Стартът на дългосрочната трансформация на най-голямата бизнес зона у нас
в по-зелен и социален градски център ще бъде отбелязан с тридневния фестивал
“Паркът” от 23-ти до 25-ти юни
Бизнес парк София представи своята
дългосрочна стратегия за развитие, която цели да превърне най-големия офис
комплекс в Централна и Източна Европа в още по-притегателен градски център чрез
повече зелени площи, публични пространства, събития, култура и разнообразни
услуги. Сред първите подобрения, създадени в партньорство с фондация
Колективът, са трансформацията на покрив с площ над 3 000 кв. м. в социално
място за събития, храна и срещи, нови споделени места за работа на открито,
нова сцена край езерото и мащабни произведения на уличното изкуство. В Парка
вече работят и десет ателиета на популярни артисти, които организират различни
работилници и събития за обитателите и посетителите. Всички нови функции и
пространства ще бъдат представени за първи път с фестивал “Паркът” в края на
юни. До края на годината се очаква да отвори и ново коуъркинг пространство с 80
места в Сграда 10, както и да започне изграждането на новата Сграда 16 до
спирката на метрото.
Целта на дългосрочната трансформация е Паркът
да се развива като вторичен градски център и място за обществено обслужване,
отдих и рекреация на всякакви възрастови групи, да отговаря на нуждата от
социална инфраструктура в тази част на града, и да служи като пример за
устойчиво развитие на подобни отворени комплекси както у нас, така и на
глобално ниво. Плановете кореспондират с Визията за развитие на Столична община
като компактен и мултифункционален град, както и с глобалните градоустройствени
тенденции и концепцията за 15-минутния град, който предлага всички услуги на
една ръка разстояние. Консултанти в създаването и реализацията на стратегията
са едно от най-големите глобални архитектурни бюра Gensler, дългогодишните
проектанти на Парка A и A Aрхитекти, Фондация Колективът и комуникационните
агенции NEXТ-DC и Imp-Act Agency.
Градските активисти от фондация Колективът,
познати с инициативи като “Реките на града” и “100 стола”, вече работят по
активирането на новите публични пространства и създаването на улично изкуство в
Парка. Техните урбанистични и архитектурни проекти са резултат и от голямо
проучване и серия от работилници, в които вземат участие близо 500 човека от наемателите, обитателите, съседите и посетителите на Бизнес парк София.
Над 70% от всички участници в допитванията посочват, че биха искали да
посещават повече културни събития и мероприятия, посветени на каузи в Парка,
както и че биха искали повече зони за работа, срещи и хранене на открито. На
база на идеите и предложенията от местната общност, Колективът разработва и
тества плана за активиране на нови места в Парка чрез серия от архитектурни
подобрения и изкуство.
Потенциалът на новите социални пространства ще
бъде представен за първи път с Фестивал Паркът между 23 и 25 юни, който включва
богата програма от музика и концерти, занимания за деца, съвременно цирково
изкуство, уроци по танци, работилници и още събития.
В рамките на инициативата стартира и новият
блог и имейл бюлетин на адрес https://thepark.businesspark-sofia.com, създаден, за да за анонсира всички предстоящи събития и новини, които
ще се случват и занапред в Парка.
Основна локация в интензивната уикенд програма
е “паркосградата” на Бизнес парка, която се трансформира в нова социална точка
с 3750 кв. метра rooftop bar и най-голямото пано за улично изкуство в София. По
новата творба работят от няколко седмици трима небезизвестни графити артисти —
ХРОМЕ, Aлекси Иванов и Djo Venci, като резултатът е огромна рисунка, която може
да бъде видяна в цялост само от птичи поглед. Именно там, на новата сцена, ще
се случва и част от фестивала, а за по-пълноценно прекарване на покрива с гледка
към Витоша отварят и няколко бара и фургони на любими брандове за улична храна
от София.
Програмата на фестивала започва в петък в 17 с
The Park Talks — дискусии на тема Хора, Парк и Култура, в които ще вземат
участие някои от двигателите на позитивната градска промяна. Следват открит
урок по суинг танци и концерти на Desy and the Shiny Stockings и TROMBOBBY X
C-MO и Единствените им Приятели, които ще представят албума си “Семейни
ценности”.
В събота денят започва с детски активности
край езерото в Парка — където малките фестивални посетители ще могат да
танцуват с детско-юношески фолклорен ансамбъл Вихрен. Следва открит урок с
научен клуб “ДНК”, в който децата ще се забавляват, като неусетно учат
основните принципи на науката и развиват своето въображение и изобретателност.
Следваща в програмата е работилницата за деца и възрастни Мини Арт Фест, която
ще запознае присъстващите с циркови игри и практики, за да преминат през
основни умения за движение,
координация и баланс. Съботната вечер
продължава с модерна класическа музика от Drop Down Community и кино прожекции
на открито.
В неделя програмата стартира в 13 часа със
занимание за кучета, водено от професионален треньор, в което всички приятели
на четириногите ще могат да задават въпроси за тяхното отглеждане и грижа. В 16
часа следва Paint and Wine и още една детска работилница, в която децата ще
могат да рисуват и обсъждат своята идентичност, емоции и отношения. След това е
детският куклен театър “Дядо вади ряпа” на куклен театър “Мале-Мале” и уъркшоп
по рисуване с индийска къна, който ще се води от преподавател от Софийския
университет. Във вечерните часове фестивалът ще завърши с два концерта — на
Brass Squad, състоящ се саксофон, три тромпета, два тромбона, бас китара и
барабани, и Clavexperience — музикално трио, смесващо бийтбокс, синтезатори и
глас.
Важна част от фестивала са и отворените
ателиета на десет артисти, които вече трайно населяват партерни пространства в
Парка и ще предлагат различни артистични занимания. Това са съвременните танцови
трупи Karkashian & Artists и ATOM Teатър, стрийтарт художника Алекси
Иванов, калиграфите Letter Collective, визуалнитe артисти Мария Налбантова,
Аксиния Пейчева, Гергана Иванова, Радостин Седевчев, Деница Милушева и Ким
Холман. Техните ателиета ще отварят ежемесечно за специални безплатни
работилници за посетители и обитатели на Парка. Следващи подобни събития ще
бъдат обявявани на новата страница за събития на Парка, в социалните профили на Бизнес парка в LinkedIn, Facebook и Instagram и на страницата на Колективът.
Фестивал “Паркът” се случва с подкрепата на
Yettel, Heineken, Chivas, Malfy, Heineken и Hendrick’s.
Няма коментари:
Публикуване на коментар