Инж. Алекси Кесяков, секретар на Държавно-обществената комисия по
безопасност на движението по пътищата:
-Всяка година жертва на ПТП са 1100-1200 деца, от които близо половината
са с
увреди – умствени или физически. Сред причините за тях са умора, алкохол,
упойващи вещества, самоувереност, липса на опит, но най-големият бич е
разсейването.
Човешкото тяло има ограничени физически способности да поема удари. При
Човешкото тяло има ограничени физически способности да поема удари. При
удар до 30 км/ч 9 от 10 човека оцеляват. Над тази скорост нараства
риска от смърт. А при 65 км/ч само 1 от 10 души остава жив. На 13 загинали 10 са тежко ранени , а на 1 убит 4 са инвалиди.Всеки 4-ти е загинал на първокласен път или на завой.
Новата политика за пътна безопасност „Визия Нула – 2011/2020 г.“ и националната стратегия за този период има за
цел да намали броя на загиналите при ПТП с 50% и да намали броя на ранените с
20% до 2020 г. спрямо 2010 г.
Един от нейните принципитеи е, че безопасността на движение е споделена
отговорност между всички вкл. И тези, които проектират, изграждат ,
експлоатират и ползват системата за движение по пътищата. Всички части на
системата трябва да са с висока степен на безопасност и в комбинация да
умножават защитните ефекти. Ако една част се повреди - другите да защитават хората. Човешките
грешки не бива да водят до смърт и тежки наранявания. Защото не е все едно дали
човек ще се блъсне в мантинела или в буфер от нея. В първия случай може и да
загине, но при втория ще оцелее..
Ето защо са необходими - безопасна
пътна транспортна система, безопасен път, безопасна скорост, безопасно превозно
средство, безопасен водач и биомеханични граници, в които участниците в движението няма да получат тежки наранявания.
Казано съвсем просто водачът трябва да си качи акъла върху колелата и
като кара да не мисли за работа, децата, жената, а сам за пътя.
Децата до 3 год. възраст трябва да се научат на пътна безопасност и да
я спазват от раждането до естествената си смърт. Сред лошите примери е този,
когато родителите бързайки за някъде, пресичат с децата си на червено или на
забранени места. Семейни катастрофи стават непрекъснато. Обричаме жената,
децата. Качваме ги в колата и ги убиваме…
Всяка година в света повече от един милион души губят живота си в
пътнотранспортни произшествия.Пешеходците са били жертви на ПТП в 65% от случаите, като 30% от тях са
деца. В допълнение на тази мрачна статистика са страданията на 20 до 50 милиона
души, ранени и осакатени след тежки ПТП. Много често това са пешеходци, велосипедисти,
мотоциклетисти или немоторизирани участници в движението.
Статистиката у нас, за периода
2011-2017 г., е красноречива – убити 207 и ранени 7704 деца, убити 998 и ранени
13885 пешеходци, убити 1277 и ранени 20772 пътници, убити в населени места 1653
и ранени 38708 човека, убити с фирмени автомобили 683 и ранени 9132 души.
В страната само за миналата година загиналите са 136 души, а пострадалите са
1123-ма при сблъсък в неподвижно крайпътно препятствие. Наличието на неподвижни
препятствия в крайпътното пространство превръщат всяка случайна грешка на
водача в тежко пътнотранспортно произшествие. Всеки пети загинал е поради
блъскане в неподвижни крайпътни препятствия.
В много европейски държави осигуряването на безопасна инфраструктура и
безопасно крайпътно пространство е стратегическо направление за опазване
на живота и здравето на хората.
„Щадящи“ стълбове (въведени в много страни), които в случай на инцидент
поглъщат енергията от удара и започва да се огъват, което спомага на превозното
средство постепенно да намали скоростта си и по този начин ограничава риска от
вторични сблъсъци в дървета, пешеходци или др., за съжаление са доста скъпи.
И за да се намалят катастрофите с деца е необходима е промяна на философията за безопасността на движението,
повишаване на отговорността на институциите, организациите, семейството и гражданите
за опазването и обучението им още от раждането на децата.
Няма коментари:
Публикуване на коментар