четвъртък, 10 октомври 2019 г.

Блогъри и гости се превърнаха в бирени експерти за една вечер


В тънкостите на пивоварната магия и дегустация на кехлибарената напитка ги посвети преподавателят по технология на пивото главен асистент, д-р инж. Петър Недялков от УХТ /Университет по хранителни технологии/ – Пловдив, по време на среща с водещи блогъри в страната. Заедно с Ивана Радомирова,– изпълнителен директор на Съюза на пивоварите в България, присъстващите научиха нови факти за  пивото и с интерес дегустираха различни видове бира.
Събитието се организира в рамките на Националната бирена академия – инициатива, която цели по прозрачен начин да формира познания за пивоварната технология и качествата на бирата, базирани на десетки научни изследвания на български и чуждестранни експерти.  
Интересният бирен разказ на д-р Недялков беше фокусиран най-вече върху разнообразието и спецификите на стиловете пиво, съставките на кехлибарената напитка и „златните правила“ при дегустацията на бира.
За каквито и видове бира да се говори, на първо място трябва да се отбележи, че пивото е напълно натурален продукт, който винаги съдържа вода, малц, хмел и пивни дрожди /бирена мая/. Съществуват няколко основни стилове пиво, а именно – лагер, ейл и лампик. Лагерните бири са по-леки, без натрапчив вкус и силни аромати, долно ферментирали. 90% от пивото по света е от този вид. Ейл е бира с горна ферментация т.е. тя е по-плътна с повече аромати. Сервира се не много изстудена - с малко по-висока температура.
Разновидност на ейл е вайс, който също е интересен вид пиво - не е филтрирано, не е пастьоризирано и е с мътна консистенция, бяло на цвят. Когато се дегустира, се налива до средата на чашата и се разбърква, за да разлее утайката. При него се усеща осезателно отличителен карамфилов и бананов вкус.
Стилът Ламбик доскоро бе непознат у нас, но постепенно заема своето адекватно място и в България. Специфичното е, че това е може би най-старият стил бира, стигнал до наши дни. В състава си има 30% пшеница, с леко кисел привкус, като класическият представител може да бъде чист или с добавка на плодове, свеж и сочен. Ферментацията на ламбика е спонтанна, процесът на съзряване на пивото е дълъг и обичайно става в дъбови бъчви.
Според експертите, съществуват 3 типа критерии, според които се разграничава стилът пиво.
Първо, стилът на бирата се определя в зависимост от държавата и региона, в която са произведени. В Чехия и България е характерно бирите да са от лагерен тип, по-горчиви. В същото време в САЩ по-масово консумираното светло пиво е с по-лек вкус и не толкова открояваща се горчивина. В Германия например се откроява друг тип лагер пиво – немския Келер, което макар от семейството на лагер, е мътно, не е избистрено, макар да не е пшенично.
Друг критерий, по който разграничаваме пивата е алкохолното съдържание, а третият е цветът. Спрямо цвета, още веднъж се увеличава броят на стиловете, а от съдържанието на хмела зависи какъв тип аромат и вкус има съответният продукт.
Дегустацията, която дава лесно възприемащ се и точен израз на всички зрителни, ароматни и вкусови усещания, предизвикани при отпиване на дадена бира,
 е своеобразен завършек на множество технологични процеси, допринесли за характера на пивото.
По време на събитието бяха представени различни типове пиво, създадени от д-р Петър Недялков и неговите студенти в Университета по хранителни технологии. Една от бирите се отличи с добавка на кокос, ванилия и сухо охмелена – нова разработка на преподавателя, нефилтрирана, а другата, която впечатли гостите, беше с цитрусов аромат.
Дегустирането по време на срещата започна с най-светлите, най-неохмелените и с най-малко алкохолно съдържание бири. След това се продължава с по-охмелени и горчиви пива, а алкохолът градира нагоре. Д-р Недялков изрично подчерта, че презентацията на пивото е много важна и започва с  чашата, която трябва да е идеално чиста, полирана и с форма подходяща за съответния вид пиво. Следващото изискване е бирата да е изстудена до правилната температура и не на последно място – да се знае как трябва да се разлива в чашата. Правилното сервиране е с наливане от 2,5 см. височина към центъра на чашата, за да се получи около 2 см. пяна, след което чашата се накланя под ъгъл от 45 градуса и се допълва. След наливането, в чашата трябва да се образува ,,яка от пяна“ с дебелина един или два пръста. След като всичко това е налице, разглеждаме цвета на пивото и дали след всяка глътка по стените остава „дантела“ от пяна – признак, по който също се оценява едно качествено пиво.
При лагер бирите, тип пилс, цветът задължително трябва да е кристален и с добре структурирано тяло. Бирите, в които е добавен пшеничен малц са по-мътни. По-екстрактните, по-тъмни пива, е важно да се сервират по-топли, защото по този начин ароматите се усещат много по-осезаемо.
Първа стъпка от дегустацията е да се помирише пивото, да се почувства аромата, малца и отчетлива хмелена нотка, като се отпива на големи глътки, за да може устната кухина да бъде запълнена от бирата. В зависимост от използвания в производството щам дрожди, пивото може да е по-сухо, или по-плътно, или по-ароматно. Ако бирата е твърде газирана, то тя ще маскира усещането за вкус. След като се отпие и се наблюдава напитката, е важен остатъчният послевкус – дали пивото се усеща сладникаво или горчиво. Послевкусът обаче до голяма степен се дължи на алкохолния градус. Излиза наяве и маята, която придава плътността на пивото.
Интерес по време на срещата предизвика и темата за водата, която е над 90% от пивото и директно влияе върху неговото качество  и вкус. За да се избегнат нежелани компоненти във водата, влошаващи качеството на продукта, почти всички пивоварни пречистват водата, с която се вари бирата т.е водата се преработва чрез обратна осмоза и след това се деминализира. Този тип вода се нарича "технологична". В специални случаи и по технологично решение могат да се добавят допълнителни минерали за търсени функционални ефекти на напитката.
След представянето на процеса на дегустиране на бира, с гостите бяха споделени нови данни и тенденции за категорията. Специално внимание беше отделено на все по-големият потребителски интерес на европейците към безалкохолните пива, Според проучванията, нарастването на този сегмент на пазара и в резултат от търсенето на хората на по-балансиран и здравословен начин на живот. Обичайно този тип консуматори са  от по-големи градове, с холистични интереси, с по-висок социален и образователен статус. Особено популярна е сред дамите, които имат още по-високи изисквания относно калориите, които поемат с напитките и храните. В този контекст, специално беше подчертано, че енергийната стойност на безалкохолното пиво е 20-25 kcal. на 100 мл, а в традиционното – от 40 до 45 kcal на 100 мл. и в зависимост от вида пиво.
У нас се произвеждат 2 марки безалкохолно пиво. През последните години консумацията на безалкохолни и нискоалкохолни марки пиво заемат близо 4% пазарен дял от общия обем на бирения пазар в страната.
Тенденциите в развитието на бирения ни сектор не се отличават от тези в другите европейски държави, като се отчитат естествено мащабите и спецификите на съответния пазар. В страните от ЕС разнообразието от стилове, видове и марки пиво се увеличава драстично от година на година. В момента на Стария континент се произвеждат рекордните 55 000 бранда пиво. Според мнението на редица експерти, причината за това е, че в пренаситения от продукти и разновидности свят, хората търсят все повече предизвикателства, нестандартни вкусове и емоции.

Само 31% от работодателите не ползват визуализации в битката за кадри


69% от обявите за работа във всички сектори обаче са съпроводени с някаква специфична визуализация при публикуването. Най-често се използват снимки, инфографики, комбинации от графични елементи, дори анимации. Данните са от проучване на студиото за съдържание и визуализации InfoGraffiti, което анализира близо 43 000 обяви за работа у нас в 26 сектора на икономиката за периода юли – септември 2019г.
Войната за таланти обхваща почти всички сектори на бизнеса и на първия етап се води за спечелване на вниманието на кандидатите. Секторите с най-голям брой визуализирани обяви са мениджмънт и бизнес развитие /87%/, административни и офис дейности /83%/ и инженерни и технически дейности /89%/. Секторите реклама /73%/ и информационни технологии /69%/ са съответно на седмо и осмо място по брой визуализирани обяви. Най-малко визуализирани обяви се ползват в секторите застраховане /36%/, недвижими имоти /37%/, архитектура и строителство /47%/. Скептични относно необходимостта от визуални обяви са и секторите фармация и здравеопазване и банковия сектор, по проучването на infograffiti.info .
Специалистите по визуални комуникации съветват да се избягват баналните снимки от безплатни банки и да се залага на визии, които показват специфични характеристики на обявата и на самата позиция. Вместо стандартните усмихнати модели в изкуствена офис-среда е по-добре да се покажат реални кадри от офис пространството, моменти от живота на екипа или забавни илюстрации, които показват спецификите и ценностите на компанията. Използването на реални снимки на служители и техни цитати и коментари е също добра и работеща практика.
„Използването на визуализизации в обявите е тенденция, която все повече компании ще започнат да следват. Кандидатите са претоварени с текстова информация, затова е важно компаниите да прилагат иновативни подходи за привличането и задържането на тяхното внимание и за атрактивно представяне на съдържанието на обявите си за работа. В стратегията ни за изграждане на работодателската марка отдавна използваме визуалната комуникация. Залагаме не само на визуални обяви, но дори на видео-обяви и на извеждане на преден план на служителите, с които се гордеем. Увеличихме екипа си с 51% само за една година и ще продължим да инвестираме както в хората, така и в представянето си като предпочитан работодател в ИТ сектора“, споделя Ива Николова, мениджър човешки ресурси в DHL Enterprise Software Solutions.
Живеем във време на постоянна информационна претовареност. Аудиторията няма време, капацитет или мотивация да чете задълбочено. Потребителите изискват визуално съдържание, привличащо вниманието, което бързо ги насочва към действие. Така възниква
необходимостта комуникационните специалисти да започнат да използват визуална информация. Според американският психолог Ричард Майер в сравнение с текста, текстът, подкрепен с изображения, подобрява разбирането с до 89%. Освен това визуалното  интерактивно съдържание увеличава с 70% конверсиите – ангажирането на потребителите или т.нар. “conversion rate” според платформата за маркетингови изследвания Demand Metric.

51% от поколение Z вярват, че изпълнителните директори през 2050г. няма да се нуждаят от висше образование


Повече от 5000 „лидери на бъдещето“ от поколението Z  участваха в специалното проучване - #CtheFuture на световния лидер в областта на HR решенията Adecco Group. Анкетата изследва какви умения и качества ще трябва да притежават бъдещите лидери на ръководни постове, за да управляват ефективно, както и програмите за обучение, които ще подпомагат развитието и успеха им.
Данните на пазара на труда показват, че именно милениълите и представителите на поколение Z ще съставят 75% от глобалната работна сила до 2025г.
Изводите от изследването показват, че според 70% от поколението Z личностните качества /soft skills/ ще бъдат по-важни от професионалната квалификация /hard skills/ за изпълнителните директори през 2050г., а най-важното качество за един бъдещ CEO ще е възможността успешно да управлява хора и екипи, като на втора и трета позиция поставят комуникационните умения и креативността.
Друг интерес аспект в разбиранията на бъдещите лидери е отношението им към образованието. 51% от анкетираните вярват, че през 2050г. изпълнителните директори няма да имат нужда от диплома за висше образование. Над 55% от анкетираните споделят, че практическото обучение и стажовете са най-добрият начин за развиване на лидерски умения в бъдеще. Едва 6% вярват, че университетското образование е най-добрият начин за развитие на индивидуалните качества, необходими на бъдещите лидери.
С обявяване на резултатите от проучването Adecco Group анонсираха победителя в глобалната инициатива „CEO for One Month“, която се проведе в 46 държави, включително и България. Тя дава шанс на бъдещи лидери да се запознаят с настоящите бизнес лидери и да почерпят от техния опит.
След 8-месечен селекционен процес, включващ над 260 000 участници за победител бе обявенa 24-годишната София Лим от Хонг Конг, която ще прекара един месец заедно с главния изпълнителен директор на Adecco Group Ален Дьохаз и ще има възможността да участва в ежедневното управление на компанията.
„Очаквам с нетърпение да работя заедно със София, да й помагам да развива нови умения и обратното, да се уча от нея, да попивам от нейната визия за бъдещето на работния процес и лидерството. Докато работният свят се развива и технологиите преобразуват начина, по който изглеждат професиите, лидерските умения също се променят. Практическото обучение и стажуването, съчетани с непрекъснат процес на усъвършенстване през целия живот, играят ключова роля в подготовката на всички представители на поколение Z за ръководители. Програмата ни  „CEO for One Month“ демонстрира силата на обучението на терен, което е толкова важно за развитието на нашите бъдещи лидери. ", коментира главният изпълнителен директор на Adecco Group Ален Дьохаз.