Повече от половината от собствените марки шоколади на веригите супермаркети
в България са произведени без да се спазват принципите на “зелено и
справедливо” производство, т.е.
суровините в него да са продукт от прилагането
на стандартите за биологично земеделие или справедлива търговия.
Това показа проверката на Сдружение АГРОЛИНК, в навечерието на Европейския
ден на шоколада 7 юли, направена за наличието на международните знаци за сертифициране
FAIRTRADE, Fairtrade Cocoa Program, UTZ и Rainforest Alliance, както и на знака
за биологично производство на ЕС, по отношение на тяхното социално и екологично
качество.
В обхвата на проверката са 22 шоколада на 9 собствени марки на
супермаркетите като Лидъл, Билла и др.
10 от шоколадите имат сертификационен знак (Fairtrade Cocoa Program, UTZ или Rainforest Alliance) и са оценени положително, поради тяхната съвместимост
с екологичните и социални критерии в една или друга степен. Сред изследваните шоколади няма нито един продукт, който да носи EU-Organic знака и по този начин
да показва, че продуктъте произведен в съответствие с високите екологични изисквания
за биологично производство. Само 2 от шоколадите носят знака на Fairtrade Cocoa Program.По-голямата част
от шоколадите (7 от продуктите) носят знака на UTZ и тези продукти отговарят на базовите изисквания за екологична
и социална съвместимост.
12
шоколади са определени като "червени" поради социалната и екологична
експлоатация по веригата от производство и доставки на конвенционално какао - не притежават никакъв сертификационен знак и не са ясни екологичните и
социални условия, при които е произведено какаото.
Проверката установи още, че нито една от веригите супермаркети в България,
които имат собствена марка шоколади не предлага на българския потребител продукт,
който да е изцяло “справедлив и зелен”.
Кампанията "Проверка
на шоколада 2016 г." е проведена в българската търговска мрежа като част
от европейската кампания "Промяна в доставките - да направим
супермаркетите справедливи“. Сдружение АГРОЛИНК като част от европейската кампания "Промяна в
доставките - да направим супермаркетите справедливи!" стартира нова петиция към супермаркетите "Уважаеми супермаркети - направете
вашия шоколад справедлив и зелен!" Чрез петицията потребителите ще поискат
от супермаркетите да използват 100% какао, сертифицирано от независими трети
страни за техните собствени марки шоколад, да осигурят спазване на трудовите права и
недопускане на детски труд и да се стремят да влагат значително повече
биологично произведено какао.
------
"Ако
потребителите знаят, че зад евтините шоколади стоят експлоатация на труд и
сериозни щети на околната среда, то те ще търсят знаците за биологично
производство или за справедлива търговия", обяснява Дарина Муслева,
реализирала изследването на АГРОЛИНК. Над 2 милиона деца работят в какаовите
плантации в Западна Африка. В Гана фермерите печелят средно по $ 0,80, а в Кот
Д'Ивоар - само по $0,50. Само 6,6% от цената, която ние плащаме, отива при фермерите,
които отглеждат какаото. Силно токсичните пестициди, употребявани при
отглеждането на какао са изключително опасни за фермерите, техните семейства и
за околната среда, се посочва в последния доклад
на европейската кампания "Промяна в доставките - да направим
супермаркетите справедливи!" .
Няма коментари:
Публикуване на коментар