________________________________________________________________
1407 София, бул. „Н. Й. Вапцаров” № 17‐ 21, ет.2, ап.5 тел./факс 868 28 94, моб. 0886 614 589
e‐mail: nsoplb@gmail.com http://www.nsoplb.com
Изх. № 596/28.10.2011 г.
НСОПЛБ
ДО
Д-Р НЕЛИ НЕШЕВА, УПРАВИТЕЛ НА НЗОК
копие
ДО Д-Р СТЕФАН КОНСТАНТИНОВ, МИНИСТЪР НА ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО
ДО Г-ЖА ДЕСИСЛАВА АТАНАСОВА,ПРЕДСЕДАТЕЛ
НА КОМИСИЯ ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕ В НАРОДНО СЪБРАНИЕ НА Р. БЪЛГАРИЯ
ДО Д-Р ЦВЕТАН РАЙЧИНОВ, ПРЕДСЕДАТЕЛ НА БЛС
ДО МЕДИИТЕ
УВАЖАЕМА Д-Р НЕШЕВА,
В Доклада към проекта на закон за държавния бюджет на Република България за 2012 г. е отбелязано, че бюджетът е „съобразен с мястото на здравеопазването, като един от основните приоритети в бюджетната сфера, с държавната политика в областта на здравеопазването…” В него за Първичната извънболнична медицинска помощ (ПИМП) по самостоятелния бюджет на НЗОК за 2012 г. са редвидени 169 млн. лева.
След като се запознахме с проекта на НЗОК за бюджета за 2012 г., настояваме публично да обявите основанията поради които сте предложили бюджета за ПИМП да бъде намален с 9 милиона лева, а средствата за медико‐диагностични д ейности с 1,5 млн. лева.
Факт е, че чрез бюджета за ПИМП се финансира преобладаващия процент приоритетни дейности във всяка една система на здравеопазване: профилактика на социално‐значими заболявания, непрекъснатост на медицинската грижа, наблюдение и лечение на пациенти с хронични заболявания, профилактика на д еца и имунизация на деца и възрастни и др.
За нас е необяснима заявената в проекта за бюджет на НЗОК политика на намаляване на бюджета за ПИМП, която е в противоречие с многократно заявяваната подкрепа на изброените по‐горе приоритети. Логично би било да има повишаване на средствата за тези важни дейности, или в условия на криза – з апазване на същото ниво, но не и намаляване.
Обосновката, че в бюджета на ПИМП ежегодно остават неусвоени средства, т.е. бюджетът за ПИМП е „по‐голям” от необходимото, е неубедителна и единствено показва нежеланието на НЗОК да подобри организацията и заплащането на извършваните в ПИМП дейности. Неусвоените средства означават недостатъчна оценка на труда на общопрактикуващите лекари и спестено от пациентите здраве.
Припомняме Ви, че нееднократно сме предлагали начини за повишаване на усвояемостта на бюджета за ПИМП чрез въвеждане на още заболявания, които да бъдат диспансеризирани в ПИМП, чрез въвеждане на коефициенти за оценка на дейностите при работа с хронично болни (диспансеризация), оценка на квалификацията, остойностяване на препоръчителните ваксинации, повишаване стойностите на извършените от общопрактикуващите лекари услуги.
Факт е, че чрез бюджета за ПИМП се финансира преобладаващия процент приоритетни дейности във всяка една система на здравеопазване: профилактика на социално‐значими заболявания, непрекъснатост на медицинската грижа, наблюдение и лечение на пациенти с хронични заболявания, профилактика на д еца и имунизация на деца и възрастни и др.
За нас е необяснима заявената в проекта за бюджет на НЗОК политика на намаляване на бюджета за ПИМП, която е в противоречие с многократно заявяваната подкрепа на изброените по‐горе приоритети. Логично би било да има повишаване на средствата за тези важни дейности, или в условия на криза – з апазване на същото ниво, но не и намаляване.
Обосновката, че в бюджета на ПИМП ежегодно остават неусвоени средства, т.е. бюджетът за ПИМП е „по‐голям” от необходимото, е неубедителна и единствено показва нежеланието на НЗОК да подобри организацията и заплащането на извършваните в ПИМП дейности. Неусвоените средства означават недостатъчна оценка на труда на общопрактикуващите лекари и спестено от пациентите здраве.
Припомняме Ви, че нееднократно сме предлагали начини за повишаване на усвояемостта на бюджета за ПИМП чрез въвеждане на още заболявания, които да бъдат диспансеризирани в ПИМП, чрез въвеждане на коефициенти за оценка на дейностите при работа с хронично болни (диспансеризация), оценка на квалификацията, остойностяване на препоръчителните ваксинации, повишаване стойностите на извършените от общопрактикуващите лекари услуги.
Подобна финансова политика е неприемлива на фона на изявен недостиг от общопрактикуващи лекари (незаетите практики в много райони на страната), необходимостта от подобряване на материално‐техническата база, както и от повишаване на квалификацията.
Изразяваме категоричното си несъгласие с налаганите от Вас финансови рестрикции, които са в противоречие с държавната политика, определена в проекта за закон за държавния бюджет на Република България за 2012 г. Те са в ущърб на общопрактикуващите лекари и удар по здравноосигурените лица, създават несигурност и недостатъчност за пациентите.
Няма коментари:
Публикуване на коментар