Translate

сряда, 30 януари 2019 г.

У нас модерната търговия е с близо 40% пазарен дял

Физическите магазини не се очаква да изчезнат в близко бъдеще
 
Десислава Николова
В семинара - „Истините за митовете за модерната търговия“, организиран от Сдружението за модерна търговия (СМТ) участие взеха Милена Драгийска-Денчева, гл. изпълнителен директор на Lidl България, Стоян Тачев, прокурист и ръководител отдел Проекти и процеси, Billa България, Георги Гърневски, ръководител на програма „Отгледано с грижа в България“, Metro България, Йордан Матеев, изпълнителен директор на СМТ,  Десислава Николова, Институт за пазарна икономика, Богомил Николов, асоциация „Активни потребители“ и производители от страната.
Разширяването на дейността на търговските вериги, които държат близо 40% от пазара на търговия на дребно, има благоприятен ефект върху икономиката на страната. Защото генерира близо 10% от БВП, осигурява работни места за над 32 000 души, предоставя все по-голям асортимент от стоки, сред които значителна нараства делът на български производители, изсветлява сектора и влага значителни инвестиции.
Данните представени от Николова показват, че модерните търговски формати (хипермаркети, супермаркети, дискаунтъри и Cash & Carry) не водят до фалити и изтласкване от пазара на малките търговци, а напротив дават алтернатива на малките магазини - стимулират разширяването на асортимента с нови артикули и подобряват качеството на предлаганата продукция и при тях. Приходите (оборотите) на традиционните търговци остават стабилни и дори бележат ръст.
Анализът  показва, че най-бурно се развива секторът на дискаунтърите, следван от този на хипермаркетите, които със супермаркетите имат по около 16% пазарен дял, минимаркетите – 19%, дискаунтърите – 8% т.е. модерните форми на търговия имат близо 40% пазарен дял. Значителен ръст има при специализираните магазини за храни, напитки и тютюневи изделия. А спад, в рамките на 2%, се наблюдава при независимите малки магазини.
По думите и силната конкуренция е неизбежна на този пазар. Особено при дискаунтърите. През последните години знаете, че на пазара навлезе и нов играч – македонската Кам. Възможно е малките магазини да формират по-големи обединения. Това е моделът, по който се появи CBA.
Модерните търговски формати изграждат дългосрочни отношения с местни доставчици – фермери, млеко, месопреработватели и др., като им помагат да внедрят европейски и международни стандарти и да излязат и на външния европейски пазар. Ефектът от това сътрудничество е - елиминиране на прекупвачите, повишаване на конкурентоспособността, въвеждане на високи стандарти за качество и директни инвестиции в производството.
Преките чуждестранни инвестиции в търговията на дребно са от модерната търговия. Те са 5.8% от общия им обем в нефинасовите предприятия у нас и възлизат близо на 700 млн. лв. Приходите от ДДС на стойност около 1.4 млрд. лв. или близо 18% от всички ДДС приходи.
Представителите на четирите най-големи търговски вериги у нас бяха единодушни, че при тях заетостта нараства постоянно, трудът е в пъти по-производителен в сравнение с малките търговци, а потребителското доверие е в пикова форма. Те отчетоха освен увеличаване броя на магазините в страната, увеличаване на артикулите, респективно доставките, увеличаване и на експорта. Отчетоха още и участието си в редица социални каузи, програми за квалификация, стажантски програми, за кариерно израстване на работещите при тях и пр.
По време на семинара стана ясно, че физическите магазини не се очаква да изчезнат в близките години. Данните от друго проучване показват, че 70% от купувачите искат да видят, пипнат, пробват това, което купуват, за 55% от анкетираните, посещението на магазините, е
социално общуване, а 55% не са сигурни дали ще си бъдат у дома при доставката на стока поръчана онлайн.
 --------
-В Билла 75% от продадените стоки са с роден произход, а плащанията към български фирми-доставчици са 90%. Веригата е въвела и програма за намаляване на пестицидите;
-В Лидъл от 2010 г насам обемът на доставките от български производители се е увеличил с 2,5 пъти, доставчиците са нараснали двойно като с 40% от тях и до сега си партнират. Веригата предлага марката „Родна стряха“, биопродукти и мн. др. артикули като прави и тематични седмици – италианска, испанска, гръцка, балканска, американска кухня и др.;
-В Кауфланд се предлагат над 6 хил. артикула;
-В Метро чрез скъсяване на веригата се вкарват български производители на пазара и се възраждат региони. 9 са локалните вериги на доставка на българска продукция (месо, зеленчуци, сирене, мед и т. н.).




Няма коментари:

Публикуване на коментар