По време на събитието
в Монтана, ученици, учители и родители споделиха личните си преживявания и
предложиха мерки за създаване на по-сигурна училищна среда
В
Общински младежки дом – Монтана се проведе дебат, част от стартиралата на 13
ноември съвместна кампания на УНИЦЕФ и Министерството на образованието и
науката „Заедно срещу насилието в училище“. Главната цел на инициативата е да
се повиши разбирането и чувствителността по темата за насилието, да се намали
толерантността към различните му проявления и да се подкрепят училищата в
ефективната превенция на насилието и тормоза.
Участие
в младежкия дебати взеха ученици от 9 до 12 клас на Природо-математическа
профилирана гимназия (ПМПГ) „Св. Климент Охридски“, заедно с техните родители и
учители. В дебата се включиха и Мария
Златарева, Директор Политики и програми в УНИЦЕФ България, инж. Иво
Иванов, председател на Общинския съвет на Монтана, Тихомир Антонов, заместник-кмет на Община Монтана, Трайка Трайкова,
Началник на Регионалното управление на образованието (РУО)-Монтана.
По
време на дискусията учениците, родителите, учителите, местните политици и
журналистите размениха ролите си и се
поставиха на мястото на отсрещната страна. По този начин те предложиха мерки за
справяне с тормоза в училище и създаване на безопасна и сигурна среда. Според изказаните
от участниците позиции, е необходимо родителите да изграждат доверителна връзка
с децата си и да бъдат техни приятели, за да знаят какво се случва в близкото
им обкръжение, също така да насърчават децата да участват в кампании и
инициативи за справяне с насилието, за да засилят уменията и самочувствието си,
както и да дават личен пример и да възпитават в толерантност към различията. От
страна на учителите, децата очакват повече разговори в училище не само за
оценки, а за процесите и взаимоотношенията, които протичат вътре и извън
класната стая, също така срещи с родители и работа с психолози, както и
създаването на ясен алгоритъм на училищно ниво кой какви отговорности има за
справяне с насилието. Към политиците и журналистите бяха дадени препоръки за създаване
на законодателен механизъм за тясна координация между институциите в случай на
насилие в училище, както и за търсене на първопричините на насилието, а не само
сензационно отразяване на самия акт на тормоз. Според младежите това може да
стане чрез отразяване на по-положителни случаи за справяне с насилието в
училище и чрез търсене на реални решения, които да помогнат за подобряване на
живота на много деца и семейства, а не чрез „ровене“ в конкретни житейски съдби.
Съгласно
статистиката над половината тийнейджъри по света /13-15 години/ са били поне
веднъж
обект на насилие от страна на връстници във и около училище. Физическото
насилие и тормозът пречат на образованието на над 150 милиона деца на същата
възраст, според данни на проучване на УНИЦЕФ. Учениците в България са сред
челните десет от общо 43 изследвани страни, засегнати от проблема „училищен
тормоз“. Дискомфортът и отчуждението от училище, ниският успех и тормозът
утвърждават рисковите поведения сред юношите, показват данни на друго
изследване - върху здравето и поведението на децата в училищна възраст,
проведено от Института за изследване на населението и човека в сътрудничество с
УНИЦЕФ.
Няма коментари:
Публикуване на коментар