сряда, 27 октомври 2010 г.

В "Препоръки за здравословно хранене за деца от 3 до 6 години" експертите по хранене съветват


Да не се настоява детето непременно да изяде определеното му количество храна.
Понякога или често пъти храненето продължава с часове и е всеобщо мъчение, както за детето, така и за неговите родители.
Възрастните трябва да проявяват изключително търпение в тази насока, тъй като децата често приемат трудно новите храни. След първоначалния им отказ обаче те отново трябва да им се предлагат, но в комбинация с познати и любими ястия.
Табу е гледането на телевизия или заниманията с играчки по време на хранене.
До 4-годишна възраст децата е задължително да се хранят под наблюдение, поради рискът от задавяне. Вниманието на родителите трябва да е особено заострено, когато те консумират кренвирши, чипс, сурови моркови, ядки парчета месо и плодове.
Специалистите препоръчват ежедневно количеството на плодове и зеленчуци да е общо 300 гр. за 3 - 4 год. и 350 гр. за 5-6 годишните деца.
Те трябва да приемат и най-малко 30 гр. сирене и 350 гр. кисело или прясно мляко всеки ден, тъй като калция е жизнено необходим за изграждане и поддържане структурата на костите и зъбите им.
Добавянето на плодове или прясно изцеден плодов сок към киселото мляко може да го направи по-вкусно и приемливо за капризните малчугани. Прясното мляко пък освен като напитка, трябва да се включва и в пюрета, супи и десерти.
Според експертите по хранене децата е задължително да консумират само обезсолено сирене.
Солта в ястията им трябва да е сведена до минимум. Вместо с нея те да се овкусяват с растителни подправки - чубрица, джоджен, магданоз, копър, босилек и др., препоръчват експертите.
Зърнените храни и картофите са богати на нишесте, което е основен източник на енергия и трябва да са базата на всяко тяхно основно хранене.
Пълнозърнестият хляб (за децата между 4 и 6-годишна възраст 50% от него е задължително да бъде такъв), житото, царевицата и овесените ядки доставят витамин В, както и много важни минерали.
Експертите по хранене съветват децата да ограничат приемането на тестени храни с високо съдържание на мазнини като мекици, пържени филийки, баници и тутманик.
пълнозърнест.
От детското меню да се изключат тлъстите меса и колбасите, тъй като те повишават холестеролът в кръвта, а и съдържат много консерванти. Постните меса като пилешко, но без кожата, телешко, заешко са препоръчителни. Рибата също, защото тя съдържа ценни мазнини, които оказват благоприятен ефект върху мозъчната им функция на децата, подобряват запаметяването и намаляват риска от инфекции.
Поне по 5-6 чаши вода на ден трябва да приемат децата. За предпочитане е тя да е чешмяна или ниско минерализирана вода, вместо соковете, съдържащи захар или подсладители, категорични са експертите по хранене.

Съвети за здравословно хранене на децата:

  • Осигурявайте им пълноценна и разнообразна храна.
  • Включвайте зърнени храни или картофи няколко пъти дневно.
  • Ежедневна консумация на сурови плодове и зеленчуци.
  • Ежедневен прием на мляко и млечни продукти с намален съдържание на мазнини и сол.
  • Замествайте месото с риба и бобови храни.
  • Ограничавайте приема на мазнини.
  • По-малко захарни изделия и сладкиши.
  • Осигурявайте достатъчен прием на вода и течности.
  • Приготвяйте и съхранявайте по безопасен начин храната като включвате децата в приготвянето и.
  • Осигурявайте физическа им активност всекидневно.

Няма коментари:

Публикуване на коментар