За шеста поредна година
организираната от Пивоварите на Европа гала вечер "Бирата служи на Европа“ събра в Брюксел десетки
представители на европейските институции, бизнеса, медиите, неправителствени
организации и партньори на бирената индустрия.
На събитието бяха
представени резултатите от най-новите икономически проучвания за развитието на
сектора, които показват, че функциониращите в страните от ЕС близо 7 500
пивоварни не само подкрепят икономическия растеж в Европа, но имат и значителен
принос за търговския обмен със 123 държави от целия свят.
Според проучването „Бирата свързва Европа със света“ на международната консултантска фирма
Royal Haskoning DHV, данни на Евростат и Пивоварите на Европа, през
миналата година продажбите на бира
възлизат на повече от 110 млрд. евро, което е индикация, че европейският
пивоварен сектор върви уверено по пътя на просперитета. Между 2014 и 2015 г.
консумацията на бира в ЕС се е повишила с 1%, а производството с 1,4%. От
производството и продажбите на бира се генерират 42 млрд. евро бюджетни приходи
за 28-те страни на ЕС, като само приходите от акциз възлизат на 11 млрд. евро.
За последните години показателите за развитието на пивоварния сектор са не само
стабилни, но и възходящи, имайки предвид данните за отделните страни-членки на
ЕС.
По данни на Европейската
комисия бирата утвърждава своето място сред основните експортно ориентирани
продукти на ЕС, отбелязвайки 18% ръст в износа за периода 2014-2015 година.
Пивото е най-бързо растящият по експортна стойност продукт и е сред първите топ
десет храни и напитки на ЕС по приходи от износ за трети пазари. През 2015 г.
основните дестинации за експорт на европейска бира са САЩ, Китай и Канада.
Пивоварните компании в ЕС са сред трите най-значими вносители за 97 държави извън
европейската общност.
"Пивоварите на Европа,
както и всяка една национална асоциация на производителите на бира, сме горди,
че браншът играе важна роля в европейската икономика,
осигурявайки работни
места и стимулирайки търговията в ЕС и извън него. Ако страните в ЕС продължат
политиките си на подкрепа за сектора, пивоварите все така ще допринасят за
цялостната конкурентоспособност на европейската икономика и нейното устойчиво
развитие“, коментира Ивана Радомирова – изпълнителен директор на Съюза на пивоварите
в България и участник в събитието в Брюксел.
Европейският пивоварен
сектор е ключов за създаването на работни места и допринася за изпълнението на
стратегията на ЕС за растеж „Европа 2020“. Директната заетост в пивоварния
бранш през 2015 г. възлиза на 122 000 работни места, а всяко едно от тях
генерира 7 работни места по веригата на доставките и 11 в сектора на търговията
чрез магазините и заведенията за обществено хранене. Общо индиректната заетост
от производството и продажбите на бира се изчислява на 2,3 милиона работни
места.
По време на форума специално
внимание беше обърнато на устойчивата тенденция за постоянното откриване на
нови малки и микро пивоварни на територията на страните от ЕС. В сравнение с
2010 г. техният брой се е удвоил, а само през последната година са открити 588 нови микро пивоварни, което е с 13% повече спрямо
2014 г. В тази връзка председателят на Пивоварите на Европа Павлос Фотиадис
коментира:
„Европейският пивоварен
сектор преживява своеобразен Ренесанс. В Европа вече се произвеждат над 100
стилове пиво и повече от 50 000 марки бира. Освен големите глобални
компании, средно големите предприятия също демонстрират огромен потенциал за
иновация, а по-малките пивовари пък успяват все по-умело да достигат до новите
поколения. Пивоварите на Европа са дом
за всички производители на бира и
ние искаме всички те да се чувстват като
у дома си в нашата организация. Това е планът ни за следващите години. Европа е
люлката на модерната бирена култура.
Окуражен съм от изобретателността на европейските пивовари и техния принос към
поддържането на жизнеността на сектора чрез постоянното въвеждане на нови
стилове и вкусове“.
Няма коментари:
Публикуване на коментар