, приятелката и от Първа девическа гимназия - актрисата Адриана Будевска, Цанко Церковски, журналистът Никола Георгиев - главен редактор на в.“Народно единство“,проф. Иван Шишманов и др.. В началото на 1906 г. се заражда известният салон на Евгения Марс, а през пролетта на същата година Иван Вазов влиза у тях. Но всъщност първата среща между Патриарха на българската литература и семейство Елмазови е през 1895 год., по време на честването на неговия 25 годишен юбилей (24.09).
Присъствието на народния поет в дома му е за Михаил искрена
радост, тъй като това е стар приятел, с когото винаги има за какво да си
говорят – румелийски и одесни спомени, развитие на българския театър, политика
и социални проблеми в страната, здравни и жилищни грижи. За Евгения това пък е
вълнение и притеснение от „Творецът на българската вселена”, прераснало в
последствие неусетно в сърдечно приятелство, за което тя пише: ”Дружбата ми с
Вазова беше най-ценната в живота ми. В нашите души имаше много допирни точки. В
него аз намирах един другар-приятел, който напълно ме разбираше. Пред Вазова
разкривах душата си.”
След 1911 г. семейството приема гости вече в дома си на ул.
„Лавеле”№ 1. Освен наложилите се литературни четвъртъци се създава и друга
традиция – всяка събота да се събират почитателите на музиката. В салона вече
присъства и маестро Георги Атанасов, оперният певец-тенор Константин
Михайлов-Стоян, Димо Кьорчев, Александър Кипров и др.
-Какво знаете от съпруга си за тях като семейство?
-Те са били едно хубаво щастливо, сплотено семейство с деца,
в което веруюто е било
-От тогава до сега в общественото пространство като, че ли все
се набляга основно на 16 годишната дружбата между Евгения Марс и дядо Вазов,
която трае до самата смърт на поета (22.09.1921). И все пак никога ли дори за
миг искра ревност не е припламнала у д-р Елмазов?
-Вие го казахте много точно-дружба, приятелство, но на
литературна основа. Да не забравяме, че Михаил и Вазов стават едни от
най-близките съмишленици и много добри приятели още в Одеса, където Вазов пише
„Под игото”.Освен това свекър ми е бил този, който пръв я окуражава,
пръв я насърчава, пръв и дава насока да пише и още през 1903 г. нейни разкази
се публикуват в тогавашните списания под псевдонима Марс. Някои започват
неистово да й завиждат за всичко, но за съжаление на клюкарите съпругът й никак
не е ревнив. Вазов пък се е чувствал у тях в една близка семейна среда, защото
тя е била спокойна, ведра, уютна, пълноценна, с едни хубави традиции в тази
фамилия, каквато той никога не е имал в къщата си. За Вазов семейното огнище е
въжделение, почти недокоснат свят. Затова той е изключително чест гост в дома
им. На Женичка той посвещава над 70 стихотворни творби, в това число и прочутия
си стихотворен цикъл "Люляка ми замириса”. А и самата тя в своите спомени
никога не крие и дори набляга на неоценимата помощ на народния поет. Нима вие допускате,
че той може да създаде повод за ревност, за конфликт? Факт е, че фамилията си
остава цяла, а Ана Карима, се развежда…Знаете, че тя се опитва да черни Евгения
Марс и да злослови срещу нея с години.
Но да се върнем съм свекър ми, който абсолютно никак не я е
ревнувал, нито от Вазов, нито от някой друг. Това дългогодишно тяхно приятелство
се е приемало с разбиране и без предразсъдъци от нейните близки. Нещо повече свекър
ми е бил поласкан и се е гордеел с нея, че е ухажвана, защото тя носела в себе
си голям заряд за мисия, най-после жената да бъде призната в обществото като
личност, творец, а не да бъде само съпруга, майка и домакиня. И в това
отношение тя има много големи заслуги, независимо, че акцента винаги за
съжаление се слага и в сегашната наша преса върху „Елмазова-любимата или
любовницата на Вазов”, „Вазов-любовникът” и т.н. До 1947 г.у нас в много
публикации за Евгения Марс се говори като за една от първите фигури в
обществения живот със свое място и в литературната история. Дружбата между тях,
като че ли е единствената тема, в която участва името и, през последните 20-на
години. Това е толкова махленско, долнопробно и пошло, че няма накъде…
Част 1
Следва продължение...
Следва продължение...
Няма коментари:
Публикуване на коментар