„В
България има структурен проблем в образователната система, произлизащ от „висшизирането“
на всички професии и несъгласуваността на средното образование спрямо нуждата
от задоволяване на определени образователни потребности“, каза Мартин Иванов,
председател на УС на Федерацията на
социалните сдружения в България (ФССБ) на кръгла маса „Трансфер на
утвърдена практика – дуално обучение за социални професии от федерална провинция
Баден-Вюртемберг“.
Целта
на събитието бе да повдигне дискусия за предимствата, възможностите и
предпоставките за развитие, които дуалното обучение в социалните професии би
донесло, да разгледа практиката на социалните услуги в България и Германия, да
посочи перспективите пред дуалното обучение в социалните професии в България и
да даде препоръки за неговото успешно въвеждане.
„65%
от професиите на бъдещето са на практика все още неизвестни, а много от
съществуващите в момента ще отпаднат, но това, което е сигурно, е, че социалните
професии винаги ще са необходими, защото грижата към хората няма как да отпадне
с времето. Това ги прави и перспективни за младите хора, ако от сега се положат
основите на нов тип концепция за образованието в социалната сфера“, допълни той.
„В
Германия отдавна сме установили, че практическото образование в социалната сфера
е задължително, защото нивото на самата грижа за нуждаещите се хора зависи от
това“, каза Аксел Занс, представител на Фондация „Либенау“ – работодател на
специалисти, обучени по дуалната система и застъпник на въвеждането на дуалното
обучение в социалната сфера в България.
Съгласно
приетото на 25 юни 2018 г. Постановление № 111 на Министерски съвет списъкът
със защитените от държавата специалности включва ядрена енергетика, говедовъдство,
електрообзавеждане на железопътна техника и конструиране, моделиране и
технология на обувни изделия, но няма нито една социална професия.
Основните
проблеми, стоящи пред работещите в социалната сфера у нас са:
ü Липса на ясна оценка
за нуждите от социални услуги на съответните групи от населението;
ü Липса на съдържателна
и систематична методология на потребностите от социални услуги на населението
във всяка община;
ü Недостиг на
квалифициран и мотивиран персонал. Нараснали отговорности на социалните работници,
но недостатъчни възможности за професионалната им квалификация, за да могат да
изпълнят новите изисквания;
ü Ниски нива на трудови
възнаграждения;
ü Липса на ясно
регламентирани стандарти за качеството на отделните социални услуги;
ü Наличие на наредба за
критериите и стандартите за социални услуги за деца, но не и за социалните
услуги за възрастни;
ü Липса на
регламентирани изисквания за обучение и оценка на работещия в социалните услуги
персонал;
ü Липса на програми за
дуално обучение и ротация на работното място;
ü Липса на система за
менторство и супервизия.
За
сравнение с германския опит, всеки, който се обучава в Германия за асистент за
грижа за възрастни хора, има възможност за:
ü 3 години дуално
обучение – 3 дни учи, 4 дни работи;
ü ясно определена
учебна рамка;
ü всяка година практика
на различно място – дом, психиатрия, болница;
ü ментори през целия
период на обучение.
По-добрата
квалификация на професионалистите, пряко ангажирани в осигуряването на грижа за
хора от уязвими групи, ще окаже пряко влияние върху качеството на живот на
уязвимите групи. Това би довело до повече удовлетвореност на самите
професионалисти и повишено благосъстояние на техните потребители.
Няма коментари:
Публикуване на коментар