Браншът генерира 530 млн. лева добавена стойност
Пивоварният сектор в
Европа постепенно си връща позициите отпреди последните
кризисни години. Очакванията са през 2023г. производството и потреблението на бира да доближат достигнатите през 2019г. пикови стойности. Това стана ясно на състоялото се преди дни в Брюксел девето издание на годишния икономически форум на Пивоварите на Европа, провеждан под мотото ,,Бирената индустрия в полза на Европа“ /Beer Serves Europe/. Гала събитието отново събра депутати от Бирения клуб на Европейския парламент, експерти на Европейската комисия, партньорски организации, медии и ръководители на националните пивоварни организации от 29 европейски държави.
кризисни години. Очакванията са през 2023г. производството и потреблението на бира да доближат достигнатите през 2019г. пикови стойности. Това стана ясно на състоялото се преди дни в Брюксел девето издание на годишния икономически форум на Пивоварите на Европа, провеждан под мотото ,,Бирената индустрия в полза на Европа“ /Beer Serves Europe/. Гала събитието отново събра депутати от Бирения клуб на Европейския парламент, експерти на Европейската комисия, партньорски организации, медии и ръководители на националните пивоварни организации от 29 европейски държави.
Статистиката
показва, че през 2021г. консумацията на бира в ЕС е над 30 милиарда литра, като
покачването е с близо 2 милиарда литра в сравнение с 2020г. Броят на големите,
средни и малки пивоварни компании също се връща на нивата отпреди пандемията и
сега в ЕС те са повече от 9500. Производителите на бира на Стария континент
продължават да са едни от най-отговорните работодатели, като добавената
стойност на индустрията е над 55 милиарда евро, а данъчните приходи към фиска
на 27-те страни членки на общността надхвърлят 40 милиарда евро. Производството
и продажбите на бира в България генерират близо 530 милиона лева добавена
стойност и над 335 милиона лева приходи за бюджета на страната. По обем на
бирения пазар през 2021г. отново сме на 12 място в страните от ЕС, а по
консумация на пиво на глава от населението сме на 8 място със 77 литра.
Водещи за
устойчивото развитие на бранша са иновациите, екологичните практики за
оптимизиране на ресурсите и изключително цененото от консуматорите богатство на
бирените марки и асортименти, отчетоха европейските пивовари. На този фон
безспорен е авторитетът на Съюза на пивоварите в България /СПБ/, като родните
производители на пенливата напитка продължават и през 2022г. да са с най-висока
репутация в Европа /по данни от международно изследване за бирения сектор/.
Това се дължи най-вече на икономическия и социален принос на пивоварните
компании в страната и на отговорните им политики към консуматорите.
,,В подкрепа на тези
безусловни за бирената индустрия приоритети, Съюзът на пивоварите продължава да
е единствената браншова организация, която 14 години развива обща за сектора
програма за социална отговорност. През 2022 година инициативите по най-новите
ни кампании „ИзБИРАме устойчиво бъдеще“ и „Код: Отговорни заедно“ вече са
разпознаваеми от 23% от българите над 18г.“, коментира Ивана Радомирова,
изпълнителен директор на СПБ.
Според последните
данни на браншовата организация за първите девет месеца на тази година
пивоварните в страната са пуснали общо на пазара над 25 нови марки и
асортимента бира, а продажбите надхвърлят с 5.3 милиона литра нивата за същия
период от 2021г. Дори и с настъпването на зимата пивото продължава да е
най-често консумираната у нас алкохолна напитка, а на годишна база за 40 на сто
от пълнолетните българи бирата си остава най-предпочитано питие.
В същото време както
на национално, така и на европейско ниво са необходими още усилия, за да се
преодолеят трудностите, причинени от пандемията, нарастващите разходи за
енергия и прекъсвания на ключови вериги за доставки заради войната в Украйна.
Въпреки тези предизвикателства, на форума в Брюксел беше подчертано, че все
повече се разрастват инициативите за устойчивост, реализирани от пивоварите в
цяла Европа. Ежегодно се отчита чувствително намаляване на въглеродните емисии
при производството на бира, оптимизиране на разходите за енергия и вода,
повишаване на процента рециклирани опаковки и въвеждане на иновации в
производствените и логистични процеси.
След предложението
на Европейската комисия от 30 ноември за нов Регламент относно опаковките и отпадъците от опаковки, Пивоварите
на Европа обявиха, че имат редица експертни предложения по проекта. Още повече,
че в публичните консултации за новия Регламент са изразени сериозни притеснения
за изпълнението на предлаганите свръхамбициозни цели и задължения на бизнеса.
Очакванията на Пивоварите на Европа са да
работят с държавите членки и ЕК за намиране на балансирани решения в
управлението на отпадъците от опаковки.
По този начин може да бъде осигурено работещо и справедливо
законодателство, съобразено с интересите и на гражданите, и на производителите.
Едновременно с това трябва да се спазват принципите за пропорционалност и
недопускане на дискриминационни решения. Предвид сериозния ресурс, с който
трябва да бъдат реализирани тези общоевропейски политики, е необходимо осигуряване
на финансови инструменти за бизнеса. За редица страни, включително България,
първите големи инвестиции в тази посока са най-вече за осъществяването на
прехода към депозитна система /DRS/ за обратно връщане на опаковките от бира,
безалкохолни напитки и бутилирани води.
Няма коментари:
Публикуване на коментар