ДКЦ-тата ще бъдат "златна кокошка" или тежко бреме за бъдещите кметове и градски съветници
Съдбата на диагностично-консултативните центрове се превърна в една от "най-горещите" теми в предизборните дебати между кандидат-кметове и общински съветници. По въпросите дали, кога и по каква схема да се приватизират бившите поликлиники, се чуха много разнопосочни мнения. Някои от кандидатите за удобните столчета на ул. "Московска" No 33 се обявиха за комплексен подход при решаването на проблема, включващ участието на държавата, общините и браншовите организации на бизнеса. Други смятат, че преструктурирането и продажбата на ДКЦ-тата е неизбежен ход, трети не искат общините да продават евтино по време на икономическа криза. Споровете около съдбата на общинските заведения със сигурност няма да утихнат и след изборите, защото те са обвързани с цялостната концепция на правителството в сферата на здравеопазването, както и с намирането на нови схеми за финансирането на местната власт. Първите конкретни стъпки вече бяха направени.
Още в началото на 2011 г. председателят на Столичния общински съвет Андрей Иванов изрази готовност София да приватизира между 4 и 6 диагностични центъра, като гарантира, че средствата ще се използват за здравеопазване. Сред "кандидатите" за раздържавяване бяха посочени лечебници, натрупали дългове заради неефективно управление, както и такива, генериращи загуби поради специфичната си и нископлатена дейност. Дружеството на общопрактикуващите лекари в двумилионния град обаче съзря зад изказването на Иванов прикриване на мениджърска немарливост от страна на общината, както и "скрито" лобиране
да се продадат на безценица имоти
намиращи се в атрактивни столични квартали като "Лозенец", "Иван Вазов" и центъра. Джипитата дори обвиниха управители на ДКЦ-та, че умишлено сключват неизгодни договори с фирми за ремонт и апаратура, за да доведат поверените им заведения до фалит, а общината - че като наемодател не стопанисва добре собствеността си и не влага дори и минимум финансови средства поне за козметичен ремонт на собствения си сграден фонд. Заради натиска от професионалното съсловие идеята временно бе "замразена".
Преди по-малко от месец кметът Йорданка Фандъкова обяви "нов курс" в столичната здравна политика, включващ по-нататъшното оздравяване на общинските болници и ДКЦ-тата с акцент върху доброто им управление. Като пример за добра инвестиционна политика бе посочен мениджмънтът на 12-а поликлиника в "Люлин", осигурила 100 хил. лв. собствени средства за закупуване на биохимичен и имунологичен анализатор. Проблемът с огромните натрупани дългове на лечебниците обаче остава, а финансовият министър Симеон Дянков едва ли ще заложи в Бюджет 2012 необходимата сума, за да излязат те "на чисто". Общият размер на задълженията на столичните общински дружества към края на първото тримесечие на 2011-а достигна 707 млн. лв., а
кредиторите са се наредили "на опашка"
и пред поликлиниките, като най-тежко е положението с 30-о ДКЦ, светещо "на червено" с 0.5 млн. лева.
София засега се отказа да продава поликлиники, но реформирането им е една от основните теми в заседанията на градския общински съвет. В бюджета на общината за финансиране на инвестиционни проекти през 2011 г. са предвидени 11.4 млн. лв, които могат да се използват и за "придобиване на материални дълготрайни активи със социално и здравно предназначение". И кметството активно се възползва от тази възможност. През последните няколко месеца в столицата върви преструктуриране на диагностично-консултативните центрове, изразяващо се в одобрение на договори за вливане или преобразуване на дейността. Само през месец май бе прекратена дейността на Медицински център VII (оценен на 74 120 лв.), който се вля в Диагностично-консултативен център VII, Медико-техническа лаборатория I пък "влезе" в Дентален център VI, а ДКЦ "Св. Лука" бе преобразувано в "ДКЦ св. Лука - Диабетен център". В същото време с решения на общинския съвет започна системно
увеличаване на дяловия капитал
на повечето от дружествата. ДКЦ 8 стана със 790 370 лв. по-скъп, след като общината внесе под формата на непарична вноска 36.56% идеални части от сграда с площ 3331 кв. м, намираща се на бул. "Христо Силянов" 'b977. Стойността на 25-а поликлиника в "Младост" 3 бе увеличена с 4.1 млн. лв. пак под формата на апортна вноска на сграда от почти 9000 квадрата. По подобна схема капиталът на ДКЦ 3 бе вдигнат с 2.08 млн. лв., а на ДКЦ 24 - с 922 хил. лева. До края на годината предстоят оценка на активите и по-висока капитализация поне в още 3-4 поликлиники. Тези действия на общинарите могат да се тълкуват двузначно. Или Столична община сериозно е решила да инвестира в здравеопазване, или наистина се подготвя разпродажбата на поликлиники с далеч по-висока от досегашната стойност.
Пловдивчани също се сблъскаха с разрешаването на сложния казус. Кметът с изтекъл мандат Славчо
Атанасов е против приватизацията на ДКЦ-та
за да не се загуби "социалната роля" на здравеопазването. Позицията му се подкрепя от кандидат-градоначалниците Иван Тотев (ГЕРБ), Георги Търновалийски (БСП) и Руси Панчев от "Атака". Представителят на ВМРО-БНД Гиньо Матев би отложил продажбата за по-добри времена, а Дани Каназирева от "Съюз за Пловдив" иска задълбочен правен анализ. Според Георги Титюков от "Кауза Пловдив" дейността на ДКЦ-тата реално вече е приватизирана, защото те са само рентиери и съответно няма пречки 2-3 от тях да бъдат продадени. Чрез годишната програма на Пловдивската общинска агенция за приватизация за 2010-а е направен опит за раздържавяване на поликлиниките, но областният управител Иван Тотев тогава стопира общинските мераци. Брожения в Пловдив имаше и преди няколко месеца, когато най-голямата поликлиника - ДКЦ 5, бе на път да фалира заради дълг към здравната каса от около 800 хил. лева. Градският съвет обаче спаси положението, отпускайки 105 хил. лв. безлихвен заем за изплащане на текущите разходи.
Кандидатът на ГЕРБ за кмет на Варна Кирил Йорданов също твърдо се обяви против приватизацията на поликлиниките. Но според него чрез публично-частно партньорство е възможно построяването на допълнителни сгради към съществуващи медицински заведения като "Чайка", стига теренът да позволява изготвянето на добър проект. Досегашният общински съвет в морската столица от доста време обмисля възможността да продаде ДКЦ II"Св. Иван Рилски " в квартал "Аспарухово ", а като повод бяха изтъкнати финансовите показатели на дружеството, които са най-лоши за 2010-а в сравнение с другите градски поликлиники. В отчета на управителката д-р Татяна Аврамова се казва, че в клиниката за последната година са привлечени да работят нови специалисти - неврохирурзи, пулмолози, клиничен психолог, с което разходите за заплати значително са се вдигнали. В същото време броят на пациентите по здравна каса намалявал, защото те си плащали "под масата" прегледите при доктор. В последствие избухна и скандал, след като се оказа, че почти година
контрольорът на "Св. Иван Рилски"
д-р Росен Русев работи в частен и конкурентен медицински център, без да е изоставил ролята си на надзорник в общинската здравна структура. Подписка заради конфликта на интереси и нерегламентирания достъп на Русев до икономическа информация бе депозирана до председателя на Общинския съвет, здравната комисия и други структури, но засега отговор няма.
В Плевен процедурата по приватизацията на поликлиники вече започна. В края на август общинският дял в търговското дружество "ДКЦ-I-Плевен" ЕООД бе продаден за 625 хил. лв. след публичен търг с явно наддаване на "Медицински център - Полимед - 21". Този акт на общината бе и една от темите в дебатите между основните политически сили в града, като кандидатът на "герберите" за кмет Димитър Стойков категорично заяви, че ще извади второ и трето ДКЦ от програмата за приватизация заради "опасността от социална криза". Дали обаче социалните интереси няма да отстъпят пред финансовите?
В-к "Банкер"
Няма коментари:
Публикуване на коментар