Регламентът за спешна помощ,
който въвежда т.нар. медицински триаж* влиза в сила до края на септември.
С новия стандарт, освен че
се категоризират пациентите и се слагат времеви рамки за отработване на
сигналите, е съставена и много ясна карта, по която на базата на
въпроси и
наличие на определени симптоми пациентът да бъде категоризиран. Разписано е
какъв екип следва да се отзове на различните сигнали според тяхната тежест -
дали да присъства лекар в екипа или не, дали екипът да е реанимационен.
Операторите (диспечерите),
които приемат спешни повиквания на 112, ще работят с въпросници, оценяващи
спешността на пациента с общо 566 въпроса, които са разбити по протоколи от 20
до 23 въпроса и специални карти с почти всички травми и симптоми за
над 40 вида състояния, за да преценят какво е състоянието на нуждаещия се от
бърза помощ. Всеки потърсил спешна помощ, ще бъде оценен с конкретен код още
при телефонното обаждане, след телефонно интервю с предварително одобрени
ключови и допълнителни уточняващи
въпроси от рода на диша ли, гледа ли,
отговаря ли на въпроси
и т. н.
Възможно е обаче отишлият
при болния екип след като го прегледа да му даде по-висока степен на спешност –
примерно от код „жълто“ да го определи като код „червено“.
Така например нетравматично
кървене може да бъде категоризирано с червен код, ако е налице загуба на
съзнание или нарушение на дишането. По-малко спешно е, ако има само световъртеж
или идва от гениталиите. Със зелен код пък е "ограничено рецидивиращо
кървене при пациент на антикоагулант". Сигналът за задух също може да бъде
три степени. При загуба на съзнание и силна болка в гърдите случаят е
най-критичен. При болните от астма или сърдечна слабост, кашлица или хълцане
пациентът получава жълт код. Най-леки са случаите на пациенти с изтръпване на
крайниците вследствие на задух или с остро катарално възпаление на горните
дихателни пътища.
Линейките ще бъдат
пренасочвани в движение, ако са тръгнали за пациент с код зелено, но се появи
червен код в района.
Осемте
минути за най-спешните пациенти обаче ще започват да текат, след като сигналът
се предаде на линейката, а не след спешното обаждане.
Червен
код (А1) означава „критично спешен пациент" и изисква екип реаниматори,
който да пристигне до 8 минути,
без значение в кое населено място е
случаят и дали това е София или провинцията. Под този код ще са всички деца и пациенти,
за чийто живот има опасност - хора със симптоми за инфаркт и инсулт, с тежки
травми, а също и тези в клинична смърт или в риск да изпаднат в такава.
„Ако
екипът не стигне до болния с код „червено“ в рамките на 8 минути, значи не е
спазен стандартът и ще има наказания“, заяви зам. министърът на здравеопазването
д-р Ваньо Шарков. Той обаче уточни, че по непредвидени обстоятелства (прекалено
голяма отдалеченост, лоши метеорологични условия, трафик, както и затруднение
при намиране на адреса)
фиксираното
време -до 8 минути, може и да не бъде спазено и като пример даде САЩ, където
успявали да се отзоват толкова бързо в 75-80% от случаите.
Между 8 и 20 минути ще чака
пациентът с код „жълто" (В2). Това е „нестабилен или потенциално
нестабилен спешен пациент“, които е с потенциална, а не пряка опасност на
живота, с признаци и симптоми вследствие на заболяване или увреждане, които
могат да прогресират и да доведат до усложнения, които могат да застрашат
жизненоважните функции, системи или органи, ако не се приложи бързо лечение. Например,
ако нуждаещият се от помощ е бил в безсъзнание, но в момента на подаването на
сигнала е в съзнание, говори и се ориентира в ситуацията, при започнало раждане
с контракции на по-малко от 5 минути, при силна коремна болка с повръщане, но
без кървене, при ужилване от насекомо преди повече от час, но без шок и т. н.
При тези от група код
„зелено" (С3) - „стабилен спешен пациент“ - с т. нар. минимална
спешност,
при които има нисък риск от настъпване на усложнения и няма животозастрашаващо
състояние, екипите могат да се отзоват в интервала между 20 и/до 120 минути. Този
код ще се дава на пациенти, които имат изтръпване на крайниците,
нервно-психично разстройство, с чувство за сърдечна аритмия, ако са с висока
температура или съобщят, че не се чувстват добре, но без критични симптоми и
признаци.
В стандарта за спешна помощ
изрично е записано, че повикването на медицински хеликоптери се извършва след
внимателна преценка на ползите и рискове, като ползите трябва да имат превес
(например, когато линейката не може да стигне до пострадалия или той е в
толкова тежко състояние, че няма да издържи пътя). Изборът на болница пък се
прави в зависимост от разстоянието до нея и от нивото на компетентност на
спешния й център. Ако пациентът е в крайно критично състояние, ще бъде закаран
в най-близкия център, а при нужда след стабилизирането му, ще му бъде осигурен
вторичен транспорт до специализирана клиника. В случай че може да понесе
по-дълъг път, линейката ще го откара в най-близкия спешен център с най-високо
ниво на компетентност. Когато изборът трябва да се направи между центрове с
едни и същи показатели, се избира този, който е по-близо.
Стандартът гарантира
оказването на помощ на всички спешни пациенти, независимо от техния пол,
възраст, религия, гражданство, националност, местоживеене, социален,
здравноосигурителен или здравнозастрахователен статус.
В него обаче не е разписано
действията, които могат да предприемат потърпевшите при евентуалните закъснение
на спешните екипи.
Очаква се до края на месеца
стандартът да е обнародван в „Държавен вестник“.
----
*Триажът е степенуването на
спешност на достъпа, диагностиката, лечението или транспорта на спешния
пациент. Приложението му се основава на „принципа на постигане на клинична
справедливост“ и осигуряване на навременно лечение според нуждите на спешните
пациенти и според наличния ресурс.
Снимки: Ride4kids.nl, Public.od.ua
Няма коментари:
Публикуване на коментар