Огромни инвестиции и бързият темп на развитие
направиха бургаското пристанище предпочитан партньор за морски бизнес
„БМФ Порт Бургас“ ЕАД стриктно изпълнява концесионните си задължения и
само за седем години превърна бургаския
порт в едно от най-значимите, конкурентни и предпочитани черноморски
пристанища. Огромните инвестиции и бързият темп на развитие вече оказват своето
положително влияние върху националната и
регионалната икономика. Товарооборотът е нараснал 3 пъти, създадени са стотици
нови работни места - ползите за местната икономика са очевидни. Клиентите вече
не заобикалят Бургаския залив - обновени, механизирани и автоматизирани
Пристанищен терминал „Бургас Изток – 2“
и Пристанищен терминал „Бургас Запад“ предлагат обработка на кораби и товари в
съответствие с най-високите световни стандарти. Това е мотивът Министерския
съвет на свое заседание на 5 юни т.г. да реши да удължи срока на концесиите на
двата терминала от по 35 години на 46 години и осем месеца, всяка.
„БМФ Порт Бургас“ ЕАД е концесионер на
терминал „Бургас Изток – 2“ от 2012 г. и на терминал „Бургас Запад“ от 2013 г.
Само през първите 7 години от концесията на Пристанищен терминал „Бургас Изток
-2“ дружеството е изпълнило почти целия размер на инвестициите, предвидени в
Инвестиционната програма, приложение към Концесионния договор. В
реконструкцията и модернизацията на терминал „Бургас Изток – 2“ са вложени над 215 000 000
лева, при предвидени за целия срок на концесията общо вложения в размер на 223 434 600 лева. В Пристанищен терминал
„Бургас Запад” само за първите 5 години инвестициите надхвърлят 32 000 000 лева, при предвидени за целия срок
на концесията общо вложения в размер
на 34 814 000 лева. На практика към
момента, за краткия срок от седем години, дружеството е изпълнило почти напълно
инвестиционните си задължения, поети с договорите за концесия за 35 години.
Основната част от инвестициите са извършени в обекти - публична държавна
собственост, които към момента на извършването им стават собственост на
държавата.
За да се покрият изискванията на товародателите, са
преструктурирани основните пристанищни
мощности. Модернизацията на товаро-разтоварната техника и оптимизирането на
организацията на работата е основна предпоставка и гаранция за привличането на
товародатели и увеличаването на товарооборота на пристанищните терминали.
Изградени и пуснати в експлоатация са специализирани комплекси за обработка на
товари, изпълнени по проекти и технологични разработки на водещи международни
компании. Стандартите за обработка на кораби са изцяло приравнени с
най-модерните световни практики. Изградени са 4 специализирани и напълно
автоматизирани комплекси за обработка на кораби и товари - за насипни товари
(меден концентрат), в т.ч. и покрит склад за съхранение, за обработка на
втечнени въглеводородни газове, за обработка и съхранение на сярна киселина за
износ със складов капацитет от 50 000
тона, за обработка и съхранение на
зърнени товари с капацитет на съхранение от 75 000 тона, заедно с авто и ж.п.
разтоварище. Рехабилитирани са над 150 000 кв. м съществуващи открити складови
площи и са обособени 100 000 кв. м. нови
открити складови площи с товароносимост от 10 тона на квадратен метър. Изцяло е обновена пристанищната механизация за обработка на
кораби и товари, закупено е фабрично ново оборудване - хидравлични пристанищни
кранове, челни товарачи, вилкови повдигачи и др.
През 2018 г. дружеството
завърши и най-мащабната частна инвестиция,
правена някога в пристанищна инфраструктура в България - изгради три
допълнителни корабни места за обработка на различни видове товари, едното от
тях – дълбоководно. В резултат на тази инвестиция кейовият фронт на терминал „Бургас Изток -2“ е удължен
с повече от 400 метра. Изпълнени са и над 400 000 куб. м драгажни дейности в
пристанищната акватория с цел удълбочаване на новоизградените корабни места до
-12,20 м.
В
резултат на реализираната амбициозна инвестиционна програма Пристанищен
терминал „Бургас Изток – 2“ е избран за основна логистична база при
изпълнението на няколко международни проекта, свързани с газопреносни,
сондажни, проучвателни и добивни дейности на потенциални и действащи находища
за нефт и нефтени продукти. Подобни проекти са дългосрочни и с изключителна
висока степен на икономическа важност за развитието на страната и постигане на
независими енергийни източници. Терминалът е редовно посещаван от
специализирани плавателни средства и кораби, които извършват доставки от и до
сондажните бази, разположени в Черно и Каспийско море.
В Пристанищен терминал „Бургас Запад“ е
извършено цялостно саниране и рехабилитация на пристанищната инфраструктура и
съоръжения. С цел бързата, сигурна и безопасна работа при обработката на товари
са рехабилитирани всички складови площи,
железопътните трасета, настилките и подходните пътища към зоните за
обработка и складиране на товари. Обновени са закритите магазии и
административната сграда.
Пряк ефект от модернизацията на пристанищната инфраструктура,
мощности и съоръжения в двата терминала е значителният ръст на товарооборота.
При обработени товари през 2012 г. в размер на 1 538 270 тона, за 2018 г. е
отчетен товарооборот от общо 5 818 018 тона, което показва, че товарооборота е
увеличен повече от три пъти.
Сериозно е нараснал и
обемът на предоставяните спомагателни морско-технически услуги на двата
терминала - пилотски, буксирни, агентийски, спедиторски, митнически и др. В резултат на въведената нова техника и
организация на работа 2,5 пъти е нараснал обемът на контейнеризираните и
деконтейнеризирани товари. Посочените дейности допринасят за организиране на
услугата по обработка на товарите като единно и цялостно обслужване с високо ниво
на качество, удовлетворяващо и най-претенциозните клиенти.
Концесионерът стриктно изпълнява поетите
социални ангажименти. В компанията
работят над 900 души, при поет с договорите за концесия ангажимент за
осигуряване на 547 работни места. Създадените допълнителни работни места са
свързани не само с обработката на товарите, но и с поддръжката на пристанищната
инфраструктура и съоръжения. Поддържат
се застраховки за сметка на работодателя, въведена е ваучерна система за
безплатна храна, осигурено е и допълнително здравно обслужване на работниците и
служителите. Специално внимание дружеството отделя на условията за здраве и
безопасност при работа. Редовно заседава Комитет по условия на труд -
съвременната форма на социално партньорство, от която зависи успехът на
цялостната политика в областта на безопасността. Новосформираният екип по
здраве и безопасност работи по утвърдени световни правила и стандарти.
Социалната политика на „БМФ Порт Бургас“ ЕАД включва поддържане и развитие на свой собствен Център за професионално
обучение. В стремежа си да откликне на нуждите на своите клиенти и да е в
крак с динамиката на пазара, компанията има особен фокус към поддържане и
повишаване на квалификацията на своите работници и служители. В модерния Център
за професионално обучение са осигурени съвременни условия за повишаване
квалификацията, както на работниците на компанията, така и за обучение на
желаещи външни курсисти.
През 2018 г., „БМФ Порт Бургас” ЕАД официално
придоби статут на одобрен икономически оператор, което му дава право да се
възползва от определени митнически облекчения в целия Европейски съюз. През същата година дружеството е прието и
за постоянен член на Европейската федерация
на частните пристанищни оператори, представляваща интересите на около 85 % от
пристанищните оператори на Европейския съюз.
Една от основните цели на концесията е
повишаването на ефективността и постигането на по-високо качество на
пристанищните услуги. „БМФ Порт Бургас“
ЕАД осъществява тази цел чрез влагането
на инвестиции в нови пристанищни мощности, обновяването на техниката,
амбициозното управление и цялостното поддържане на пристанищните терминали и,
не на последно място, социално ориентирано отношение към работниците.
Правителството оценява усилията на дружеството
да модернизира бургаското пристанище и да го превърне в желан партньор за
морски бизнес, с което да повлияе и на икономическия растеж на страната. Това е
основната причина срокът на двете концесии да бъде удължен с още 11 години и
осем месеца всяка. От своя страна дружеството концесионер поема допълнителни
задължения за нови инвестиции и нови концесионни плащания в рамките на
удължения срок, както и
за изпълнение на съответстващите нови стойности на концесиите. Удълженият срок
на концесиите ще допринесе за продължаване и утвърждаване на успешната социална
програма на компанията, в т.ч. и поддържането на нови работни места, които
изцяло съвпадат с интересите на обществеността в Бургас и региона.
Няма коментари:
Публикуване на коментар