Социалните мрежи са
коректив на официалните новини, но не могат да заместят професионалната
журналистика, сочи доклад
През миналата година премиерът Бойко Борисов е счупил
рекорда по успеваемост в медийното отразяване, а изданията се отнасят към него
с все по-нарастваща любов с изключение на "Сега". Това става ясно от
годишния доклад на фондациите "Медийна демокрация" и "Конрад
Аденауер", който изследва отношението на седем национални всекидневника
към партии, политически лица и събития. В изследваните над 58 000 публикации
най-често споменаваната личност (8031 пъти) е премиерът, наричан от експертите
"локомотив на положителното новинарство". Втори в класацията е Цветан
Цветанов, който фигурира в 3313 публикации. През м.г. Борисов не само успял да
навакса спада от 20% по медийно присъствие за 2011 г., но бележи и най-високия
си пик от идването на власт. Вицето Цветанов е бил в информационна симбиоза с
премиера, смятат експертите. По-харесван и от премиера пък е президентът Росен
Плевнелиев.
Всички вестници имат позитивно отношение към
министър-председателя с изключение на "Сега", се посочва в доклада на
двете фондации. Най-видима е любовта на "Телеграф" към него, докато
"Труд" и "24 часа" са охладили отношението си.
"Преса" и "Стандарт" по-скоро гравитират около властта, а
"Дневник" запазва неутрален тон.
Според експертите са налице сериозни размествания в
по-долните места на тази класация. Така например соцлидерът Сергей Станишев от
6-о място през 2011 г. се е изкачил до почетната 3-та позиция, като е споменат
2566 пъти в наблюдаваните медии. Но честото му споменаване не е с добро. Все
още Станишев не е получил изцяло позитивно отношение в никоя от наблюдаваните
медии. Най-негативни към председателя на БСП са "Сега" и
"Телеграф", докато "Дневник" е смекчил критиките си,
отбелязват експертите.
Четвърти по присъствие в седемте вестника е президентът
Росен Плевнелиев с 2412 споменавания през 2012 г. Плевнелиев обаче е
по-харесван от премиера. И тук като единствено изключение е посочен
"Сега", който запазвал неутрален според експертите тон.
Симеон Дянков е петият по видимост политик. Обратно
пропорционално на електоралната си значимост, силно медийно присъствие запазва
лидерът на ДСБ Иван Костов - споменат в 949 публикации за м.г. Зад него остават
Меглена Кунева, Йорданка Фандъкова и Десислава Атанасова, които са със
съпоставими резултати.
Експертите са установили интересен обрат в отношението на
"24 часа" и "Труд" към Меглена Кунева. От изразено
негативно то е станало по-скоро положително неутрално. Останалите вестници
запазват критичния си тон. Медийните наблюдатели констатират, че изданията
критикуват по-често опозицията, отколкото властта, а това крие риск за
демокрацията.
-----
Тенденции
Събитието на 2012 г. е сблъсъкът между старите и новите
медии, се казва в годишния доклад на "Медийна демокрация" и
"Конрад Аденауер". Социалните мрежи и интернет са подронили
съществено доверието в традиционните медии. За задълбочаването на този процес
допринася и уеднаквяването в съдържанието, най-вече при всекидневниците. Според
експертите плурализмът е застрашен и от трудната икономическа ситуация, в която
се намират много медии, и която води до покачваща се концентрация на
собствеността.
"България гарантира свобода и плурализъм в печата, но в
медийната среда на практика няма оптимални условия за тях. Затова онлайн
медиите стават все по-важни", заяви Кристиан Шпар, ръководител на
медийната програма Югоизточна Европа на фондация "Конрад Аденауер".
Галя Горанова
В."Сега"
Няма коментари:
Публикуване на коментар