Запазването на човешките ресурси е най-важният приоритет
за бирените компании
От Съюза на пивоварите в
България /СПБ/ съобщават за притесненията на бранша в резултат от настъпилата
криза с COVID-19. Анализаторите прогнозират
икономически и социални предизвикателства за бирената индустрия, но въпреки
това, работодателите са категорични, че най-важният приоритет е запазването
на трудовата заетост в сектора. Браншът вече отчита неблагоприятното
въздействие на директно загубените 20% от бирения пазар в страната, поради затворените заведения за обществено хранене и намаляването
на
продажбите през магазинната мрежа.
Ивана Радомирова, изпълнителен
директор на СПБ, коментира:
-В настоящата ситуация ефектът от кризата с корона вируса влияе върху режима
на работа и работната заетост в нашите предприятия. Между 35 и 40% от заетите в бранша
служители работят директно и индиректно за ХоРеКа /хотели, ресторанти, кафенета/
бизнеса, който не функционира поради наложените извънредни мерки в страната.
Ето защо за стотици работещи в бирените компании се изискват навременни и
гъвкави мерки, които да запазят човешките ресурси. Както и по време на
кризисната за сектора 2014 г., основната грижа на всеки работодател в
пивоварния бранш е да запази работниците и служителите, които са
най-важният и емблематичен актив на нашата индустрия.
У нас по данни на НОИ през
миналата година в производството на пиво и малц са заети 2 150 човека, а в свързаните сектори на доставчиците – над 9 000 души.
Заедно със заетите лица в ХоРеКА сектора и магазинната мрежа, работните места,
генерирани от производството и продажбите на бира в страната общо са около 34 700. Ежегодно в обучението и квалификацията на човешките ресурси членовете
на СПБ инвестират близо 8 млн. лева. Статистиката на НОИ за последните 15
години показва, че пивоварната промишленост осигурява най-високи доходи на
служителите си спрямо други сектори на хранително-вкусовата индустрия и
ежегодно е сред първите 10 икономически дейности с най-високи средни
осигурителни доходи в страната.
Най-новото изследване на Europe Economics показва, че добавената стойност на
пивоварната индустрия в България се изчислява на 225 млн. евро, а общо
приходите към бюджета от производството и продажбите на бира са 168 млн. евро. Анализът
сочи, че ако индустрията се върне на нивата от 2014-2015 г./ едни от най-ниските
за последните 20 години/ то спада в добавената стойност на сектора ще бъде
около 26 %. В приходите за бюджета намалението ще е поне с 10 – 15 %, а
работните места в секторите на доставчиците
и клиентите ще са минимум с 25 % по-малко.
По думите на изпълнителният
директор на СПБ в бранша тенденциите, породени през последния месец от кризисната
ситуация с Covid-19, характеризират не само състоянието на българската
пивоварна промишленост, но и на целия общоевропейски бирен бранш.
В тази връзка ,,Пивоварите
на Европа” изпратиха отворено писмо до европейските институции, информирайки ги
за отрицателните ефекти, които кризата с корона вируса нанася на сектора във
всички страни на ЕС.
Според данните за
пивоварния сектор в ЕС, както и у нас, най-тежко на индустрията се отразява
повсеместното затваряне и спиране на продажбите на т.нар „студен пазар”, т.е.
сектора ХоРеКа с неговите над милион и половина работни места и около 2 милиона
обекта, повечето от които са малки, средни и микро предприятия. Добавената стойност
от тях се изчислява на 24,2 милиарда евро и 13 милиарда евро постъпления от ДДС.
В европейски мащаб /от
продажбите на бира в ХоРеКа/ това е моментална загуба на 35% от бирения пазар. На
свой ред намалените продажби и производство водят до последващи загуби по
веригата на доставки – от фермерите, отглеждащи ечемик и хмел – през производителите на кенове и бутилки, до логистичните услуги и дистрибуцията.
Изследването на Europe Economics за страните от ЕС от показват, през 2018 г. бирената индустрия общо е
осигурила 2,3 милиона работни места. От производството и продажбите на
бира общо в страните, членки на Общността, са събрани данъчни приходи в размер на 44
милиарда евро. Най-големият положителен ефект на пивоварния бранш е върху развитието
на сектора ХоРеКа В ЕС през заведенията, ресторантите и кафенетата се консумира
1/3 от произвежданата бира, но стойността на тези продажби представлява 65% от
целия бирен пазар и възлиза на 76,1 милиарда евро,спрямо 41,3 милиарда евро за
търговията на дребно през магазинната мрежа.
Въпреки очакваната силна стагнация
в бирения бранш, пивоварите са единодушни в твърдата си подкрепа към
предприетите от правителствата на страните от ЕС мерки за ограничаване
разпространението на COVID-19 и запазването здравето и живота на хората.
Пивоварите на Европа
призовават в настоящата извънредна ситуация да се предприеме пакет от
извънредни мерки, за да се запази жизнеността на индустрията и да се минимизират
във възможно най-голяма степен щетите върху ХоРеКа бизнеса. Осъществяването им
по един методичен, иновативен и значим начин ще подпомогне не само тези
сектори, но ще способства за последващото възстановяване на икономиката със създаване
на работни места, добавена стойност и осигуряване на бюджетни приходи за
европейските страни.
Няма коментари:
Публикуване на коментар