Translate

четвъртък, 25 февруари 2021 г.

Проучването „Личните финанси на българина“ от БНП Париба Лични Финанси: Пандемията научи българите да ползват кредитните си карти онлайн – броят на е-трансакциите нарасна с 25%

Покупките на стоки на равни вноски с кредитна карта нараснаха с 12,3%. БНП Париба Лични Финанси в България стартира издаване на кредитни карти по директна заявка

 

 

По време на първото затваряне много българи започнаха да използват този финансов инструмент за
онлайн покупки на храна и за покриване на ежедневни нужди като битови сметки. През втората половина на 2020 година онлайн покупките с кредитна карта отбелязаха впечатляващ ръст, особено имайки предвид двете затваряния през март и ноември, когато много хора преоцениха финансовите си планове и ограничиха някои разходи. Този ръст доведе до увеличение с 25% на общия брой на онлайн трансакциите, което е една от най-интересните тенденции от второто издание на проучването „Личните финанси на българина“ от БНП Париба Лични Финанси в България. То е базирано на статистическите данни за трансакциите с активни кредитни карти, издадени от банката и обхваща периода юли-декември 2020г.

Това показва, че българите са готови да използват удобни финансови инструменти за дистанционно пазаруване и покриване на ежедневни нужди. Според данните на банката средният размер на онлайн трансакциите през втората половина на 2020 година е 58 лева.

Друго доказателство за нарастващата увереност от страна на хората при използването на кредитни карти е фактът, че броят на покупките на стоки на изплащане на равни месечни вноски нарасна с 12,3%, - ясен знак, че въпреки продължаващата пандемия, българите са готови да продължат да купуват стоки за домакинството /смартфони, телевизори, лаптопи/ само за няколко минути и за изплащане на стоките на равни месечни вноски на кредит. Онлайн покупките на стоки на изплащане с потребителски кредит също нараства с 14%.

Най-често българите използват кредитните си карти за покупка на храна – 45% от трансакциите са в супермаркети на големите търговски вериги, малки хранителни магазини и специализирани магазини за алкохол и цигари.

На втора позиция са покупките в специализирани магазини от типа на „Направи си сам“, за бяла и черна техника, за ИТ техника, за дрехи, за козметика, за декорация на дома и т. н. Експертите на БНП Париба Лични Финанси обясняват високия дял на този тип покупки с дистанционните работа и обучение, когато хората купуваха съвременни ИТ устройства – смартфони, лаптопи и таблети, за да бъдат постоянно във връзка по време на затварянето. От друга страна, през лятото и есента много българи направиха ремонт на домовете си, за да повишат комфорта на домашните офиси и класни стаи, и купуваха инструменти и материали на кредит.

При покупките в специализираните магазини и на храни броят на трансакциите са близки до първата половина на годината, което показва, че няма промяна в покупателните им навици.

На трето място с 15% са покупките на стоки и услуги за забавление и отдих като онлайн поръчки на храна, хотелски резервации през лятото, покупка на семейни игри – бордови игри и ваучери за онлайн игри, онлайн поръчки на книги, пъзели и други. Този сегмент нараства с 3%, което се обяснява с второто

затваряне, когато ресторантите не работеха с клиенти и хората поръчваха храна за вкъщи, и с факта, че семействата търсеха начини да прекарват по-добре времето си заедно.

На 4-о и 5-о място са плащанията за гориво и транспорт - формиращи близо 14% от всички трансакции. В този сегмент ръстът е минимален - от около 2%, което се обяснява с летните пътувания и кратките ваканции през есенните празници.

Друга тенденция в изследването показва, че кредитните карти у нас се ползват основно за плащания на стоки и услуги, а не за теглене на пари в брой. През втората половина на 2020 година 70,3% от трансакциите са на ПОС терминал /средният размер е 53 лв.,а през първата половина на годината е 48лв./ което е много повече в сравнение с 21,5% използване на банкомат. Това е стабилна тенденция, имайки предвид, че тези цифри са много близки до данните от първата половина на годината, когато съотношението ПОС/банкомат бе - 70%/23%. От банкомат хората теглят средно 147 лева, което е ръст от 2 лева в сравнение с януари-юни 2020 година.

От тези плащания 36% са безконтактни. Това се обяснява с развитието на технологиите във финансовия сектор и с желанието на хората да не докосват банкноти или ПОС терминали по време на пандемията. Средната стойност на безконтактните плащания е 27 лева, което е ръст от 5 лева в сравнение с периода януари-юни 2020 година.

Употребата на кредитните карти от БНП Париба Лични Финанси с най-висока средна сума е преводът на средства от карта към банкова сметка – средно 749 лева. Шест месеца по-рано сумата беше 707 лева.

Новина по отношение на българския пазар на кредитни карти е, че БНП Париба Лични Финанси вече стартира издаването на кредитните си карти и по директна заявка от страна на клиента. Досега това беше възможно само в случай, че хората заявяваха кредит за покупка на стока на изплащане. С това нововъведение все повече българи ще могат да се възползват от удобния и иновативен финансов инструмент на един от лидерите на пазара на потребителско кредитиране в страната. От сега нататък всеки може да заяви кредитна карта MasterCard / с кредитен лимит до 10 000 лв./ в някой от 45-те търговски офиса на банката.

Картите предлагат дълъг гратисен период до 58 дни. Те се издават и доставят безплатно за клиента, преиздават се също безплатно, нямат такса за СМС известяване или за издаване на месечно извлечение. С кредитните карти от БНП Париба Лични Финанси хората могат да купуват стоки на изплащане в рамките на кредитния лимит при улеснена процедура и да превеждат пари от картата си към лична банкова сметка.


Проучването показва още, че българите ползват разумно кредитните си карти – 46% от тях изплащат използваните суми на ПОС или онлайн в рамките на гратисния период. Това означава, че те не плащат каквато и да е лихва.

54% от потребителите на кредитни карти, издадени от банката, са на възраст 31-50 години. Съотношението мъже-жени е почти равно – господата са 51%, а дамите 49%. Най-често кредитни карти се използват в София – 22% от трансакциите, Варна – 5,2% и Пловдив – 4,9%.

Във връзка с второто издание на проучването „Личните финанси на българина“ управителят на БНП Париба Лични Финанси в България Жозе Салойо заяви: „С кредитната карта ние предлагаме на българите удобен финансов инструмент, който им позволява да плащат, да пазаруват навсякъде, да се възползват от дълъг гратисен период и безплатни услуги. Отсега нататък все повече българи ще могат да заявят директно кредитна карта от БНП Париба Лични Финанси и да имат бърз и лесен достъп до средства тогава, когато са им необходими. Така те могат да се възползват от многобройните ѝ предимства и да имат повече финансова свобода в сегашната ситуация.“

 

 

 

Няма коментари:

Публикуване на коментар