Лекари се обединиха в искането всички шофьори да
бъдат изследвани за сънна апнея преди придобиване на свидетелство за управление
на моторно превозно средство.
„В Америка всеки четвърти шофьор си е признавал, че
поне веднъж е заспивал на пътя. Половината от нарушенията са заради
недоспиване. Сънната апнея е често срещан хроничен дихателен проблем. Човек
може от години да го има без да го знае, ако някой не му каже, че прави пауза в
дишането, което го прави много сънлив и съответно неадекватен на пътя“, каза
пулмологът д-р Петър Чипев и представител на Българското дружество по
сомнология пред БНТ.
По думите му сънната апнея е често срещан хроничен
дихателен проблем. Човек може от години да го има без да го знае, ако някой не
му каже, че прави пауза в дишането, което го прави много сънлив, която е
връзката.
„Има евродиректива от 2015 г., която прави
изследването е задължително. Това обаче не се случва. На първо място такова
изследване трябва да се прави за професионалните шофьори. На второ – да се
помогне да всички боледуващи от сънна апнея да провеждат адекватно лечение.
Апаратът, с който това заболяване е лечимо, струва 1200 -1500 лв., но не се
поема от Здравната каса. Мъжете пък са по-предразположени към заболяването от
жените“, каза Любка Маринова от Асоциация на пострадалите при катастрофи.
„Разходите, които се правят заради заболяването са
директни – неправилно лечение, чести посещения в лекарския кабинет, неправилни
и чести хоспитализации, с лечение на усложненията на тази болест, които са
най-често сърдечно-съдови, с поставяне на стентове, следствие на мозъчни
инсулти и индиректни – пропуснати дни работоспособност, кърпене на мантинели,
оправяне на пътища. За индивида това лечение е скъпо, но за държавата – евтино,
ако тя си направи правилно сметката“, каза д-р Чипев.
Той допълни, че предстои разделяне на закона за
движение по пътищата на три. Законът за водачите на превозните средства има
глава за физическата пригодност на шофьорите.
Няма коментари:
Публикуване на коментар