На Cosmoscow през септември руският художник
Сергей Рожин предизвика истински фурор с творбата си “Глухарчета”. Голяма
новина за българската арт сцена е пристигането на “Глухарчета” и други негови
творби едва месец по-късно у нас. Галерия ONE MONEV ще представи Рожин в
изложба от 2 акта с куратор Снежана Кръстева от музея за съвременно изкуство
“Гараж”. В момента интересът към младия художник е наистина голям. Веднага след
изложбата му в България, “Глухарчета” пътува за един от най-старите музеи за
модерно и съвременно изкуство - Ван Абе в Айндховен, Холандия, в чиято колекция
са творби на Пикасо и Кандински.
Изложбата на Рожин в ONE MONEV ще бъде в 2
части или 2 акта, както самият артист ги нарича. В първия, по-мрачен от двата
акта (17.10- 27.10), ще видим серия от три стъклени инсталации “Глухарчета”
(2013-2018). Разчитайки на първичният ни инстинкт да се влияем от големи и
грандиозни изображения, художникът ще запълни пространството на галерията с
красиви сенки от цветя. Израствайки директно от пода към стените, техните
големи деликатни форми ще отнемат вниманието от непосредствения им източник.
Наситени и любопитни, очите в крайна сметка се преместват върху стъклените
прозорци, издигащи се върху голи дървени палети пред полето на нарастващи сенки
и забелязват, че в същината си “глухарчетата” са всъщност малки дупки от
куршуми върху стъклата на втомобил. Единствената намеса на Рожин в трите
парчета стъкло, събрани от улиците на родния му град Екатеринбург, е да
изрисува изображения на цветята около тях с бял маркер и да ги освети.
Вторият акт на изложбата (31.10 – 18.11), по-светъл в атмосферата си, разказва историята на едно пространство, която е едновременно олтар и
затвор за художника. На централно място на тавана в галерията ще се спуска флаг
с леко преобърнатия иконичен черен квадрат на Малéвич, вписан в бял кръг на
червен фон. Озаглавена като "Свастиката на Малéвич" (2018 г.), тя е
едновременно прочит на страховете от древните художествени форми, които все още
очакват да бъдат превъзмогнати , и призив за появата на нови форми. Лаконичното
изображение, подобно на лого, има силно въздействие в това, че използва познати
символи, които от една страна носят мощна историческа травма, а от друга са
крайъгълен камък на човешката мисъл в областта на изкуството. Значението остава
във “висящо” състояние...
----------------
Сергей Рожин е роден през 1988 г. в
Екатерининбург, днес живее и работи в Москва. Неговият мултидосциплинарен стил
е свързан с интереса и участието му в театъра, словото и рап-музиката. Едни от
първите му работи включват колажи, пърформанс, инсталации и видео арт, които
изследват връзката между идеите и хората. Творбите му често водят до
хумористични ситуации, вариращи от множество алтер-его герои до съвсем нови
серии за бавното изселване на изкуството във виртуалната реалност.
Няма коментари:
Публикуване на коментар