сряда, 6 юли 2016 г.

7 юли - Европейски ден на шоколада



Повече от половината от собствените марки шоколади на веригите супермаркети в България са произведени без да се спазват принципите на “зелено и справедливо” производство, т.е.
суровините в него да са продукт от прилагането на стандартите за биологично земеделие или справедлива търговия.
Това показа проверката на Сдружение АГРОЛИНК, в навечерието на Европейския ден на шоколада 7 юли, направена за наличието на международните знаци за сертифициране FAIRTRADE, Fairtrade Cocoa Program, UTZ и Rainforest Alliance, както и на знака за биологично производство на ЕС, по отношение на тяхното социално и екологично качество.
В обхвата на проверката са 22 шоколада на 9 собствени марки на супермаркетите като Лидъл, Билла и др.
10 от шоколадите имат сертификационен знак (Fairtrade Cocoa Program, UTZ или Rainforest Alliance) и са оценени положително, поради тяхната съвместимост с екологичните и социални критерии в една или друга степен. Сред изследваните шоколади няма нито един продукт, който да носи EU-Organic знака и по този начин да показва, че продуктъте произведен в съответствие с високите екологични изисквания за биологично производство. Само 2 от шоколадите носят знака на Fairtrade Cocoa Program.По-голямата част от шоколадите (7 от продуктите) носят знака на UTZ и тези продукти отговарят на базовите изисквания за екологична и социална съвместимост. 
12 шоколади са определени като "червени" поради социалната и екологична експлоатация по веригата от производство и доставки на конвенционално какао - не притежават никакъв сертификационен знак и не са ясни екологичните и социални условия, при които е произведено какаото.

Проверката установи още, че нито една от веригите супермаркети в България, които имат собствена марка шоколади не предлага на българския потребител продукт, който да е изцяло “справедлив и зелен”.
Кампанията "Проверка на шоколада 2016 г." е проведена в българската търговска мрежа като част от европейската кампания "Промяна в доставките - да направим супермаркетите справедливи“. Сдружение АГРОЛИНК като част от европейската кампания "Промяна в доставките - да направим супермаркетите справедливи!" стартира нова петиция към супермаркетите "Уважаеми супермаркети - направете вашия шоколад справедлив и зелен!" Чрез петицията потребителите ще поискат от супермаркетите да използват 100% какао, сертифицирано от независими трети страни за техните собствени марки шоколад, да осигурят спазване на трудовите права и недопускане на детски труд и да се стремят да влагат значително повече биологично произведено какао.
------

Всеки българин изяжда средно 22 килограма шоколад на година или, като значителна част от тях са под формата на шоколади собствени марки на супермаркетите.
"Ако потребителите знаят, че зад евтините шоколади стоят експлоатация на труд и сериозни щети на околната среда, то те ще търсят знаците за биологично производство или за справедлива търговия", обяснява Дарина Муслева, реализирала изследването на АГРОЛИНК. Над 2 милиона деца работят в какаовите плантации в Западна Африка. В Гана фермерите печелят средно по $ 0,80, а в Кот Д'Ивоар - само по $0,50. Само 6,6% от цената, която ние плащаме, отива при фермерите, които отглеждат какаото. Силно токсичните пестициди, употребявани при отглеждането на какао са изключително опасни за фермерите, техните семейства и за околната среда, се посочва в последния доклад на европейската кампания "Промяна в доставките - да направим супермаркетите справедливи!" .

Няма коментари:

Публикуване на коментар