Журналистът Георги Тошев работи 10 години върху
проекта “Мечтата за Шамбала”
Каква е връзката между
наследството на семейство Рорих, Петър Дънов, Людмила Живкова и Ванга?
Новият проект на журналиста
Георги Тошев и режисьора Ема Константинова търси отговорите в нов специален
проект на непознатите, наречен “Мечтата за Шамбала”, който ще бъде излъчен тази
и следващата събота от 12, 30 часа в документалната поредица на Би Ти ВИ “непознатиТЕ”.
Проектът разкрива
любопитните връзки между източните философии и култури и влиянието им върху
културната политика на Людмила Живкова през 70-те години на миналия век.
“Този проект е началото
на една любопитна поредица, която се опитва да подреди пъзела на едно културно
–историческо наследство в контекста на събитията и процесите в Източна Европа
две десетилетия преди да падне Берлинската стена”, казва журналистът Георги
Тошев.
Преди 10 години той
попада в долината Кулу, в северна Индия. Наричат я „Долина на боговете”, защото
в малките поселища, пръснати наоколо, се почитат стотици богове. В едно от тях
– Нагар, Николай Рьорих прекарва последните десетилетия от живота си.
“Неговото име предизвиква
полярни оценки – за едни той е духовен водач и артист от най-висока класа, за
други – самомнителен утопист и спиритуален шарлатанин. Той се посвещава на
търсенето на Шамбала – според будистките легенди – митично място, „рай на земята”,
където живеят духовно извисени мъдреци и където страданието не съществува”, разказва
режисьорът и съсценарист на проекта Ема Константинова.
Според мнозина историци Шамбала
е символ на духовното просветление – убежище на мъдростта и знанието, скрито във
всеки от нас.
“Идеята за Шамбала ще
доведе Рьорих в тази част на света, тук той ще завърши и своето житейско
пътешествие през 1947 година”, обяснява Тошев, който с оператора Виктор Попов
пътува из Индия, посещава Петербург, за да разбере повече за наследството на
сем. Рьорих.
Но как всъщност Николай
Рьорих – един руснак със скандинавска фамилия, попада в долината Кулу? И каква
е връзката му с България?
Николай Рьорих е една от
най-ярките и противоречиви личности на 20-ти век. Около неговото име се подрежда
сложен пъзел от измислици и факти – изкуство, политика, мистика, утопия,
духовна доктрина, пари, слава и предателство. Ще стане инициатор на
международен пакт за защита на културните ценности, чийто символ е знамето на
мира.
Десетилетия след смъртта
на Николай и Елена Рьорих една жена ще се опита да съживи тяхното наследство и
да го превърне в национална политика.
През 1979 в България се
провежда първата Асамблея “Знаме на мира”. Това внушително събитие събира в
София 2500 деца от 77 държави, под мотото “Единство, творчество, красота”.
“Реализацията на подобен
мащабен международен форум изисква не само огромна организация и средства –
самата идея изглежда нестандартно в епохата на студената война, във времена на
противоборство, напрежение и недоверие между двата лагера”, споделя Тошев,
който е бил участник в асамблеята като дете.
Зад това начинание стои фигурата на Людмила
Живкова – дъщерята на първия човек в НРБ – Тодор Живков. Несъмнено, освен с
покровителството на баща си, тя разполага с много власт, което й помага да
осъществи грандиозната си идея – по това време тя заема поста Председател на
Комитета за изкуство и култура с ранг Министър на културата, член е на
Политбюро на ЦК на БКП.
“Този проект става
възможен благодарение на достъпа до държавните ресурси – Асамблеята, обаче, е
само “върхът на айсберга” в един много по-мащабен план за реформация на
държавническото мислене и приоритети, който Живкова се опитва да наложи.
Подобно усилие носи много рискове – партийната върхушка не желае промени в
статуквото, а и България, като сателит на СССР, няма свободата да прави промени
в държавния курс без благословията на Големия брат. За да поемеш по този път е
необходима дълбока увереност в смисъла на крайната цел. Какво е давало сили на
Людмила Живкова да направи и да следва този избор?”, разказва Ема
Константинова.
В края на 70-те години световните
политически събития коренно ще променят контекста, в който действа Людмила
Живкова. Ако в средата на десетилетието нейните мащабни културни проекти, които
хвърлят мост между Изтока и Запада и пропагандират световния мир, са адекватни
на ситуацията на разведряване след съвещанието за сигурност и сътрудничество в
Хелзинки, то през 1979 настроенията са съвсем различни – Съветският съюз
нахлува в Афганистан. Решението е взето под натиска на хардлайнерите в КПСС.
През 1981 Людмила Живкова
внезапно умира. Около причините за смъртта й и до днес има неясноти и
спекулации. За краткото време на своята държавническа активност, наред с
големите национални и международни проекти, които осъществява, Живкова инициира
знакови изложби на българско културно наследство и изкуство по света, превръща
културната политика в приоритет на страната.
Людмила Живкова, също
като Николай Рьорих, мечтае за един по-добър свят, за общество,
организирано
върху основата на културата и красотата. Рьорих се опитва да осъществи плана си
за земната Шамбала, Живкова копнее за “духовен център”. И двамата няма да
успеят да реализират своите стремежи, но със сигурност оставят след себе си
наследство, което продължава да вълнува и да поставя въпроси.
Няма коментари:
Публикуване на коментар