понеделник, 21 януари 2013 г.

Борисов счупил всички рекорди по медийна любов през 2012 г.



Социалните мрежи са коректив на официалните новини, но не могат да заместят професионалната журналистика, сочи доклад


 През миналата година премиерът Бойко Борисов е счупил рекорда по успеваемост в медийното отразяване, а изданията се отнасят към него с все по-нарастваща любов с изключение на "Сега". Това става ясно от годишния доклад на фондациите "Медийна демокрация" и "Конрад Аденауер", който изследва отношението на седем национални всекидневника към партии, политически лица и събития. В изследваните над 58 000 публикации най-често споменаваната личност (8031 пъти) е премиерът, наричан от експертите "локомотив на положителното новинарство". Втори в класацията е Цветан Цветанов, който фигурира в 3313 публикации. През м.г. Борисов не само успял да навакса спада от 20% по медийно присъствие за 2011 г., но бележи и най-високия си пик от идването на власт. Вицето Цветанов е бил в информационна симбиоза с премиера, смятат експертите. По-харесван и от премиера пък е президентът Росен Плевнелиев.
Всички вестници имат позитивно отношение към министър-председателя с изключение на "Сега", се посочва в доклада на двете фондации. Най-видима е любовта на "Телеграф" към него, докато "Труд" и "24 часа" са охладили отношението си. "Преса" и "Стандарт" по-скоро гравитират около властта, а "Дневник" запазва неутрален тон.
Според експертите са налице сериозни размествания в по-долните места на тази класация. Така например соцлидерът Сергей Станишев от 6-о място през 2011 г. се е изкачил до почетната 3-та позиция, като е споменат 2566 пъти в наблюдаваните медии. Но честото му споменаване не е с добро. Все още Станишев не е получил изцяло позитивно отношение в никоя от наблюдаваните медии. Най-негативни към председателя на БСП са "Сега" и "Телеграф", докато "Дневник" е смекчил критиките си, отбелязват експертите.
Четвърти по присъствие в седемте вестника е президентът Росен Плевнелиев с 2412 споменавания през 2012 г. Плевнелиев обаче е по-харесван от премиера. И тук като единствено изключение е посочен "Сега", който запазвал неутрален според експертите тон.
Симеон Дянков е петият по видимост политик. Обратно пропорционално на електоралната си значимост, силно медийно присъствие запазва лидерът на ДСБ Иван Костов - споменат в 949 публикации за м.г. Зад него остават Меглена Кунева, Йорданка Фандъкова и Десислава Атанасова, които са със съпоставими резултати.
Експертите са установили интересен обрат в отношението на "24 часа" и "Труд" към Меглена Кунева. От изразено негативно то е станало по-скоро положително неутрално. Останалите вестници запазват критичния си тон. Медийните наблюдатели констатират, че изданията критикуват по-често опозицията, отколкото властта, а това крие риск за демокрацията.
-----
Тенденции
Събитието на 2012 г. е сблъсъкът между старите и новите медии, се казва в годишния доклад на "Медийна демокрация" и "Конрад Аденауер". Социалните мрежи и интернет са подронили съществено доверието в традиционните медии. За задълбочаването на този процес допринася и уеднаквяването в съдържанието, най-вече при всекидневниците. Според експертите плурализмът е застрашен и от трудната икономическа ситуация, в която се намират много медии, и която води до покачваща се концентрация на собствеността.
"България гарантира свобода и плурализъм в печата, но в медийната среда на практика няма оптимални условия за тях. Затова онлайн медиите стават все по-важни", заяви Кристиан Шпар, ръководител на медийната програма Югоизточна Европа на фондация "Конрад Аденауер".


Галя Горанова
В."Сега"
 



Няма коментари:

Публикуване на коментар