Translate

четвъртък, 13 октомври 2011 г.

Най-много пациентски жалби има срещу болници

В Центъра за защита правата в здравеопазването (ЦЗПЗ) най-много жалби от пациенти са постъпили срещу болници – 308, като в 60 от тях пациентите сигнализират, че лекарите са им искали пари, съобщи д-р Стойчо Кацаров от ЦЗПЗ.
160 от общо 609 жалби, за последните 18 месеца, са срещу болниците основно за лошо отношение към пациента и ниско качество на оказаната медицинска помощ.
За липса на лекарства, предимно за онкоболни, са постъпили 182 жалби, а заради отказана медицинска помощ и  5 оплаквания за отказано лечение.
Към момента от ЦЗПЗ водят 120 съдебни дела, като 59 от тях са от болници срещу НЗОК за наложени санкции или за откази за плащане на оказана и отчетена медицинска помощ.
19 са делата, които адвокатите на центърът водят по казуси с т.нар. „лекарски грешки”,от които 5 са заради настъпила смърт, а останалите случаи са за настъпила тежка инвалидизация.
Две дела са водени и срещу Столична община - заради ухапване от куче и заради непочистен лед. И двете са спечелени, каза той.
Куриозното е, че нито един лекар, потърпевш от агресивно поведение на болен или неговите близки, не е потърсил правен съвет, консултация или помощ, отчитат от ЦЗПЗ. Любопитна подробност е, че клиент на неговия юридически екип е бил и министърът на здравеопазването д-р Стефан Константинов, който в качеството си на ръководител на здравно заведение преди време е водил дело за неправомерно наложена санкция по ЗЗО.

----------
Българите не познават здравноосигурителните си права и рядко се борят за тях

Жените са много по-склонни да се борят за правата си, отколкото мъжете, които по-скоро проявяват пасивност.
Показват данните, от анкетата на Центъра за защита правата в здравеопазването, направена сред 241 граждани в в няколко града.
Само 6,2 % от запитаните не знаят размерът на потребителската такса за посещение при лекар. Над 15 % са убедени, че могат да получат безплатна медицинска помощ дори и да не са здравноосигурени, а около 35 процента от тях твърдят, че бременна жена, която не е осигурена, не може да получи безплатна родилна помощ.
Над 1/2 от анкетирани не знаят какво включва платената от НЗОК зъболекарска помощ. едва 4 % са наясно колко и какви зъболекарски услуги се покриват от здравната каса сочат данните от анкетата.
Над 99 % от участниците дават грешен отговор на въпроса за броят на направленията за консултации, които може да получи пациент за една година от личния си лекар.
Само 2 души отговарят правилно на въпроса на колко направления за преглед при специалист имат право годишно.
Всеки трети посочва, че рядко са му правени профилактични прегледи, а 1,7 на сто не знаят дали са им правени такива.
Близо 72% от запитаните не знаят кой контролира спазването на правата на пациентите. Според 45,2 % от участниците в нея правата на пациентите в България не са защитени. Едва 6% от българите смятат, че са защитени като пациенти по някакъв начин.

Няма коментари:

Публикуване на коментар