Translate

петък, 10 май 2019 г.

Световна седмица за безопасност по пътищата – 06 – 12 май 2019 г.


Тази година световната седмица за безопасност по пътищата преминава под мотото: „Лидерство за безопасност на пътя“, СПАСИ ЖИВОТИ #ГОВОРИ. Необходимо е по-силно лидерство във всяка една сфера на живота ни, за да се постигнат по-добри резултати в сферата на пътната безопасност по целия свят. Защото модерните, добре информирани лидери са тези, които са способни да представят визия за бъдещето. Мисията на седмицата за безопасност по пътищата е да покаже добри примери за силно лидерство в рамките на правителства, международни агенции,  правителствени организации, фондации, училища и университети, частни компании и други. Безопасността по пътищата е ключова цел на ООН, като до 2020 г. е заложен спад от 50%.
Новоформулираните глобални цели за изпълнение в сферата на безопасността на пътя включват действия за усъвършенстване на управлението на пътната безопасност, подобряване на безопасността на движението по пътищата, превозните средства и участниците в пътното движение, оптимизиране на спешната помощ и грижите за пострадалите след катастрофа.
Десетилетието за активни действия за безопасност на движението по пътищата 2011-2020 г., официално обявено от Генералната асамблея на ООН през март 2010 г., цели да спаси милиони животи чрез изграждане на капацитет за управление на безопасността на движението по пътищата, подобряване на безопасността на пътната инфраструктура, усъвършенстване на безопасността на пътнотранспортните средства, положителна промяна в поведението на участниците в пътното движение и оптимизиране на реакцията при пътнотранспортно произшествие.
В Програмата до 2030 г. за устойчиво развитие е залегнала тезата, че безопасността на движението по пътищата е предпоставка за гарантиране на пълноценен живот, който подпомага благосъстоянието на хората и прави градовете общодостъпни, безопасни, жизнени и устойчиви. 
Пътнотранспортен травматизъм през 2018 година за България 
През 2018 г. в страната са регистрирани 6684 тежки пътнотранспортни произшествия (ТПТП), при които са загинали 611 и са ранени 8466, от които 6478 леко и 1988 тежко.
Справки от системата по отделни характеристики:
-За сравнение през 2017 г. ТПТП са били 6888. За отчетния период се отчита намаление с 204, загиналите са били 682 – отчита се намаление със 71, а ранените са били 8680 – отчита се намаление с 214 (леко ранени 6737 –отчита се намаление с 259, и 1943 тежко ранени – отчита се увеличение с 45);
-От загиналите през 2018 г. при ТПТП 611 (за 2017 г. – 682) участници в движението по пътищата 315 (51,55%) са водачи (за 2017 г. – 341, с 26 повече), 172 (28,15%) – пътници (за 2017 г. – 183, с 11 повече), 123 (20,13%) – пешеходци (за 2017 г. – 157, с 34 повече), и 1 (~0,16%) – работник на пътя (за 2017 г. също 1);
-През 2018 г. при ТПТП са загинали 452 мъже (73,98% от всички 611 загинали) (за 2017 г. – 496 загинали мъже) и 159 жени (26,02% от всички 611 загинали) (за 2017 г. –186 загинали жени), ранените мъже са 4962 (58,61% от всички 8466 ранени) (за 2017 г. – 5144 (ранени мъже), а ранените жени – 3504 (41,39% от всички 8466 ранени) (за 2017 г. – 3536 (ранени жени). Загиналите при ТПТП мъже са близо три пъти повече от жените (2,84), а (ранените мъже са близо 1,5 пъти повече от жените (1,42);
-Като водачи най-често са загивали мъже (291 при 24 жени); като пътници разпределението на загиналите по пол е почти еднакво (87 мъже при 85 жени); като пешеходци са загивали повече мъже, но броят на загиналите жени-пешеходци е близък до този на мъжете (73 при 50 жени);
Статистиката е красноречива - всеки час в Европа трима души умират при катастрофа, повече от 25 000 души всяка година.
Организации като СЗО, ЕС, ОИСР, Световната банка и Икономическата комисия за Европа на ООН препоръчват прилагане на подхода на „безопасни системи“ за осигуряване на безопасността по пътищата. Той произхожда от европейски държави като Швеция и Норвегия и се основава на три ключови принципа. Първият е, че човешкият живот винаги е най-големият приоритет. Всички решения, включващи транспорт и движение, трябва да бъдат пречупени през тази призма. Вторият принцип е, че да се греши е човешко, всички правим грешки. Тези грешки могат да се дължат на разсейване или забравяне, усетена необходимост да се поемат рискове или неосъзнаване на опасностите.
Фаталните грешки могат да са:  да поддържаш прекалено висока или несъобразена скорост, да не поставиш предпазен колан или моторна каска, да отговориш на повикването по телефона или на имейла, докато караш, или да седнеш зад волана след като си пил алкохол или си използвал упойващи вещества.
Водещ е принципът, че човешкото тяло е крехко. Сериозните наранявания могат да бъдат сведени до минимум чрез поставяне на подходящи ограничения за скоростта, чрез иновативен дизайн на пътната инфраструктура и на превозните средства. Отговорността за безопасността по пътищата се носи от всички. Обществото счита, че отговорност за пътната безопасност носят правителството и държавните агенции. Това е вярно, но не изключва ролята и отговорността на всеки един от нас !
Ето защо в седмицата за безопасност по пътищата трябва да помним:
-Травмите от ПТП са водещата причина за смъртност при децата на възраст 5-14 години и втората по честота причина за смърт при хората на възраст 15-29 години;
-Смътните случаи в резултат на ПТП са само върхът на айсберга, милиони хора претърпяват травми, много от които са с много сериозни последици, продължаващи през целия им живот;
-Нараняванията в резултат на ПТП не са само „нещастни случаи“ те имат рискови фактори и следователно са предотвратими;
-С един или два основни поведенчески рискови фактора (несъобразена скорост, консумация на алкохол, неизползване на каски, предпазни колани, детски столчета и др.) се свързват половината от всички фатални последици от ПТП;
-Ключови фактори за стимулиране на безопасно поведение от страна на участниците в движението са комплексно законодателство в сферата на безопасността на движението по пътищата и стриктно прилагане на законодателството. Без действия от страна на правоприлагащите органи законодателството е просто лист хартия;
-Надсловът на Световния ден в памет на жертвите на пътнотранспортни произшествия през 2018 г. беше, че „Всеки път има своята история“, с което се подчертава, че пътищата са нещо много повече от физическа връзка между точка А и точка Б.

Няма коментари:

Публикуване на коментар