Translate

понеделник, 21 ноември 2011 г.

Неподвижните препятствия по пътя крият опасности


В кръглата маса на тема Опасността от неподвижните препятствия по пътя участие
взеха специалисти от Комисията по транспорта, информационните технологии и съобщенията към Народното събрание, Министерство на регионалното развитие и благоустройството, Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията, Министерство на здравеопазването, Държавно-обществена консултативна комисия по проблемите на безопасността на движение по пътищата към Министерски съвет, Агенция „Пътна инфраструктура”, Централен институт на пътните технологии, национални и европейски норми и стандарти, Университет по архитектура, строителство и геодезия, Български червен кръст, Съюз на българските автомобилисти, Българска Асоциация „Интелигентни транспортни системи”, Българска Браншова Камара „Пътища”, Съюза на инвалидите, Асоциация на българските застрахователи, Българска асоциация на застраховани и пострадали при катастрофи, медии и др.
От направените констататиции е видно, че у нас от пътно – транспортни произшествия (ПТП )в крайпътното пространство загивата над 37% от общия брой на загиналите при ПТП; През 2010г. при удар в неподвижните препятствия - дървета, стълбове, рекламни съоръжения и др. са загинали 165 души т.е.тези произшествия са с два пъти по-тежки последствия.
Особен риск за безопасността на движението са изкуствените неподвижни препятствия с рекламна цел, които отвличат вниманието на водачите от една страна, а от друга представляват опасност при сблъсък. В редица Европейски държави се прилага строго законодателство по отношение на тяхното разположение край пътя т.напр. в Швейцария са забраненирекламите по магистралите и пътищата, а в Германия - каквато и да е текстова, светлинна или звукова реклама и пропаганда по пътищата, на мостове и по магистралните пътища не е позволена и т.н.
В тази връзка участниците в кръглата маса се обединиха, че е необхдимо да се предприемат изменения на нормативната база в съответствие с положителните Европейски практики. Те препоръчват: Да се издаде Наредба на МРРБ в унисон с Техническите правила за приложение на ограничителни системи за пътища по Републиканската пътна мрежа, приети от Агенция “Пътна инфраструктура” през 2010г. - валидна както за Републиканската пътна мрежа, така и за общинските пътища, градските булеварди и улици; Комисията по транспорта, информационните технологии и съобщенията към НС да внесе за разглеждане конкретни текстове за изменение и допълване на Закона за пътищата, забраняващи поставянето на рекламни съоръжения и/или регламентиращи отстоянието при построяването на билбордове и други рекламни съоръжения по Републиканската пътна мрежа; До приемането на промените в Закона за пътищата Агенция “Пътна инфраструктура” временно да прекрати издаването на Разрешения за специално ползване на пътищата чрез изграждане на рекламни съоръжения, както и да се предприемат следните мерки:
-Агенция “Пътна инфраструктура”да извърши инспекция по пътна безопасност на крайпътните препятствия по съществуващата пътна мрежа, с цел тяхното обезопасяване и ефективното им сигнализиране /първоначално по пътната мрежа част от трансевропейската мрежа, а след това по останалата част от първокласната, второкласната и т.н./;
-Демонтиране на незаконно монтираните съоръжения, както и тези, за които ползвателите не заплащат годишни такси за експоатация;
-Рекламните съоръжения да се обезопасят с пътни ограничителни системи съгласно Технически правила за приложение на ограничителни системи за пътища по Републиканската пътна мрежа и Регламент № 305/2011 на Европейския парламент;
-На места, където обезопасяването е невъзможно рекламните съоръжения да бъдат преместени на безопасно отстояние от пътното платно;
-Всички препятствия по Автомагистралите „Тракия”, „Марица”, „Хемус”, „Люлин” и „Черно Море” , като бетонови колони на надлези и портални рамки в средна разделителна ивица и в близост до банкета, да бъдат обезопасени в кратък срок и съгласно: Регламент № 305/2011 на Европейския парламент, БДС EN 1317 и Технически правила за приложение на ограничителни системи за пътища по Републиканската пътна мрежа, а Агенция “Пътна инфраструктура” да започне обезопасяване на дървесните крайпътни насаждения.

Няма коментари:

Публикуване на коментар