Translate

вторник, 3 декември 2013 г.

Здравната ни система се нуждае от неотложна солидарна помощ




Продължаващото политиканстване и противопоставяне ще я вкарат в реанимация
 



През последните години се натрупаха много неразрешени проблеми, които доведоха до негативни последици върху здравеопазването. Налагането на нова система на управление, финансиране и изцяло отричане на старата система Семашко не донесе тези резултати, които очакваше обществото. И ако използваме обективизма като метод за изследване на обективната действителност, ще получим изводи, които няма да са в полза на г* У обещаваните положителни тенденции в съвременната медицинска теория и практика. Изведнъж се оказаха много негативи на всички нива на функциониране на системата на здравеопазване, която се явява изключително важен сектор от нашия обществен живот.
Семейните лекари станаха основа на осигуряване здравния статус на хората. Първичната диагностика се възложи на тях, без те да разполагат с необходимите условия за работа и да могат да изпълняват това си задължение пълноценно. Натикани в малки кабинети, без необходимата съвременна апаратура, без достатъчни направления за специалисти и изследвания, липсата на физическа възможност за 24-часово разположение, нерегламентирани отношения с неотложната помощ върнаха този етап от лечението на нивото от началото на миналия век. И в продължение на 15-годишен период палиативните мерки за преодоляване на тези слабости не донесоха желаните резултати. Неудовлетворението на хората продължава да расте. Явно трябва да се търсят начини за решаването на съпътстващите недостатъци в системата. А преодоляването им преминава през нарастване изискванията към личните лекари за прилагане на съвременни методи, свързани с база, апаратура и организация, както и повишена взискателност към тяхната превантивна и профилактична дейност. За реализиране на тези изисквания държавата трябва да осигури добри условия за тяхното финансиране.
Сериозни пропуски бяха допуснати и в процесите по повишаване квалификацията на лекарите и друг медицински персонал. Заради групови интереси, които явно имаха влияние върху целия ход на прилагане на системата, бяха създадени значителни затруднения при добиване на специалност на лекарите. Имаше години, когато не се обявяваха конкурси за специализация, въпреки липсата на специалисти. И разбира се, това доведе до недостиг на подготвени кадри в определени специалности, особено в провинциалните болници, и оттук - сериозни пропуски в лечебната дейност.
Още в процеса на разработване в новата система на здравеопазване беше поставена като основа конкуренцията и тя до такава степен бе възприета от практиката, че измести напълно общественополезния характер на здравеопазването. И това доведе до изключително негативни последици, които влошиха медицинското обслужване на гражданите. Здравната каса не намери своето заслужено място в държавната политика в това направление. Натрупаха се различни болнични заведения стихийно, без да се проучат потребностите на хората, съобразени единствено с финансовите резултати на техните собственици. Това доведе до източване на обществени средства без съществен принос в лечебната дейност. Държавата не прояви по-голяма взискателност към желаещите да инвестират в здравеопазването. Не наложи изисквания, които да са в полза на по-голямата част от обществото, съобразени с райониране, инфраструктура, традиционни заболявания, възрастови особености и съществуващи материални условия.
В някои отношения се залитна в строителство на нови болници, без да се използват пълноценно съществуващите бази, а това доведе до изразходване на значителни средства от общонационалния продукт. Явно е необходимо изработването на строги правила и критерии, свързани със здравната карта, и прецизност при даване на лицензи за нови обекти. Това ще доведе до разумно изразходване на финансови средства и изпълнение на бюджета за 2014 г. в перото здравеопазване.
Въпреки че практиката доказа ефективната работа на бившите окръжни болници и техния стабилен статус на основен стълб на здравеопазването, в много случаи те са подложени на неглижиране на техните проблеми, за сметка на други "модерни" медицински институции.
Съществуването на още едно недомислие на системата е работата на лекарите на две места. И обикновено то е в държавно здравно заведение и частно такова. Даже се стигна дотам отговорни управленци да използват този начин на приложение на професията си, въпреки крещящото нарушение на закона за конфликт на интереси. Този проблем е необходимо да се постави в определени рамки, за да не се нарушава качествената работа преди всичко в държавните здравни заведения. Тук трябва да се подходи, като се изведе държавният и обществен интерес, а така също и финансовият на отделния специалист. Системата на финансиране на здравеопазването в съвременния свят се утвърди чрез здравноосигурителни каси и доброволното и солидарно участие със здравни вноски на населението. Тази форма намери приложение и у нас. Здравната каса премина през много перипетии в своето развитие, но се утвърди като полезна структура в решаване проблемите на здравеопазването. Усъвършенстването на управлението на здравната каса и ефективността й е свързана с усъвършенстване законовата основа в прилагане на нейната многостранна дейност. Ясно е;4 че предстоят още усилия за повишаване ефективността на системата, за нейното пълно прилагане в интерес на пациенти и медици. Правилни са и първите стъпки на правителството в тази посока. Те трябва да се подкрепят, за да се реализират. И всякакво политиканстване, противопоставяне пречи за развитието й в името на хората.


Д-р Красимира Каракашева, хирург в МБАЛ-Бургас, секретар на ОС на БСП-Бургас 
В."Дума"

Няма коментари:

Публикуване на коментар