Според Закона за съсловните организации на
лекарите и лекарите по дентална медицина (ЗСОЛЛДМ), на ръководни
длъжности в органите на съсловните организации на лекарите и
зъболекарите нямат
право да бъдат избирани „министри, зам.-министри, главни секретари на
министерства, директори на здравни заведения“. Уставът обаче постановява друго:
„Не могат да бъдат избирани и да заемат изборна длъжност (…) лица, които са:
Министри, Заместник-министри, Главни секретари на министерства, директори на
здравни и лечебни заведения с над 50% държавно участие.“ Така формулираният
текст според д-р Тодоров оставя вратичка за директорите на общински и частни
лечебни заведения.
„Практически с промените в т. 1 излиза, че всеки
директор на Общинска или частна болница може да бъде избран в Управлението на
БЛС и така да реализира двойна властническа функция върху колегите си, както и
да придобие предимство при преговорите с НЗОК за своето ръководено Лечебно
заведение пред другите“, отбелязва той в жалбата си до Константин Пенчев.
Проблем д-р Тодоров вижда и в чл. 20 и 20а от
устава на съсловната организация, които разписват функциите на Националния и на
Акредитационния съвет към БЛС. Според лекаря, по-сериозен е проблемът с
Акредитационния съвет на съсловната организация.
„Там има спомената страна като участник в т.нар.
Акредитационен съвет – СБМС – Съюз на Българските Медицински специалисти. Това
е Юридическо лице с нестопанска цел в частен интерес, състои се от отделни
лекари, специалисти, и дружествата по съответните специалности, а тези
дружества са на практика други Юридически лица с нестопанска цел в частен
интерес. С две думи СБМС се явява нещо като холдинг. Всички са регистрирани по
Закона за Юридическите лица с нестопанска цел ЗЮЛНЦ. По този начин БЛС влиза в
съюз с ЮЛ, и го записва като участник в орган, който не фигурира в закона. В
същото време, членовете на партньора, по чл. 20А от сега действащия устав са
задължително членове на БЛС, просто, защото закона ги задължава да са членове.
Резултата е, че чрез членството в СБМС, може да се придобие директно влияние в
органа по чл. 2ОА, а самия орган има правила за действие, които не са приемани
от Събор, но за сметка на това имат задължително действие върху всички
членове“, пише д-р Тодоров в жалбата си.
Същевременно, в Закона за съсловните организации
не е предвиден съдебен контрол над взети решения от органите на БЛС, несвързани
със санкции за лекари, посочва лекарят. Тази празнота в законодателството
отчита и юристът проф. Огнян Герджиков. В свое становище по въпроса той прави
паралел между начина, по който е уреден съдебният контрол над решения на
организацията при адвокатите, и този при лекарите, като сравнението не е в
полза на лекарския нормативен акт: „Очевидно е налице законодателен пропуск -
единият закон се отнася до адвокати и те са успели да прокарат обжалваемост на
решенията за избор. Докторите са скалпирали подобна уредба и затова
оплакванията Ви са справедливи и същевременно е налице улица без изход“, пише
проф. Герджиков до д-р Тодоров. Според него би трябвало да се инициира
законодателна промяна в законите за съсловните организации от здравния сектор и
да се допълни уредбата с процедура на обжалване на решенията за избор на
ръководни органи. Той също така е категоричен, че уставът на БЛС е в нарушение
на ЗСОЛЛДМ.
www.zdrave.net
Няма коментари:
Публикуване на коментар