Translate

сряда, 3 декември 2014 г.

НЗОК предлага мерки за оптимизиране на разходите



Без съмнение е необходимостта от провеждане на спешни реформи в системата на здравеопазването. Оптимизирането на бюджета на НЗОК може да се реализира чрез прилагане на редица мерки в областта на извънболничната, денталната и болничната медицинска помощ, предписването и отпускането на лекарствата и медицинските
изделия. За да стане възможно прилагането на тези мерки, необходими са законодателни промени в Закона за здравното осигуряване, Закона за здравето, Закона за лекарствата и аптеките в хуманната медицина, Закона за лечебните заведения.
За лекарствените продукти
С писмо на НЗОК с изх. № 02-00-31 от 09.10.2013 г., адресирано до председателя на здравната комисия в Народно събрание, до министъра на финансите и до министъра на здравеопазването, са предложени законодателни промени, отнасящи се до лекарствените продукти, предназначени за домашно лечение, както и за лекарствените продукти за лечение на злокачествени заболявания, които се заплащат по реда на Закона за здравното осигуряване, като най-важните от тях са:
1. Създаване на Държавен фонд, който да подпомага финансирането на редките болести. Видна е тенденцията на непрекъснато нарастване на финансовите средства, необходими за терапията им. Голяма част от лекарствените продукти, прилагани като терапия за тези заболявания, са лекарствата сираци, чиято технология е скъпоструваща. Наблюдава се засилена поляризация между социалните и редките заболявания както по отношение на стойността на болен, заплащана за лекарствени продукти в извънболничната помощ, така и към броя ЗОЛ, обърнали се към системата. Ще бъде спестен ресурс в рамките на годината от порядъка на 60 000 000 лв. Това предложение изисква промяна на Наредба №38 за определяне на списъка на заболяванията, за чието домашно лечение НЗОК заплаща лекарства, медицински изделия и диетични храни за специални медицински цели напълно или частично до края на настоящата година, и на Наредба за условията, правилата и реда за регулиране и регистриране на цените на лекарствените продукти. Тази промяна следва да бъде направена до края на настоящата година.
2. Изключване на МКБ, код Р27.1 "Бронхопулмонална дисплазия, възникваща в перинаталния период" от Наредба № 38 и лекарствен продукт Synagis (INN Palivisumab) от Приложение 1 на ПЛС след извършване на необходимата нормативна промяна - заплащането на профилактиката да се осъществява по национална програма за профилактика на заболявания на дихателните пътища, предизвикани от респираторно-синтициален вирус (RSV) за кърмачета и деца до 2-годишна възраст, както и на недоносени с екстремно ниско тегло и на кърмачета и деца с вродени малформации. Направено е предложение от НЗОК до Министерство на здравеопазването с изх. № 04-04-185 от 16.10.2014 г. Ще бъде спестен ресурс в рамките на годината от порядъка на 5 000 000 лв. Следва да бъде направена промяна на Наредба № 38 за определяне на списъка на заболяванията, за чието домашно лечение НЗОК заплаща лекарства, медицински изделия и диетични храни за специални медицински цели напълно или частично до края на настоящата година, и Наредбата за условията, правилата и реда за регулиране и регистриране на цените на лекарствените продукти. Тази промяна следва да бъде направена до края на настоящата година.
3. НЗОК настоява дейностите по Националната програма за рак на шийката на матката да се осъществяват от МЗ чрез извършване на нормативни промени в 330.
4. Въвеждане възможността за извършване на анализи на вече включени в ПЛС лекарствени продукти с ниво на реимбурсйране 100% и 75% на определен период от време - например 3 години, с цел оценка на ефективността. Изключително необходимо е това при лекарствени продукти под патентна защита, за които профилът на безопасност е доста динамичен, и при включването им в ПЛС клиничните данни са недостатъчни. Това изисква промяна на Наредбата за условията, правилата и реда за регулиране и регистриране на цените на лекарствените продукти. Тази промяна следва да бъде направена до края на настоящата година.
5. Целесъобразно е увеличаване на срока за оценка на иновативни лекарствени продукти от 60 дни до 180 дни и включването им в ПЛС, каквито са и препоръките на Директива 89/105 на ЕС. Това ще помогне на НСЦР да се извършва по-задълбочен анализ на представената документация и ползването на допълнителна експертиза от външни медицински специалисти. Това предложение изисква промяна на Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина и промяна на Наредбата за условията, правилата и реда за регулиране и регистриране на цените на лекарствените продукти.
6. Създаване на ново Приложение на ПЛС или допълване на Приложение 2 на ПЛС, в което да бъдат включени всички лекарствени продукти, предназначени за лечение на злокачествени заболявания, с допълнителна колона заболявания по международен код на заболяванията (МКБ), информация за ограниченията в начина на предписване при различни индикации и допълнителна информация. Така ще се гарантира стриктното прилагане на тези лекарствени продукти само по тесните им показания съгласно кратките им характеристики. Ще бъде упражняван по-добър контрол при назначаването на терапията и по-добра възможност за разработване на терапевтични схеми при определените онкологични заболявания. Това предложение изисква промяна на Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина и промяна на Наредбата за условията, правилата и реда за регулиране и регистриране на цените на лекарствените продукти.
7. Включването и заплащането на нови лекарствени продукти с ново международно непатентно наименование, както и всички промени в Приложение №2 на ПЛС, които водят до завишаване на финансовите средства от страна на НЗОК, да се обобщават на 12-месечен период при сформиране на проектобюджета за следващата година.
8. Включването и заплащането на нови лекарствени продукти с ново международно непатентно наименование, както и всички промени в Приложение №1 на ПЛС, които водят до завишаване на финансовите средства от страна на НЗОК, да се обобщават на 12-месечен период с цел сформиране на проектобюджета на НЗОК за следващата година. На тази база НЗОК предлага изменения и допълнения в Наредба №10 от 2009 г. за условията и реда за заплащане на лекарствени продукти по чл. 262, ал.6, т.1 от ЗЛПХМ, на медицинските изделия и на диетичните храни за специални медицински цели.
9. Реимбурсният процент да се определя от експерти на НЗОК в съответствие с възможностите на бюджета на институцията, а не от националните консултанти.
10. Броят на представителите на НЗОК в Националния съвет по цени и реимбурсйране да бъде по-голям. Не е редно съветът да не се съобразява с финансовите възможности на НЗОК при включването на нови лекарствени продукти и при определяне на реимбурсния процент. Може да се обсъди и възможността отново да се създаде комисия по цени и реимбурсйране, в която да участват служители на компетентните институции, тъй като те ще бъдат по-тясно ангажирани. Сега Националният съвет по цени не се съобразява с финансовите възможности на финансиращата институция. Необходимо е, когато се стигне до реимбурсйране и въвеждане на нов лекарствен продукт, медицинската експертиза да е задълбочена и въвеждането му да е съобразено с терапевтичния ефект и ползването на опита на европейските държави.
За медицинските изделия
1. Промяна на Наредба за условията и реда за съставяне на списък на медицинските изделия по чл. 30а от Закона за медицинските изделия и за определяне на стойността, до която те се заплащат (обн. ДВ, бр. 104/2011 г., поел. изм. и доп.бр. 76 от 12.09.2014 г.). Списъкът с медицинските изделия, които могат да се заплащат със средства от бюджета на НЗОК ежегодно, да се определя от министъра на здравеопазването.
2. Да се направи от ИАЛ регистър на медицинските изделия с пределни цени, заплащани с публични средства.
---------

Оперативното ръководство на НЗОК изработи пакет от краткосрочни мерки, свързани с оптимизиране на здравноосигурителните плащания и подобряване на контрола върху тяхното разпределение и разходване, още в края на 2013 г. и ги предложи на министъра на здравеопазването на 11.12.2013 г. -така както е разписано в § 8 от Проекта за Закон за бюджета на НЗОК (ЗБНЗОК) за 2014 г. Мерките включват:
1. Облекчаване на режима на достъпа на лицата, на които предстои освидетелстване или преосвидетелстване от ТЕЛК/ НЕЛК, и намаляване на разходите на НЗОК за нуждите на медицинската експертиза.
2. Нормативно регламентиране на принципа, че за болнична медицинска помощ се заплащат само случаите, когато лечебната цел не може да се постигне/не е постигната в условията на извънболничната помощ, при условие, че НЗОК контролира правилата за добра медицинска практика и утвърдените медицински стандарти.
3. Медицинската помощ извън обхвата на чл. 45 и договореното в НРД, както и случаите на клинични проучвания да не се заплащат от НЗОК.
4. Създаване на нормативни механизми за реално приложима Национална здравна карта (НЗК), гарантираща основните права на пациентите по отношение на достъпност и качество на медицинските услуги:
- НЗК би следвало да се разработва на базата на брой население, възрастова структура, заболяемост и социални характеристики на населението в съответния регион.
- Разкриването на нови лечебни заведения (ЛЗ), които осъществяват болнична дейност и разходват публични финансови средства от задължително здравно осигуряване, трябва да е съобразено с горепосочените параметри.
- НЗК да служи за критерий за разкриване на нови ЛЗ и/или дейности.
- Да се селектират ЛЗ за болнична помощ, с които НЗОК ще сключва договор.
5. Да не се увеличава досегашният брой клинични пътеки (КП), в които се допуска рехоспитализация на пациентите в период, по-малък от 30 дни след датата на дехоспитализацията. Рехабилитацията трябва да бъде изведена от активното лечение.
6. Необходимо е да бъдат разширени правомощията на лекарите контрольори в районните здравноосигурителни каси (РЗОК), като бъде включена възможността те да упражняват контрол върху правилата за добра медицинска практика и утвърдените медицински стандарти.
7. Интензифициране на съвместните проверки с Изпълнителната агенция "Медицински одит". За целта на 28.04.2014 г. между Агенцията и НЗОК е сключено Споразумение за провеждане на съвместен контрол на лечебните заведения от Изпълнителна агенция "Медицински одит" и Националната здравноосигурителна каса. С цел повишаване на ефективността от контрола още на 01.11.2013 г. е подписана Инструкция за взаимодействие и с Националната агенция за приходите.
8. Да се въведе електронна здравна карта на пациента, чрез която е възможен цялостен и пълноценен контрол върху оказаната здравна помощ и върху пътя на пациента през различните нива и структури на здравната система.
От НЗОК напомнят на настоящите управляващи своите идеи от 2013 г. и изразяват очакване предложените краткосрочни мерки, приети от тогавашния Министерски съвет, да намерят реализация чрез съответни нормативни решения.

Няма коментари:

Публикуване на коментар