Съюзът на пивоварите отчита - стабилно
развитие на бирения сектор през 2018 г. и вложени милиони инвестиции за устойчива околна среда
Благодарение на
модернизацията в пивоварните предприятия в страната, за последните 20 г. средният разход на вода за производството
на хектолитър (100
литра) готово пиво е намалял близо 5 пъти, т.е. от
15 – 20 хектолитра на 3 – 5 хектолитра/1 хектолитър бира.
От Съюза на пивоварите в
България (СПБ) посочват, че като
изключително ценен ресурс оптимизирането на използването на вода и енергия е
водещ прироритет за всеки производител на бира.
Пивоварните дружества (членове
на съюза) отчитат намаляване на употребата на вода с 4-6% средно в сравнение с
2014 г. като целта е тенденцията да бъде все по-устойчива. Данните показват още,
че за последните 4 години средното потребление на електроенергия за
производството на 1 хектолитър бира също е намаляло с 8%.
Същевременно големите
пивоварни полагат усилия за 100 % биологично третиране на отпадните води и като
цяло въвеждат моделите на т.нар. „кръгова икономика” с иновативни „зелени“
решения. В експлоатация вече са пуснати инсталации за
био-анаеробно пречистване на отпадните води, с които се постига над 80%
пречистване на използваната промишлена вода. Инвестицията в анаеробните
реактори позволява и производството на биогаз като субпродукт, който може да се
използва като алтернативно гориво за поддържане на производствените нужди на
пивоварните.
Намаляването на
екологичния отпечатък на пивоварните в страната бе дискутирано по време на
годишното общо събрание на съюза, по време на което бяха представени и
икономически данни за индустрията, както и цялостната дейност на сдружението.
Стана ясно, че за
2018
г. общите капиталови
инвестиции на членове
на СПБ са
46 млн. лв., като за
периода 2016-2018 г. вложенията им в
дълготрайни материални активи надхвърлят
130
млн. лева. От тях между 25 – 30% са
насочени към реализиране на „зелени“ проекти, мощности и сгради, както и към
енергийно ефективни мероприятия
Освен това ежегодно
пивоварните позиционират на пазара и нови олекотени бирени опаковки с цел
устойчиво управление и оползотворяване на отпадъците от РЕТ бутилки, стъкло и
кенове. Като се запазва положителната тенденция за намаляване на дела на
продажбите на бира в пластмасови
РЕТ бутилки.
За м.г. този сегмент на бирения пазар у нас е 53%, което означава, че само за
три години пазарният дял на пластмасовите бутилки е спаднал и вече е с 10% по-малко
в сравнение с 2015 г. През миналата година делът на стъклените бутилки е 24%, на кеновете - 17% и на
кеговете – 6%.
По
данни на Агенция ,,Митници“, освободените
за потребление в страната количества бира за 2018 г. са 5 560
000 хектолитра, което е с
1,6% увеличение на продажбите на пиво в сравнение с 2017 г. В същото време
постъпленията към бюджета от акциз за бира през същия период са 81 млн. лв.,
което е с 2% повече от акцизните постъпления през предходната година.
През 2018 г. членовете на СПБ общо
са реализирали 5 256 000 hl бира, което е с 2,4% повече от продажбите им за 2017 г.
През изминалата година
седемте пивоварни дружества, членуващи в СПБ, общо са разширили пазарното си
портфолио с 23 нови продукта. Сред тях се нареждат нови стилове пиво с долна и
горна ферментация, бутикови предложения и безалкохолни бири. Това дава още
по-широки възможности за развитие на категорията и удовлетворяване на много
високите изисквания на българските потребители.
Изпълнителният директор
на Ивана Радомирова, във връзка с работата и постиженията на браншовата
организация коментира:
-За Съюза на пивоварите
беше много голямо признание фактът, че според независимо общоевропейско
проучване, репутацията на пивоварната индустрия в България отново е с
впечатляващо висок рейтинг на одобрение. По този показател за трета поредна
година сме втори в Европа, след Чехия. Резултатите от изследването на международната организация Reputation
Institute показват,
че 85% от консуматорите на
бира у нас много високо оценяват
както пивоварните предприятия в страната, така
и бирената категория. И през
2019 г. водещите дейности и комуникации отново ще са съсредоточени върху превенцията
и отговорната консумация на бира. Приоритет в дневния ред на съюза за тази година продължават да са инициативите
за прозрачност и информиране на потребителите по образователната кампания
„Национална бирена академия“,
която за
втора поредна година се реализира с експертизата и участието на
високообразованите инженер-технолози на пивоварните предприятия и учените,
работещи в изследователските полета на диетологията, микробиологията,
пивоварната технология и продуктовата категория.

Няма коментари:
Публикуване на коментар