Единствената гореща линия в България за
съвети и защита на децата в интернет, ще прекъсне от януари 2023 година
Центърът за
безопасен интернет, работещ в подкрепа на сигурността на децата
онлайн, е пред затваряне. За своето 16-годишно съществуване Горещата линия на Центъра е получила 63 228 сигнала свързани с незаконни и вредни действия срещу деца и младежи онлайн. Те са били разрешени благодарение на намесата на Центъра и партньорските му организации, както и органите на реда. Липсата на съфинансиране и устойчива държавна политика за подкрепа на работата на организацията - част от цялата глобална екосистема за защита на децата в интернет, налагат тя да преустанови дейността си в края на годината.
онлайн, е пред затваряне. За своето 16-годишно съществуване Горещата линия на Центъра е получила 63 228 сигнала свързани с незаконни и вредни действия срещу деца и младежи онлайн. Те са били разрешени благодарение на намесата на Центъра и партньорските му организации, както и органите на реда. Липсата на съфинансиране и устойчива държавна политика за подкрепа на работата на организацията - част от цялата глобална екосистема за защита на децата в интернет, налагат тя да преустанови дейността си в края на годината.
До момента, другата
услуга на Центъра за безопасен интернет
– Консултативната линия за онлайн безопасност 124 123, е консултирала и
помогнала за преодоляването на 4483 случая, свързани с онлайн тормоз, кражба на
профили, заплахи, изнудване и онлайн сексуална злоупотреба с деца, публични
обиди и унижаване на личността на децата, както и злоупотреба с голи снимки.
Статистиката на Центъра сочи, особено след COVID-19 пандемията, че сигналите за
сексуална онлайн експлоатация са все по-често срещани във възрастта 12-18 г., а
възрастовата граница за онлайн тормоз е
паднала до 7 г. Това показва, че все по-малки деца са в мрежата и стават жертви
в различни онлайн ситуации, затова е от съществено значение техните родители и
учители да са добре информирани и подготвени как да реагират на рисковете,
които крие онлайн пространството, особено социалните мрежи.
„Младите хора имат
нужда от специфична подкрепа, попадайки в критична ситуация онлайн, както и
някой, с когото да споделят притесненията си.
Да разберат, че не са сами и има начини тези проблеми да бъдат решени.
Центърът поддържа не само Гореща линия, на която получаваме ежедневно десетки
сигнали, но и Консултативна линия с кратък номер 124 123, която оказва
съдействие, психологическа и емоционална подкрепа. С нашите услуги ние
подкрепяме и родителите и учителите на децата, за да могат те да са достатъчно
информирани за заплахите, които дебнат онлайн и да имат нужните инструменти, с
които да защитят децата си преди те да пострадат. Ето затова очакваме спешна и
адекватна подкрепа от страна на държавата, по линия на политики и финансиране,
така че сигурността на децата онлайн да
бъде гарантиране”, каза Антоанета Василева, координатор на Консултативната
линия.
Центърът за
безопасен интернет може да помогне на децата в случаи на онлайн тормоз, на
откраднати профили, злоупотреба с лични данни и разпространяване на голи
снимки. Центърът е доверен партньор на Facebook, Instagram, TikTok, Google и
YouTube и като такъв може да
свали страница, профил, група в която се разпространяват голи снимки,
неподходящо съдържание или се осъществява онлайн тормоз.
От 2005г. до момента
Центърът е инициирал редица кампании, с които да информира децата и цялото
общество за неетичните онлайн практики и да помогне на жертвите на онлайн
тормоз. Организацията провежда и множеството разнообразни и полезни обучения по
темата. До момента през различните семинари и обучения са преминали повече от
30 000 деца и тийнейджъри, над 15 000 учители и 12 000 родители.
В рамките на
организацията е изграден и Младежки панел, в който участие взимат младежи между
14 и 19 г. Те имат имат важна роля във всички инициативи на Центъра, развиват
своите дигитално-медийни умения и обучават своите връстници по темите за онлайн
сигурността.
Няма коментари:
Публикуване на коментар