Translate

петък, 16 декември 2022 г.

Съюз на пивоварите: Бирената индустрия бележи устойчиво развитие

Браншът генерира 530 млн. лева добавена стойност
 
 
Пивоварният сектор в Европа постепенно си връща позициите отпреди последните
кризисни години. Очакванията са през 2023г. производството и потреблението на бира да доближат достигнатите през 2019г. пикови стойности. Това стана ясно на състоялото се преди дни в Брюксел девето издание на годишния икономически форум на Пивоварите на Европа, провеждан под мотото ,,Бирената индустрия в полза на Европа“ /Beer Serves Europe/. Гала събитието отново събра депутати от Бирения клуб на Европейския парламент, експерти на Европейската комисия, партньорски организации, медии и ръководители на националните пивоварни организации от
29 европейски държави.
Статистиката показва, че през 2021г. консумацията на бира в ЕС е над 30 милиарда литра, като покачването е с близо 2 милиарда литра в сравнение с 2020г. Броят на големите, средни и малки пивоварни компании също се връща на нивата отпреди пандемията и сега в ЕС те са повече от 9500. Производителите на бира на Стария континент продължават да са едни от най-отговорните работодатели, като добавената стойност на индустрията е над 55 милиарда евро, а данъчните приходи към фиска на 27-те страни членки на общността надхвърлят 40 милиарда евро. Производството и продажбите на бира в България генерират близо 530 милиона лева добавена стойност и над 335 милиона лева приходи за бюджета на страната. По обем на бирения пазар през 2021г. отново сме на 12 място в страните от ЕС, а по консумация на пиво на глава от населението сме на 8 място със 77 литра.
Водещи за устойчивото развитие на бранша са иновациите, екологичните практики за оптимизиране на ресурсите и изключително цененото от консуматорите богатство на бирените марки и асортименти, отчетоха европейските пивовари. На този фон безспорен е авторитетът на Съюза на пивоварите в България /СПБ/, като родните производители на пенливата напитка продължават и през 2022г. да са с най-висока репутация в Европа /по данни от международно изследване за бирения сектор/. Това се дължи най-вече на икономическия и социален принос на пивоварните компании в страната и на отговорните им политики към консуматорите.
,,В подкрепа на тези безусловни за бирената индустрия приоритети, Съюзът на пивоварите продължава да е единствената браншова организация, която 14 години развива обща за сектора програма за социална отговорност. През 2022 година инициативите по най-новите ни кампании „ИзБИРАме устойчиво бъдеще“ и „Код: Отговорни заедно“ вече са разпознаваеми от 23% от българите над 18г.“, коментира Ивана Радомирова, изпълнителен директор на СПБ.
Според последните данни на браншовата организация за първите девет месеца на тази година пивоварните в страната са пуснали общо на пазара над 25 нови марки и асортимента бира, а продажбите надхвърлят с 5.3 милиона литра нивата за същия период от 2021г. Дори и с настъпването на зимата пивото продължава да е най-често консумираната у нас алкохолна напитка, а на годишна база за 40 на сто от пълнолетните българи бирата си остава най-предпочитано питие.
В същото време както на национално, така и на европейско ниво са необходими още усилия, за да се преодолеят трудностите, причинени от пандемията, нарастващите разходи за енергия и прекъсвания на ключови вериги за доставки заради войната в Украйна. Въпреки тези предизвикателства, на форума в Брюксел беше подчертано, че все повече се разрастват инициативите за устойчивост, реализирани от пивоварите в цяла Европа. Ежегодно се отчита чувствително намаляване на въглеродните емисии при производството на бира, оптимизиране на разходите за енергия и вода, повишаване на процента рециклирани опаковки и въвеждане на иновации в производствените и логистични процеси.
След предложението на Европейската комисия от 30 ноември за нов Регламент относно опаковките и отпадъците от опаковки, Пивоварите на Европа обявиха, че имат редица експертни предложения по проекта. Още повече, че в публичните консултации за новия Регламент са изразени сериозни притеснения за изпълнението на предлаганите свръхамбициозни цели и задължения на бизнеса. Очакванията на Пивоварите на Европа са  да работят с държавите членки и ЕК за намиране на балансирани решения в управлението на отпадъците от опаковки. 
По този начин  може да бъде осигурено работещо и справедливо законодателство, съобразено с интересите и на гражданите, и на производителите. Едновременно с това трябва да се спазват принципите за пропорционалност и недопускане на дискриминационни решения. Предвид сериозния ресурс, с който трябва да бъдат реализирани тези общоевропейски политики, е необходимо осигуряване на финансови инструменти за бизнеса. За редица страни, включително България,
първите големи инвестиции в тази посока са най-вече за осъществяването на прехода към депозитна система /
DRS/ за обратно връщане на опаковките от бира, безалкохолни напитки и бутилирани води.
 
 

 

Няма коментари:

Публикуване на коментар