Въпреки пандемичната обстановка, бирената индустрия
поставя човешкия капитал на първо място
Над 150 различни марки и
стилове пиво се произвеждат в България, като в страната оперират три големи
компании и 28 малки и средни предприятия. 96% от консумираната у нас бира е на членовете
на Съюза на пивоварите /СПБ/. В тази статистика влизат и 8 лицензионни марки, които включват
световни брандове бира на мултинационални компании, съобщиха от браншовата организация послучай професионалния си
празник – Илинден.
Пазарните данни на СПБ
показват, че продажбите на бира за 2019
г. са 5.4 млн. хектолитра, като през миналата година
портфолиото на пивоварните компании се е разширило с 25 нови марки и
асортимента бира. При опаковките обновяването включва 40 кенове и бутилки с нови визии и с по-леко тегло с цел намаляване на екологичния отпечатък на пивоварния
бранш.
Според отчета на Агенция ,,Митници”,
постъпленията
от акциз за бира за 2019 г. са 78.8 млн. лева - с 2.7% под предходната 2018 г., което кореспондира и на лекия спад в обема
на реализираното пиво. Сериозни остават
капиталовите инвестициите в бранша на обща стойност 42 милиона. лева за
реновиране на производствената база и въвеждането на зелени безотпадни
технологии за опазване на околната среда. За периода
2015-2019 г. общо инвестициите на членовете на СПБ в дълготрайни
материални активи надхвърлят 212 млн.
лева.
Над 10 млн. литра е
консумираната безалкохолна и нискоалкохолна бира у нас през 2019 г., като
тенденцията е всяка година този обем да расте. В страните от ЕС като
осреднената стойност сегментът на безалкохолните бири е 3%. От всички алкохолни
индустрии пивопроизводството е единственото, което позволява продуктът да бъде с 0% алкохол.
Това дава широки възможности да бъдат удовлетворени изискванията на все повече
потребители.
За съжаление, поради кризата с Ковид-19, тази година положителните тенденции в
пивоварната индустрия са твърде различни. Очаквано, наливното пиво, т.е
кеговете, са със силен спад и за шестмесечието на тази година са едва 2% от
бирения пазар. Поради намалената покупателна способност на потребителите,
стагнираната реализация през заведенията, силно намалелия туристически поток,
сегментът на стъклените бутилки също намалява, а на пластмасовите - се
увеличава. Запазва
се обаче тенденцията за увеличаване на продажбите в кенове.
„Пандемичната 2020 г. постави бизнеса и хората пред редица
предизвикателства, затова няма да е изненада, че за първото шестмесечие на 2020
г. продажбите на бира през заведенията
драстично намаляха с около 60 %, докато обемите, реализирани през магазинната мрежа са почти на нивата от
миналата година. Въпреки кризисната обстановка и сериозния спад в оборотите, в
предприятията,
членове на Съюза на пивоварите, няма освободени работници и служители, което и синдикати, и работодатели с гордост
всеки път подчертаваме. Точно преди 3 седмици
със Заповед на министъра на труда и социалната политика Браншовият
колективен трудов договор за пивоварния сектор беше разпрострян върху всички
производители на бира и малц в страната за шести път. По този начин в бранша не се допуска социален
дъмпинг и за абсолютно всички работещи се гарантират коректни трудови практики,
безопасни условия на труд и достойно заплащане”, коментира Ивана Радомирова,
изпълнителен директор на СПБ.
В пивоварната индустрия
работят 2 100 души. Поради сложната технологичност на процесите и въвежданите
ежегодно иновации, в бирените компании
от всички заети лица, 510 са мениджъри и специалисти с висше
образование. 780 човека са приложни специалисти с бакалавърска степен и техници с най-висока
професионална квалификация. В групите на
помощния административен персонал, машинните оператори и квалифицираните
работници са заетите 780 човека. Едва 30 души са с професии, неизискващи
специална квалификация.
Бизнес резултатите
не са единственият показател за развитието на пивоварния бранш. Като при
всички бързооборотни стоки, отношението на потребителя към продуктовата
категория е ключово за успеха на
индустрията. Според омнибусно национално представително проучване от юни тази
година, през лятото бирата е най-често консумираната напитка след водата.
Всеки втори българин /55%
от респондентите/ твърди, че пие бира поне веднъж седмично. За 36% от сънародниците ни- пивото е
подходящо за тях питие, като при активните консуматори това мнение
изразяват 60%. Всеки пети българин
счита, че бирата е съвременен и модерен продукт, а при хората, пиещи
кехлибарената напитка поне 1 път седмично, това е виждането на всеки 3-ти.
Най-големите биролюбители
са на възраст 30-39 г. и 40-49 г., а най-често бира се консумира в Русе – 14 пъти месечно, в
Плевен -12 пъти, във Варна – 11 пъти. В сравнение
с изследванията от предходните години, тенденциите и нагласите на потребителите към категорията не само не са се променили, но
в някои аспекти са дори по-положителни,
въпреки кризата с Ковид-19 и общата стагнация на бирения пазар.
Пандемията не отказва
пивоварния бранш и от инициативите за
социална отговорност. През м. юли т.г. Съюзът на пивоварите участва в национални
конкурси за най-добри комуникационнии и КСО проекти, където получи две престижни отличия за превантивната
си кампания ,,Спортът е по-добрият начин децата да пораснат”. Благодарение на
партньорствата с публични институции и НПО , в кампанията вече са се включили
над 55 000 участника от 18 области на страната.
Няма коментари:
Публикуване на коментар