В една от топлите юлски вечери в центъра на София изведнъж зазвучава народната песен „Байрактар“, след нея следват
песните „Планина Прейода“, „Два Конье“ и „Има Нема“. Случайни минувачи и гости
на столицата спират, снимат с телефони и се заслушват. Нина Николина и певицата
от известните Магически гласове на България Таня Първанова
облечени в прекрасни носии от кюстендилския край поднасят тази приятна изненада
на хората.
Изпълненията на живо са част от мултимедийна арт платформа „Женските
гласове на България”, която разказва за българската песенна традиция и
по-специално за световния успех на женските ни гласове – от автентичните народни песни през фолклорните обработки и белкантото
до съвременната филмова музика и смесването на елементи на български фолклор
със съвременни електронни жанрове. От най-дълбока древност музиката е средство
за изразяване на емоции и състояния, на митологични представи и вярвания, на
борби с победи или неуспехи. Музиката носи дълбоки човешки, но и необясними
магически послания. Всеки етнос и народ влагат душата си в своята музика.
Българската песен и българските гласове
носят духа на древните култури по нашите земи - дух, който и днес ни
дава сила да бъдем себе си. Европа и светът вече ни познават. Българските песни
прекосяват граници на държави и континенти, те докосват и вълнуват, защото в
тази мистерия има всичко - мъка, радост, екстаз, има я и българската душа.
Подобно на Рим, Париж, Токио и Ню Йорк, и София се включи в създаването
на аудиовизуални инсталации, които се експонират в градската среда.
Проектът е част от Културната програма на Българското председателство
подпомогнат от НФК и част от културната
програма на международния дигитален фестивал Webit.Festival Europe 2018. Организира се с
подкрепата на Столична Община.
Мултимедийната арт платформа „Женските гласове на България” се ражда по
идея на сценариста Георги Тошев. Той, заедно с творческия екип, в който влизат
режисьора Ема Константинова, музиканта Калин Вельов и продуцента Любомира
Костова работят 6 месеца по него.
Няма коментари:
Публикуване на коментар