Бутиковата люта
ферма Chilli Hills ще
се опита да върне славата на единствения сорт българска люта чушка, добре
позната извън пределите на страната ни, като Български морков
Единственият български сорт люти чушки, известен по света като
“Български морков”, през годините губи славата и разпространението си в
родината и е застрашен от изчезване.
Противно на това, неговите качества са високо ценени от почитателите на
пикантните храни. Фермата за люти сосове и подправки на Chilli Hills приема това
предизвикателство за своя кауза и стартира кампаниятa „#bulgariancarrot - да спасим
Българския морков”. Всеки, който
иска да подкрепи спасяването на “Българския морков” и славното му завръщане в
България, може да се включи в инициативата, като се сдобие със семена за
засаждането му от магазина на Chilli Hills в София или при
онлайн поръчка на продукт с Български морков. В началото на април българският бранд откри първия си самостоятелен
магазин, където вече се предлагат всички продукти на лютата ферма, включително сосове
и подправки с Българския морков.
Българският морков има богата история и е единственият сорт българска
люта чушка, която е позната извън пределите на страната ни. Името й идва по
очевидни причини - произходът и е български и прилича на морков. У нас, пък е
позната под името Румънка. По време на Студената война през 80-те години е
пренесена отвъд желязната завеса и култивирана като сортова люта чушка. Това, с
което се различава от всички сортове, отглеждани в България са непроменливите
генетични параметри - цвят, размер и най-важното, сила на лютивост. Българският
морков е със средна лютивост, между 10 000 - 30 000 сковила, което я прави
около 10 пъти по-люта от популярното Халапеньо и я нарежда веднага след Супер
Чили и Табаско. Съдържа богато количество витамин C, бета каротин, витамин А,
калий, магнезий и желязо, а усещането е плодово-цитрусово, с доста лют
послевкус.
„Още от създаването на Chilli Hills имахме цел - да открием и
селектираме наша родна люта чушка и да я поставим на световната карта на
лютото. В нашето проучване през годините се оказа, че тази чушка винаги е
съществувала, но за съжаление, е по-популярна извън пределите на страната,
отколкото тук. Именно това бе причината да стартираме тази наша мисия. Това, към което се стремим, е да я
върнем и популяризираме в България - там където тя принадлежи.“, разказват Алекс и
Боряна, създатели на Chilli Hills.
От създаването си през 2014 в софийското село Кокаляне, Chilli Hills е основен отговорник за разпространението на люти сосове и подправки в
над 150 обекта в България и чужбина, а от април тази година, пълният асортимент
може да бъде намерен и в първия самостоятелен
магазин на марката на ул. Солунска 29 в София. Основната цел на
Chilli Hills е да допринесе за развитието на лютата култура в България, като
също така даде роден качествен лют продукт на световния пазар. В рамките на
няколко часа след бране, редките
видове чушки се обработват и консервират под формата на сосове, пасти, маринати и други продукти с лют привкус. Продуктовата гама надхвърля 40
различни артикула и включва ценителски изделия, като люта занаятчийска бира,
люта ракия, люта гурме сол, лют зехтин и много други, като разбира се и
най-лютите чушки в света. Собствената линия "Бalkan Hot Sauce",
произведена в лабораторията на фермата, налага първия български лют сос, който
е и официално най-лютият продукт в страната.Поради все по-голямото търсене,
фермата се разширява и в момента отглежда общо 65 вида чушки от цял свят на 20 декара площ.
Повече информация за инициативата „Да върнем Българския морков“ можете
да следите на специално създадения сайт на мисията: www.bulgariancarrot.com и на www.chilli-hills.com.
Няма коментари:
Публикуване на коментар