Translate

сряда, 26 октомври 2011 г.

От БЛС призоваха да не се правят необмислени стъпки през 2012 г., за да се запази спокойствието в системата


Кой щеше да го знае здравният министър Стефан Константинов, ако не беше зам.-председател на Българския лекарски съюз, и какъв министър щеше да бъде сега

Определено се наблюдават положителни стъпки при формирането на бюджета за следващата година. В него се търси баланс с европейските бюджети. Насочват се средства не към силовите структури, а към образованието и културата, което е една положителна тенденция. За съжаление здравеопазването обаче пак остава в страни  извън сферите с повишена субсидия, каза д-р Цветан Райчинов, председател на БЛС, на специална пресконференция относно финансиране на системата на здравеопазване през 2012 г..
В началото той  направи кратко резюме на постигнатото през 2011 г в сектора здравеопазване и посочи някои положителни неща, които са се случили в него като изплащането на дължимите средства към изпълнителите за 2010 г., въвеждането на прогнозни вместо фиксирани бюджети, упражняването на по-обективен, систематизиран контрол от страна на ИАМО и НЗОК и т. н.. Всичко това показва, че когато има колаборация между институциите, лекарите работят по-спокойно и по-добър и гарантиран е достъпа на пациентите. В крайна сметка, благодарение на добрия мениджмънт, добре управляваните болници имаха възможност да направят инвестиции, да покрият част от задълженията си, да повишат заплатите, в резултат на което текучеството на кадри там е в незначителна степен, каза още той.
В голяма степен са решени и проблемите с регулативните стандарти в доболничната помощ и те вече се разпределят по-гъвкаво, според нуждите на лекарите. Факт е, че от няколко месеца не са получавали жалби за липса на направления. Изключение правят две области от страната – Враца и Пловдив. 
Гъвкавите методики, които въведохме през миналата година, доведоха до намаляване броя на хоспитализациите, без да се прилагат административни, политически или някакви други мерки. Просто колегите работят по-спокойно, знаят че има контрол и изпълняват дейностите, така както са предвидени по алгоритмите, акцентира д-р Райчинов.
Той съобщи, че  БЛС приема предлагания за догодина бюджет за здравеопазване, който е същият като тазгодишния, но  изрази учудване, че в приходната част на НЗОК, в размер на 2,6 млрд. лева, не е включено очакваното увеличение от повишението на минималната работна заплата от 1 април. Става въпрос за между 80 и 120 млн. лева, които трябва да постъпят в бюджета на НЗОК.
Трансферираните 340 млн. лева от НЗОК към МЗ, през тази година, не е ясно за какво са ползвани дали само за здравноосигурителни плащания, както е по закон, или са ползвани и за друго. Остава неизяснен и въпроса - 90 млн. лева, които са предвидени като трансфер за следващата година, също за какви плащания ще са насочени. Очакваме отговорът на здравния министъ рдали те са изразходвани само за здравноосигурителни дейности или и за капиталови разходи и други направления. В законопроекта е записано спешна помощ, трансплантации, ваксини и т.н., но нито едно от тези направления не е здравноосигурително, а са ангажимент на държавата и не би трябвало да се плащат с пари от здравни вноски, напомни той.
Според председателя на БЛС тези пари би трябвало да си останат в НЗОК, а здравноосигурителните дейности като реанимацията в болниците например да се прехвърлят изцяло към касата.
Д-р Райчинов подчерта, че по отношение на НРД 2012 при семейните лекари има възможност за оптимизиране на дейността, тъй като направените от тях предложения са главно в насока подобряване обслужването и достъпа на пациентите. Има и такива за увеличение на заплащането, но то е незначително, поясни той и продължи, че сред предложенията им за специализираната доболнична помощ е въвеждането на т.нар. „амбулаторен случай“ в специализираната помощ. Мярката, която самият той определи като „малко по-революционна“ предвижда всеки пациент с едно направление за специалист да има автоматично правото и на втори контролен преглед, в рамките на 30 дни от първия, по преценка на лекаря или по желание на самия пациент. Според сегашната система един вторичен преглед са пада на двама пациенти, тъй като бройката им е ограничена и те не трябва да бъдат над 50% от първичните прегледи. Предложената от БЛС промяна цели съотношението първичен-вторичен преглед да стане 1:1 като цената, заплащана от НЗОК за “амбулаторния случай“, да бъде 25-30 лева.
Друго  предложение на съюза е директен достъп на пациентите до лекар специалист срещу заплащане на прегледа, а след това пациентът, ако е здравноосигурен и ако му се налага, да върви по линия на здравната каса, тоест не заплаща последващи изследвания, консултации, хоспитализации.
БЛС е за запазване на клиничните пътеки (КП), т.е. не приема предложението на здравния министър да отпаднат от 2012 год., като бъде преработена наредба №40. Предлагат още някои КП да бъдат разделени на две, други да се оптимизират, в зависимост от тежестта на заболяванията и нивото на компетентност на клиниките, както и да се въведат чисто нови.
Анестезиологията и патоанатомията да бъдат изведени като отделни дейности и да се заплащат отделно, тъй като натовареността на тези две групи лекари е много голяма, а сега средствата за тях се отчисляват от други дейности и те са на остатъчен принцип в болниците, което не е редно, посочи председателят на лекарския съюз.
Д-р Райчинов бе категоричен, че са за въвеждане на диагностично свързаните групи (ДСГ), но при условие, че това става поетапно, като в Швейцария и Австрия, където те се въвеждат в продължение на 20 години. Това, което е във Франция не са точно ДСГ. Там въвеждането им започна от 8 години и сега ги усъвършенстват, обясни той и уточни, че ДСГ не е метод на лечение, а е чисто финансов инструмент,който изисква поне с 50 % повече допълнителен финансов ресурс.
Ако министър Дянков каже, че има осигурено за целта финансиране нямаме нищо против да ги въведем още сега, защото ние сме „за” - добрите правила за работа, спазване на алгоритмите за лечение, в които да има три ясни параметри, кое е задължително, кое е препоръчително и кое не трябва да се прави, и адекватен, реален, по-малко субективен контрол при спазването им. Искаме ред, сигурност, ясна система за работа, а не кой откъде дойде да внася неща ясни само за него. Искаме да не се правят необмислени стъпки през 2012 г., за да се запази спокойствието в системата, заяви той.
В тази връзка от БЛС предлагат в рамките на 6 месеца от големите болници да се събира информация за хоспитализациите и вида заболявания на пациентите, извън основната пътека, както и какви разходи за лекарства се правят, за да може именно така системата да се подготви за въвеждането на ДСГ, а не чрез отпадането на клиничните пътеки. Идеята е да видим какъв допълнителен ресурс е необходим в системата. Без предварителна подготовка и яснота няма как да се въвеждат ДСГ, коментира д-р Райчинов.
БЛС, подобно на НЗОК, се обяви и против предлаганите за въвеждане от здравния министър д-р Стефан Константинов глобални бюджети за 2012 г., които са заложени в проекто-промените в Закона за здравното осигуряване, който все още не е внесен в НС.
По думите на председателя на лекарския съюз с тях всяка болница ще получи определена сума пари, с които да се оправя, без да има заложени механизми за отчитане и контрол на средствата.
Никога не съм бил привърженик на теорията на конспирациите, но мисля, че тук нещо прозира, коментира още д-р Райчинов.
Според него с това предложение се цели кредиторите да си получат парите и да се оставят болниците да се оправят с останалото както могат.
Така при около 360 млн. лв. задължения на болниците към момента, разплащането с кредиторите реално би ги изправило пред недостиг на средства по-късно през годината т. е. би ги поставило на колене и в невъзможност да работят.
От БЛС посочиха, че и тази година не се предвижда никаква регулация при отпускането на лекарствата, която трябва да е като при медицинските дейности, чиято обща сума надвишава сумата за цялата доболнична помощ. В бюджет 2012 парите за лекарства са повече от общата сума за разходи в доболничната помощ.
Д-р Райчинов призна, че за лекарства реално са необходими повече пари, от отпусканите в момента. Нужни са около 1-1,5 милиарда годишно. Двата начина за набавянето им са или здравната вноска да се увеличи с около 2% и тези пари да отидат за лекарства, или държавата да отпусне допълнителни средства от данъците ни, което в момента е нереалистично.
По никакъв начин няма да приемем предложението за промяна на Закона за здравното осигуряване (ЗЗО), което са необмислено, непремерено и криещо огромни рискове, съобщи той. Против идеята сме за отпадане на електронната здравна карта в него. Вместо да се удължи срокът за въвеждането и с 1 или 2 години о МЗ предлагат тя да отпадне изобщо. Явно друг, не ние сме тези, които не искат да има контрол. Електронната здравна карта е най-важното към момента, ако искаме да има ефективен контрол. Ако в касата останат неизползвани средства в края на годината по-добре е те да отидат за изработване на електронните здравни карти, отбеляза д-р Райчинов и посочи, че предложенията могат да бъдат въведени и с наличния бюджет, без да са необходими повече пари и ако те бъдат записани в НРД 2012, могат да влязат в сила от следващата година. Към момента са договорени 90% от дейностите, остават цени и обеми.
Ако използвам терминологията на министър-председателя от изборната нощ, бих казал: "Кой щеше да го знае здравният министър Стефан Константинов, ако не беше зам.-председател на Българския лекарски съюз, и какъв министър щеше да бъде сега", отсече д-р Райчинов, по повод казаното от здравния министър в интервю за национален всекидневник, а именно, че „ако има диагностично свързани групи, къде е мястото на преговорите за цените, които се плащат в болниците? Просто няма да има преговори”. 
От БЛС нарекоха „митове и легенди” твърденията за източване на пари от НЗОК и призоваха да се спре с тези спекулации.
Д-р Юлиан Йорданов, зам. председател на БЛС увери, че той като лекар-хирург никога не е участвал и няма да участва в източване на здравната каса.
Изказването му бе провокирано от думите на здравния министър д-р Константинов, че като лекар и той е източвал касата и попита риторично защо прокуратурата не се е самосезирал от признанието му.
Значи като беше лекар е хубаво да го правиш, а като си министър е лошо, заключи д-р Райчинов.

Няма коментари:

Публикуване на коментар