Translate

понеделник, 18 март 2019 г.

НСОПЛБ: Разпоредбите на Наредба Н-18 многократно превишават целите на фискалния контрол


и в системата на здравеопазването могат да засегнат здравето, правата и интересите на българските граждани, гарантирани им от европейското и българското законодателство. Те поставят под един знаменател чисто търговските обекти и лечебните заведения - ПИМП, се посочва в становище на НСОПЛБ до институциите имащи отношение към здравеопазването в страната.
В него се посочва още – „...Интерпретацията на медицинския софтуер като СУПТО, извършена от НАП на среща с представители на УС на БЛС на 4 март 2019 г., считаме за неправилна. За нас е неприемливо, здравното досие да бъде приравнявано със складова наличност или друг софтуер за управление на търговски процеси, както и лекарските ни кабинети да бъдат приравнявани на търговски обекти....“
От НСОПЛБ са категорични, че третирането на медицинския софтуер като СУПТО по смисъла на ЗДДС и Наредба-18 ще доведе до следните несъвместими с лекарската дейност последствия, а именно - органите на НАП ще имат достъп до чувствителна информация в здравните досиета без такъв достъп да е необходим за осъществявания от НАП данъчен контрол; ще наруши лекарската тайна, както и изискванията за достъп, обработка и съхранение на „чувствителна информация“ съгласно Регламент 2016/679 за защита на личните данни (GDPR) и българския ЗЗЛД;  ще разшири кръгът от хора и институции, извън медицинските специалисти и пациентите, които ще имат информация за здравната история на българските граждани и др.
Твърдят също така, че изискванията на Наредба Н-18 са неприложими спрямо груповите практики на лекари с едно фискално устройство, независимо от ползвания софтуер, както и спрямо индивидуални практики с едно фискално устройство, при които един и същи медицински софтуер, предназначен за практиката, се ползва от повече от един лекар. Според тях прилагането на наредбата ще доведе и до невъзможност за заместване на лекари поради изискванията за използване на конкретно СУПТО (Софтуер за управление на продажби в търговски обект) с конкретно фискално устройство в конкретен търговски обект.
Със становището на НСОПЛБ може да се запознаете тук.

Няма коментари:

Публикуване на коментар