ако не се предприемат мерки срещу замърсяването на
въздуха, заяви проф. Иван Недков, част от екип на проект за изучаване на фините прахови частици (ФПЧ) и
разпределението им в София, от Института по електроника към БАН, по
време на 17-ата национална среща, организирана от фондация „МОСТ “ (Медии, Общество, Семейство, Традиции) в областта на
здравеопазването, която се проведе в "Албена". Проектът е финансиран от Фонд
"Научни изследвания".
Той припомни, че цветът на невидимото е опасно за нас. Припомни още, че самото разположение на София е такова, че тя е
дъното на една чаша, оградена е от планини и това предполага, че там би могло
да става натрупване на замърсявания, свързани и с движението на въздуха.
По думите му най-сериозно е замърсен въздухът в района на бул."Цариградско шосе", около "Орлов мост" и Софийския университет.
Единият от големите източници за замърсяване на атмосферата е трафикът, но при него частиците са в ниските слоеве на атмосферата и ако се мият редовно улиците, такова замърсяване би могло да бъде силно ограничено. Проблемите идват от ФПЧ. Те могат да се появят от горенето на твърди горива – на въглища, на дърва, да не говорим за горенето на гуми във "Филиповци". Това са вече опасни замърсявания.Биоаерозолът е опасен, когато има микробиален произход и концентрации.
От 2018 година София-град е под много сериозно наблюдение на европейски органи за замърсяването на въздуха. Има замърсявания, които са над нормите – ФПЧ под 2 и половина микрона до 10 микрона. Невинаги обаче причините за това надвишаване на нормите са локалните замърсявания. Има ФПЧ, които идват от други дестинации. Трансграничните замърсявания от глобален характер са най-опасни, например прах от пустинята Сахара. Основното натрупване беше в Иран, но един много сериозен шлейф минава и над България. Общината на първо време трябва да чисти улиците, трябва да се следи и качеството на колите, но най-важно е съзнанието на хората
По думите му най-сериозно е замърсен въздухът в района на бул."Цариградско шосе", около "Орлов мост" и Софийския университет.
Единият от големите източници за замърсяване на атмосферата е трафикът, но при него частиците са в ниските слоеве на атмосферата и ако се мият редовно улиците, такова замърсяване би могло да бъде силно ограничено. Проблемите идват от ФПЧ. Те могат да се появят от горенето на твърди горива – на въглища, на дърва, да не говорим за горенето на гуми във "Филиповци". Това са вече опасни замърсявания.Биоаерозолът е опасен, когато има микробиален произход и концентрации.
От 2018 година София-град е под много сериозно наблюдение на европейски органи за замърсяването на въздуха. Има замърсявания, които са над нормите – ФПЧ под 2 и половина микрона до 10 микрона. Невинаги обаче причините за това надвишаване на нормите са локалните замърсявания. Има ФПЧ, които идват от други дестинации. Трансграничните замърсявания от глобален характер са най-опасни, например прах от пустинята Сахара. Основното натрупване беше в Иран, но един много сериозен шлейф минава и над България. Общината на първо време трябва да чисти улиците, трябва да се следи и качеството на колите, но най-важно е съзнанието на хората
ФПЧ в атмосферата са обект на активно изследване през последните
10-15 години. Вредният им здравен ефект зависи главно от техния размер и
химичен състав, от адсорбираните на повърхността им други химични съединения, в
това число мутагени, ДНК–модулатори и др., както и от участъка на респираторната
система, в която те се отлагат, заяви проф. Недков.
Проф. Недков подчерта:
-Разполагаме
с една от най-съвременните апаратури за такива изследвания. Това са така
наречените „лидари“, всъщност оптически радар. Това,
което изследваме в момента много внимателно, е "Цариградско
шосе". Възможностите на нашата апаратура са 25 километра. Има шест локални
станции на Изпълнителната агенция за околна среда към Министерството на
околната среда и водите и информацията, която те подават, е точна и ясна, но те
са локални. Другата група, която се занимава с такива изследвания, това са
гражданските движения. Те купуват едни приборчета, но те са с много ограничени
възможности. Данните подлежат на големи съмнения. Третият играч – това е
Институтът за хидрометеорология на БАН. Те не улавят частиците. Нашият проект
дава такива възможности. Тук са и противоречията ни с големите структури. Ние
можем да кажем къде са източниците на замърсяване и това е най-сигурният път за
вземане на управленчески решения. В момента имаме данни от зимно-пролетния
период.
Бул. "Цариградско шосе" има много сериозни замърсявания в
старото колело към летището. При "Орлов мост" и СУ също има
натрупване на замърсявания. Опасно е в края на зимния период, към 15.30-16.00
ч., когато интензивността на движението е много голяма.
Няма коментари:
Публикуване на коментар