Translate

сряда, 24 юли 2013 г.

96% от консумираната в страната бира е произведена в България



По данни на Съюзът на пивоварите в България (СПБ) през 2012 г. консумацията на пиво на глава от населението в България е 73 литра. За 2012 продадените количества бира на
българския пазар са 5 404 000 хектолитра. Вносът е 424 000 хл. пиво, а износът – 92 800. В страната е реализирано 5 084 000 хл. пиво.96% от консумираната в страната бира е родно производство. Така пивоварният сектор генерира значителна добавена стойност към българската икономика чрез директната и индиректна работна заетост, високото ниво на инвестиции и плащанията към държавния бюджет*.

„Въпреки че българският пазар на бира отчита слаб ръст през 2012 г. най-доходоносният тип опаковки – стъклените бутилки, продължава да намалява в обеми. През последните години е налице и значителен ръст на дела на продажбите през каналите за т.нар. „модерна търговия” (големи супермаркети и търговски вериги), докато продажбите в заведенията свиват значително своя дял. Ето защо ръстът в приходите от продажби на пиво е много по-нисък, отколкото ръстът в самите обеми на реализация на бира”, коментира Драган Радивоевич, председател на УС на СПБ.
Нетипичното хладно време през летните месеци на тази година влияе негативно върху бирения пазар. Имайки предвид, че около 50% от годишните продажби на бира се генерират най-вече в периода май – август, очакванията за 2013 г. са по-скоро за лек спад в продажбите.

По думите на Ивана Радомирова, главен секретар на Съюза на пивоварите, икономическият и социален принос на пивоварните компании не се определя само от цифрите за развитието на сектора. 
„За нас са водещ приоритет и инициативите ни за социална отговорност-от партньорството ни със синдикатите и добрите трудови практики до проектите с принос към общността. Изключително сме удовлетворени, че продължава подкрепата на всички пивоварни дружества за кампанията „Спортът е по-добрият начин децата да пораснат”, чиято цел е да насърчи масовия спорт и да даде алтернатива на семействата, тийнейджърите да не експериментират с алкохол. Явно усилията ни в тази посока дават резултат, тъй като по данни на агенция „Ипсос България” вече 18% от пълнолетните българи знаят за проекта, като най-голяма информираност е постигната в най-важната за нас целева група – хората между  30 – 39 години”,  коментира Радомирова.
Тази кампания на СПБ е единствената, чрез която България участва в платформата на Европейската комисия „Форум за алкохол и здраве”. Очакванията са инициативата  да бъде оценена като добра европейска практика в подкрепа на Европейската стратегия за намаляване вредите от алкохола.

--------

*За полугодието на 2013 г. вложенията за бизнес развитие на всички членове на СПБ надхвърлят 30 милиона лева. В производството на пиво и малц са заети 2500 човека, а в свързаните сектори на доставчиците – над 8 000 човека. За производството на бира годишно се преработват около 120 000 тона пивоварен ечемик и над 450 тона натурален хмел и хмелови продукти. 
 ---------
СПБ е представителната организация на всички бирени компании в страната. Производствено-техническият капацитет на членовете на СПБ включва: 8 завода за производство на бира, собственост на: ”Болярка - ВТ” АД, „Бритос” ЕООД, „Загорка” АД, „Каменица” АД, „Карлсберг  България” АД, „Ломско пиво” АД; 2 самостоятелни  предприятия за производство на малц, една фабрика за производство на хмелов гранулат, 2 бирарии-минипивоварни, два научни института и 11 фирми-доставчици на материали и оборудване за пивоварната индустрия.
А от  1996 година св. Пророк Илия е обявен за патрон на пивоварите в България, а Илинден – 20 юли, за официален празник на пивоварната промишленост.
В народопсихологията на българите, св. Пророк Илия е свързан с надеждата земята да дава много плодове и да има вода и други питиета до насита за народа. По стара българска традиция на Илинден се е приготвяло пиво, от което човек не се напива.

Няма коментари:

Публикуване на коментар