Translate

понеделник, 4 февруари 2013 г.

Д-р Цветан Райчинов: Ние съумяхме от моделите Бисмарк и Семашко да създадем нов български модел-хибрид, който изобщо не работи


Нацията  загива и то с убийствени темпове. Ние предприемаме действия едва тогава, когато нещо се е случило. Ние измислихме модел, който го няма в света и е неработещ. Но докато НЗОК  е  касичка и политически инструмент на някой, а не е самостоятелна институция и докато основното е как да се спестят пари добро здравеопазване няма как да има 



-Преди време нарекохте в публичното пространство НРД 2012 – недоносче. Сега как бихте го определили?
-НРД 2012 все пак съдържаше от предишния рамков договор по добри параметри макар и не всички да са такива. Но и тогава основният проблем беше 100 млн. лв., които се прехвърлиха от каса към здравно министерство и които КС определи за противоконституционно т.е. незаконни. НРД 2013 практически няма поради това, че един куп дейности, които са задължение на държавата и трябва да се осъществяват по национални програми, особено инвитро и ваксинопрофилактиката, следваше да си останат към МЗ и да се изпълняват с пари от бюджета (от нашите данъци), а не от здравните осигуровки на хората, които са предназначени само и единствено за лечение.Виждате какво се случи обаче и какви огромни затруднения в момента създаде това прехвърляне за тези, които се нуждаят от инвитро. Още не е ясно за ваксините, съвсем не е ясно какво се случва с медицинските изделия, за които доста остро реагираха и пациентските организации. Все още няма яснота тази година договор ли ще има между касата и медицинските изпълнители или нещо друго… Здравната каса говори за анекс, но договора е едногодишен така, че би следвало да си е договор, а не анекс. Но и това не е ясно. От болници, от медицински изпълнители-специалисти и семейни лекари информацията, която тече в момента е че е силно редуцирано всичко процеси, както направления, така и средства за изследвания. По-същия начин и за болниците са спуснати вече не стойностни, парични параметри, а параметри за брой пътеки, това което ние предупреждавахме хиляда пъти. И те са силно редуцирани спрямо предходната година- с близо 1/3 като брой пътеки. Това е реалното приложение на колкото пътеки има толкова болни ще се лекуват. Никой не казва като свършат 10-те пътеки примерно дадени на болницата за инфаркт, какво се случва след това с 11-та. От това което подразбирам най-вероятно болницата ще лекува за собствена сметка. И ако излекува още 10 инфаркта значи тя ще получи нула средства. Това са всичките неща, които се случват в 2013 година. Да не говорим за всичко останало, което се направи като промяна в законодателството…да се вкарват нови неща, което стана без нашата съсловна организация…
-Е това не е ли практически изхвърляне на БЛС извън борда на договорния процес, когато нещата се решават еднолично от НЗОК. Визирам промяната направена от НС в ЗЗО, с която се позволи касата сама да определя цените и обемите на медицинските дейности.
-Това че ни изхвърлиха е най-малкия проблем. Изхвърлят се всички. Един министър бил той и на финансите разпорежда на шефа на здравната каса, който е политическо лице, и той взема нашите пари от вноски, на гражданите на Р. България и ги употребява в интерес на една или друга партия. Съвсем условно говоря, не визирам сегашните управляващи. Това се получава на практика. Това е реалността. И за съжаление освен така наречената финансова стабилност не виждам какво друго те ползват. И каква е ползата на болния човек, като знае, че държавата е финансово много стабилна, поне така се говори, не знам до колко някой го усеща, но той е болен и ще умре. Тази финансова стабилност дали му действа успокояващ докато си умре.
-Да си го кажем, че реално тази година направо ви изхвърлиха зад борда на рамковото договаряне.
-Това е техен проблем. Ние без тях ще се оправим. Тях (управляващите) ги сменят на четири години. лекарят си е лекар. Дипломата му е винаги в джоба. Той винаги може да вземе самолета и да замине, ако му омръзне от некадърни управници. Ей къде е летището. Проблемът е техен. Те това трябва да проумеят. Ние без тях можем. Нагледахме се на управляващи…за които да не давам определения колко са компетентни и колко са способни… Те няма да си намерят лекари нито от Азия, нито от Африка. Така че за лекарите проблемът е най-малък.
-И какво излиза на практика, че освен недоносче е и инвалидче НРД 2012?
-Така е като вземеш 2 млрд. лв. на хората, от джобовете им буквално, и ги вложиш някъде другаде, а не в здраве. И най-изненадващото за мен е, че нито хората, нито журналистите реагират. Грабят ги посред бял ден, а те си мълчат. Явно в България това се приема за нормално-да те ограбят и ти да си мълчиш. Но когато и държавата те граби…
-За тези средства от 2009 г. насам, за които вие ще съдите финансовият министър Симеон Дянков, той  публично огласи, че цитирам „наличностите по банковите сметки на НЗОК, както и наличностите на централния бюджет, участват във фискалния резерв, а сметките на НЗОК в края на бюджетната година не се зануляват, а приключват с наличности, явяващи се като преходен остатък в следващата година.”
-Какъв резерв, за какво? Остават при него - в държавния резерв. Крепят фискалната стабилност и се връщат в държавния бюджет, а не в бюджета на НЗОК. А от бюджета на държавата даваните средства за здравеопазване ежегодно намаляват. И за трите години, за които той говори тези средства от 740 млн. лв. през 2009 г. сега са на 360. значи 400 млн. лв. там са по-малко като са прехвърляни дейностите в касата, без там да са увеличавани парите. Пак повтарям това са пари от нашите здравни вноски. Те не са събрани от данъци или от друг източник, те не са отделени от държавата. Те са от мен, от вас, от всеки един, който редовно се осигурява за здраве. И фактически издръжката на МЗ, както и дейностите му ежегодно намаляват с 300-400 млн. лв., а след това съобщава, че дал за здравеопазване не знам колко си милиарда повече. Което не е и лъжа, а направо си е измама.
-Причините за завеждане на дело са ясни и все пак кога ще стане това?
-Да, това са причините. Това са моите пари. Аз съм си внесъл здравната осигуровка и тя трябва да служи само и единствено за моето лечение и за лечението на друг, който се нуждае от такова, когато аз съм здрав. Когато обаче ги вземе държавата те не отиват нито за моето, нито за вашето или на някой друг за лечението те просто потъват-в държавния резерв и там за какво се използват отговор няма. Той дори не ни отговаря как се набират средствата плащани от държавата и защо те три години стоят 941 млн. лв. Пише някакво писмо, в което казва, че това било на статистически принцип. Това е абсурдно. Няма как да не се знае за всеки един държавен служител, полицай, военен, пенсионер, ученик, студент, затворник, колко са те на брой, какви пари им се полагат, какъв е техния размер, защо е такъв и т. н. Но това ще бъде винаги докато касата е касичка и политически инструмент на някой, а не е самостоятелна институция. Засега тя изобщо не е. Тя не е независима финансова институция обслужваща интересите на пациентите. Такова нещо нямаме в момента. Ние съумяхме от модела Бисмарк, който в Германия работи от негово време до сега и почти не е променян и от руския модел Семашко, от двата модела, които нямат нищо общо помежду си, да направим съвсем нов български модел, да създадем хибрид, който пък изобщо да не работи.
И това е нашата българска заслуга може би – как да създадеш модел, да събереш от хората пари, като си ги убедил, че те ще се ползват за тяхното здравеопазване, но след това парите да ги даваш за него, а за нещо друго и когато видиш какво си сътворил да кажеш „ами това е и за това са виновни лекарите, които не направиха реформа…лекарите са некадърни и те са виновни за това, което се случва”…Това е доста хора напоследък се опитват да внушат вината на лекарите.
-Но това създава пропаст между лекари и пациенти, която ги оставя на два различни бряга?
-Така е, но мисля че пациентите слава богу все повече разбират, че това е опит да им се внуши недоверие в лекарите.
-Кой има интерес от всичко това?
-Пак същите. Защото когато пациентът го е страх той не ходи при лекар. Не харчи пари и съответно те се пестят от здравеопазването. И в същото време се прогонват добрите и кадърни лекари от страната. Държавата напускат и младите лекари, а тук остават по-възрастните и тези, които са достатъчно уморени и от работа и от всичко останало. Това е, това е целта най-вече да се внуши на хората-„не ходете на лекар” само, че не им се казва защото това са разходи и струва пари, а „защото лекарите са опасни”…
-Много са факторите, които при по-възрастните лекари явно повлияват за тяхното следдипломно обучение. Но ето сега за младите има по европейска програма места за специализация за 1000 души, а записаните са едва 50-100 млади лекари. На какво се дължи този парадокс?
-В момента са признати извън ОМ като специалност за ОПЛ педиатрия, вътрешни болести и мисля АГ. Но рано или късно когато европейските директиви влязат и задействат навсякъде трябва да имат специалност, ако имат и ОМ още по-добре, за да могат да практикуват. Те трябва да разберат, че това е само в тяхна полза. А по отношение на младите лекари вижте те неистово желаят да се обучават. Само, че условията, които се поставиха са такива, че от 1000 възможни кандидата се оказа, че изключително малка бройка отговаря на тях, тъй като тази програма е по трудова заетост. И кандидата-младия лекар трябва да има трудов договор някъде. След това да е пуснат от това някъде в неплатен отпуск. Да е отишъл някъде да специализира и тогава вече да кандидатства и да има право на тези пари. Което не знам на каква точно логика почива. А в същото време не се отварят места за тези специалисти. Така че те и да искат просто няма как да отговарят на условията точно, защото се прави с европейски средства, но мисля, че през министерството на труда и социалните грижи.
-Пак параграф 22-има пари, но няма как да се вземат, нали така?
-Така е. И за съжаление и аз повярвах, че това е една стъпка, която е перспективна и ще даде възможност на повече млади хора да специализират, но се оказва, че не е точно така.
-И тази година твърде песимистично я започнахте с изказването си, че нищо добро не ни очаква в здравеопазването. И все пак какво може да се случи, какво да очакваме?
-Единственото което може да очакваме е то дано да не се влоши. Само това може да очакваме. Добро наистина нищо. Няма нищо подобрено-напротив. За съжаление моите притеснения са, че ще се влоши здравеопазването, с тези ограничения и рестрикции, най-вече за болниците. Аз не мога да разбера касата сега пък защо пести? За кого ги пести средствата? За да може сигурно в края на годината да върне половината от парите в бюджета. Да угоди на някой си. И да измрат малко повечко българи. Ние и без това вече сме под 7 млн. души. Нацията си загива и то с убийствени темпове.
-Японският финансов министър призова възрастните, към края на живота си да се откажат от медицински грижи и да умрат, за да не тежат на системата…
-Той поне открито го каза. А при нас е – ще си ги уморим, няма какво да им обясняваме.
-Но да се върнем към това, че ще съдите Дянков, здравната каса и ще сезирате европейската комисия и европарламента. Кога всичко това ще е факт?
-Ще съдим държавата, защото Дянков е достатъчно умен, за да не си слага подписа върху такива неща. Исковете се подготвят в момента. За европейската комисия е готово и ще бъде изпратено тези дни. А мотивите, както вече казах са, че 2 млрд. лв. от здравни вноски са отклонени в неизвестна посока и на тях се крепи фискалния резерв, че финансовата стабилност не е точно тази, която е представена пред Европа, защото е с 2 млрд. лв. повече, които са пари взети от гражданите. Мисля, че това е повече от достатъчно. И че дефицита ни бил нисък. Ако прибавим към него тия 2 млрд. лв. той пак ще бъде сигурно по-добър от Гърция, Португалия, Испания. И аз имам чувството, че това се прави за да се покаже какви сме велики, колко нисък дефицит имаме. Но дали ще бъде той плюс/минус 0.3, ще е 1.1 или 2.2, когато 300 хил. души изчезнаха за по-малко от година и сме вече от 7200 под 6900 млн. души, тези параметри без значение, когато нацията загива. Те са абсолютно без значение и за хората и за страната… Без народ, ако няма жив българин, сигурно ще имаме най-добрите показатели. Няма да имаме приходи, няма да имаме разходи, всичко ще е на нула и ще сме перфектни, ако никой не е българин.
-Тъжна картинка. И все пак председателя на здравната комисия д-р Даниела Давидкова твърди, че докато пирамидата на здравеопазването не се обърне, нещата няма как правилно да се подредят. Според вас как могат да се оправят нещата?
-Бих попитал друго, но те са четвърта година на власт, кой да им го направи или както казва вицепремиера Дянков, който е ресорен по здравеопазването, лекарите не са направили здравната реформа. Ами да ни я даде. Да ни даде един указ правителството, че БЛС и лекарите ще правят реформата, за една година ние ще сме готови. Те за четири години не направиха абсолютно нищо. Нито една точка от здравната програма не е изпълнена. Нито една. Нека да я припомним, да я отворят хората, да видим какво е казано в нея. Какво е казала и д-р Дариткова, когато е ставала депутат и какви ангажименти е поела към избирателите. Да каже колко от тях е изпълнила. Така, че и хляба и ножа и сиренето са у тях, а те питат защо някой не борави с тези неща. И то при положение, че всичко е у тях те казват няма да ги дадем. Ние сме дали достатъчно и мисля, че повече от разумни предложения, когато все пак работехме съвместно и имаше разбирателства през 2011/2 година. Ние работехме добре и с касата и със здравното министерство, независимо от смяната на министри, защото нашата политика винаги е била една и съща, и с пациентски организации и т.н.
-Момент, виждам някакво противоречие обаче в казаното. Хем работите добре, а пък ви игнорират? Диалог има или няма все пак?
-Когато решиха управляващите да действат сами, това беше 2009/10 година, тогава здравеопазването се срина за по-малко от 6 месеца и това беше тотален срив. Добре, че малко от малко ни послушаха тогава за някои неща, за да възстановим равновесието и да имаме малко по-спокойни 2011/2 година, въпреки всичките кражби на средства.
Тогава резултат имаше и наистина се направиха доста неща, които с в полза на пациента.
И сега отново през 2013 година същите номера, които вече са играни. И не слушат това което ние им казваме, защо нещо не трябва да стане, защо е неразумно да стане, защо ще е грешка и ще навреди и на хората и на тях самите като управляващи и след това пак търсят вината у нас. И ни размахват листчета. И ни обясняват как дали 3 млрд. лв. повече. Откъде ги извадиха тези пари. 3 млрд. лв. по-малка със сигурност.
Не може да има диалог, когато едната страна не го иска. Когато започнаха тези истории с прехвърлянето на средствата и дейностите тогава ние обявихме, че не приемаме това и не може да се съгласим с него, диалогът отстрана на институциите спря.
-Е добре де проблемът с „изчезването” на здравните вноски е от 2009 година?
-Здравните вноски, да. Тогава ако си спомняте ние подписахме едно споразумение, на другия ден Дянков го наруши взимайки 340 млн. лв. и ние прекратихме и тогава диалога. Проблеми в него има непрекъснато, но все пак в последните две години имаше някакъв ред и предвидимост в системата. Сега отново няма. Сега никой не знае какво ще стане утре. Какво ще реши касата и нейния управител и по точно какво ще му разпоредят да реши. В момента са така нещата. И ние нямаме идея какво ще измислят, какво ще се случи, какво ще последва и за нас и за хората.
-Оттук нататък какво смятате да предприемете така, че нещата малко от малко да се поставят на правилния коловоз?
-Ах, рецепти много. Системата наистина иска реформа, подобряване на връзките. Хиляда пъти ние повтаряме, за което казах, че изобщо не ни чуват и не им се ще да ни чуят, защото е свързано със средства, че реформата трябва да почне от СМП. Защото преди каквото и друго да правим ние трябва да имаме една перфектна спешна помощ, за да може да гарантираме на хората достъп. Тогава може да се говори и за затваряне на малки болници, които дотогава са единствен начин на хората за достъп до медицинската помощ. За подготовката на кадрите, по наредбата за следдипломно обучение и специализация на лекарите, имаме предложения. Ние сме предложили предостатъчно неща. И ако те станат имаме шанс да имаме добро здравеопазване. Но докато основното е как да се спестят пари здравеопазване няма как да има. Само преди дни идваха европейски величия, които обясняваха на нашите управляващи, че всеки лев вложен в здравеопазването връща три лева в икономиката. Това не вярвам скоро да го разберат или ако го разбират то не им харесва, защото парите за здравеопазване трябва се вложат в него, а не да се крадат. Проблемът е точно това.
-Все пак какво трябва да се случи, за да се възстанови диалогът, редът и нещо да тръгне в това здравеопазване?
-Не виждам в близко време нещо да бъде възможно да се случи. Трябва сигурно съвсем да затъне, за да тръгне наново. Това е практика в България. Ние предприемаме действия едва тогава, когато нещо се е случило. Когато се самоубият 5 души с психични проблеми, тогава решаваме, че ще говорим за психиатрия и за лечението на такива болни. Явно трябва да се срутят съвсем нещата, за да тръгнат да се оправят. Дотогава прояви на разум, на вслушване в добрите идеи няма.
-За страната ни кой е най-добрия модел на здравеопазване?
-Няма по-добра измислена от здравноосигурителната система, която работи в по-голямата част от европейската система. Но в никой случай с една каса, защото всеки монопол е вреден. Но вече у нас не е възможно да има две здравни каси, тъй като доброволните здравноосигурителни фондове бяха ликвидирани м. г. и превърнати в застрахователни дружества. Застраховането в никакъв случай не може да отговори на нуждите на осигурявания или да замени здравната каса. Така че и това вече е друг проблем. Затова казвам, че ние измислихме модел, който го няма в света. Просто такъв модел няма. Няма и модел, в който да се отделят 4% от БВП за здравеопазване. Няма такава държава. Няма в която съотношението публични към частни средства да е 40 към 60, както е у нас. Такова нещо просто не съществува. 
-----

Д-р Цветан Райчинов през 1986 г. завършва Медицинска академия в София, където след това специализира акушерство и гинекология. От 1999 г. е управител на Диагностично-консултативен център І в Русе. До октомври 2007 г. е зам. председател на Българския лекарски съюз (БЛС), откъдето подава оставка. През януари 2009 г. е избран отново за зам. председател на БЛС. От началото на август 2009 г., след като председателят на БЛС Божидар Нанев заема длъжността министър на здравеопазването, е избран за временно изпълняващ длъжността председател. Д-р Райчинов е избран за председател на БЛС на извънреден събор същата година.
 

Няма коментари:

Публикуване на коментар