Повечето от тях са за зелени нововъведения, отчитат от Съюза на пивоварите в България /СПБ/ в доклада си за изминалата година. За
бирените компании са приоритет инвестициите във възобновяемите енергийни
източници като соларни панели и изграждане на фотоволтаични паркове,
производствено и логистично смарт оборудване с висок коефициент на
пестене и оползотворяване на ресурсите. Анализите показват, че всички пивоварни
компании, които са направили вложения в иновации за оптимизиране на
управлението и използването на ресурсите, повишават производителността на труда, имат по-добро представяне на пазара и постигат по-висока репутация.
И през 2022г. секторът е със сериозен принос за икономиката на страната.
Пивоварната промишленост продължава да осигурява работна заетост за близо
25 000 души. От тях 2150 - или 9%, са директно работещите в бирените компании, 32 на сто са във веригата на доставките и 59% в търговията, заведенията и туризма. Средният осигурителен доход
на заетите в икономическа дейност ,,Производство на пиво и малц“ е нараснал с
над 20% спрямо 2021г.
Производството и
продажбите на бира в България генерират над 350 млн. лева приходи за
националния бюджет. В отчета на Агенция „Митници“ за 2022г., е
посочено, че постъпленията от акциз за бира
имат ръст от 3.4 на сто, спрямо събраните приходи през 2021 година.
Добавената стойност на индустрията се
изчислява на 540 млн. лева.
Членуващите в СПБ седем бирени компании общо
произвеждат 99% от пивото в страната. Това означава, че почти всяка изпита у
нас бира е дело на българските пивовари. През 2022г. продажбите на пиво у нас
достигнаха 5 230 000 хектолитра. От тези количества делът на продажбите в
стъклени бутилки е 21 на сто, в РЕТ
бутилки – 50%, в кенове – 25% и в кегове – 4%.
Традиционно лагер бирата тип Pils е с най-висок пазарен дял от 93-95 на
сто. У нас в производственото портфолио ежегодно има динамика, като през
миналата година в страната вече се произвеждат над 200 различни марки и
асортимента бира. От тях през
2022г. членовете на СПБ са пуснали на пазара близо 30 нови продуктови
предложения , което не се е случвало през последните 10 години.
Продължава разширяването на сегмента на
премиалните бири - най-вече в столицата и големите градове. За поредна година все повече нараства консумацията на безалкохолните бири – тренд, характерен за всички европейски страни. Тази тенденция се
обуславя от стремежа към активен и здравословен начин на живот, особено сред
по-младите потребители на възраст 18-30 години. Те все по-често избират напитки
с по-ниско или нулево съдържание на алкохол, защото им носят освежаване
навсякъде и по всяко време. По данни на Съюза
на пивоварите през 2022г. в България са изпити 5 570 000 литра безалкохолна бира.
Маркетинговите изследвания показват, че за избора на българския любител на пивото, най-важни са вкусът и ароматът на напитката, стилът бира, а едва след това се нареждат
цената и марката. Пивоварите припомнят още, че според регулярните Омнибус
проучвания на агенция ИПСОС, през миналата
година бирата задържа позициите си на най-често консумирана
и предпочитана напитка у нас след минералните води. 57% от активните потребители на пенливата течност са убедени, че тя е подходящо за тях питие, а 33
на сто от анкетираните са на мнение, че при умерена консумация, пивото е част от здравословния начин на живот.
От Съюза на пивоварите коментират още, че биреният
бранш се отличава с висока
конкурентоспособност и динамично развитие. Същевременно пазарната
конкуренция между отделните пивоварни компании също е изключително силна, независимо дали те са големи, малки или средни предприятия с различни бизнес възможности. ,,Силната конкуренция е абсолютно в полза на консуматорите, тъй като осигурява прозрачност и безкомпромисност по отношение на
качествените характеристики на бирената категория и е двигател за цялостното развитие на
бранша“, убедена е Ивана Радомирова, изпълнителен директор на СПБ. Тя счита, че
това е и най-големият стимул пивоварите да въвеждат иновативни
решения във всички направления на дейността си, да развиват своето портфолио, да постигат устойчивост и социален принос, за да отговорят на очакванията на потребителите
и да се справят с кризисните предизвикателства през последните три години.
Няма коментари:
Публикуване на коментар